Ένα κόκκινο πουλί έχει κολλήσει στο παράθυρό σας

Αν η Στέγη είχε την ιδέα να φέρει κοντά δύο ξεχωριστές ιδιοσυγκρασίες, τα κατάφερε: δεν υπήρξε καμία συνάντηση. Ωστόσο δημιουργήθηκε μια υπόγεια συνενοχή μεταξύ τους.

Σιγανίδης LARRY GUS © Πηνελόπη Γερασίμου

Σιγά σιγά ο Σιγανίδης μεταμορφώνεται σε Σαχτούρη. Σχεδόν κοντεύει να του μοιάσει. Πέρσι τον είχα δει στο χώρο του ΚΕΤ. Κάποια στιγμή σταμάτησε για να βγάλει τη ζακέτα του. Μετά συνέχισε να παίζει μπάσο όπως ακριβώς είχε κρεμάσει τη ζακέτα στην πλάτη της καρέκλας. Για μερικούς τα πράγματα είναι απλά.

Διαβάστε Επίσης

Τώρα τον βλέπω στο YouTube παρέα με τον Larry Gus. Η σαραντάλεπτη συναυλία ανέβηκε στο κανάλι της Στέγης, στις 12 Φλεβάρη. Από τη μία η φωνή του Σαχτούρη, όπως ηχογραφήθηκε τη δεκαετία του ’70. Από την άλλη δύο μουσικοί που είναι ταυτόχρονα περφόρμερ. Ο Σιγανίδης είναι ένας βλοσυρός κωμικός και ο Larry Gus χρησιμοποιεί την αποτυχία ως υλικό. Όποτε τραγουδάει ο πρώτος, ακούγεται σαν άθεος ψάλτης και όταν τραγουδάει ο δεύτερος, ακούγεται σαν κάποιος που παραπονιέται επειδή δεν μπορεί να τραγουδήσει. Και τότε το παράπονο γίνεται τραγούδι.

Αν η Στέγη είχε την ιδέα να φέρει κοντά δύο ξεχωριστές ιδιοσυγκρασίες, τα κατάφερε: δεν υπήρξε καμία συνάντηση. Ωστόσο δημιουργήθηκε μια υπόγεια συνενοχή μεταξύ τους. Ο ένας έγινε σέσιον μουσικός στα κομμάτια του άλλου. Με ανιδιοτέλεια. Κάτι που δεν το βρίσκεις συχνά. 

Μπορεί οι εκτελέσεις των κομματιών του Σιγανίδη να ακούγονται πιο ηλεκτρικές από τις πρωτότυπες ή τα κομμάτια του Larry Gus να διατηρούνται σχετικά ανέπαφα, μα το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει η εναλλαγή: πώς από την ποίηση του Σαχτούρη –"Κύριε, ένα κόκκινο πουλί έχει κολλήσει στο παράθυρό σας"- μεταπηδάς σ’ ένα πειραγμένο τσιφτετέλι –"Foreign Steps"- με στίχους του Ευθύμη Φιλίππου. Από τον μινιμαλιστή του τρόμου στον διαφημιστή του κυνισμού. Η αδικία είναι πως λειτουργεί περίφημα. Ο κόκκινος φωτισμός λιώνει σε παγωμένο μπλε και η υπόλοιπη μπάντα, Γιάννης Αναστασάκης στις κιθάρες και Μανώλης Παπαδόπουλος στα τύμπανα, έχει την ευελιξία ν’ ακολουθήσει τις πιθανές μεταμορφώσεις της. Από αυτοσχεδιαστικό σχήμα σε λαϊκή κομπανία και από ποπ συγκρότημα σε πειραματικό σύνολο, χωρίς ευτυχώς ο πειραματισμός να φέρει το στίγμα της εσωστρέφειας.

Σιγανίδης
© Πηνελόπη Γερασίμου

Ακόμα κι αν ήταν προτιμότερο να δεις ζωντανά τη μουσική αυτή σύμπραξη, τελικά υποκύπτεις στον πειρασμό. Το βλέμμα αντικαθίσταται από τις κάμερες της παραγωγής κι επομένως δεν χρειάζεται να γίνεις ιδιαίτερα ενεργητικός. Άλλωστε πρόκειται για μια άρτια καταγραφή, παρόλο που μερικές φορές έχεις την αίσθηση πως ο Χρήστος Σαρρής σκηνοθετεί όπως ένας συγγραφέας που έχει βαλθεί να γράψει ένα κείμενο μόνο με επίθετα.

Τουλάχιστον, στην πληθωρικότητα των λήψεων, αντιστέκονται οι διαφάνειες που προβάλλονται από το επιδιασκόπιο της Ναταλία Μαντά. Όσο πιο φευγαλέα εμφανίζονται, τόσο πιο συγκεκριμένες γίνονται. Θραύσματα που αποκωδικοποιούν το στίχο "Δεν αγαπάει το θάνατο ο κινηματογράφος" ο οποίος ακούγεται από τα χείλη του Σαχτούρη λες και βγαίνει από τους τοίχους του στούντιο, εκεί μάλιστα που κάποτε στεγαζόταν η Φίνος Φιλμ. Όλοι βέβαια γνωρίζουμε πως το σινεμά είναι μια παρέλαση νεκρών και μελλοθάνατων, μια νεκρόπολη χτισμένη από εικόνες, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία.

LARRY GUS
© Πηνελόπη Γερασίμου

Μόνο στην εκτέλεση του "Θηρίου", που αποτελεί την κορύφωση του σετ, η Ναταλία κάνει το λάθος να δώσει μορφή στο τέρας συρρικνώνοντας τον εφιάλτη του Σαχτούρη σε μια φιγούρα κομμένη από το θέατρο σκιών της. Λίγο πριν εκδοθεί η "Μεταμόρφωση" ο Κάφκα ήταν κατηγορηματικός στον  εικονογράφο του εξωφύλλου: "Το έντομο δεν μπορεί να σχεδιαστεί". Ο Σαχτούρης ήταν ένας φανατικός του Κάφκα. και πέρα από τα λόγια, συγκρότημα και συνεργείο, στις καλύτερες στιγμές τους, δείχνουν να έχουν καταληφθεί από "μια μυστική δύναμη που τους απαγορεύει να βγουν από το δωμάτιο", για να χρησιμοποιήσω μια φράση από τη νουβέλα του 1912.

Προς το τέλος ο Σιγανίδης απαγγέλλει τους στίχους από το "Ένας κόσμος νεκρός" του Σαχτούρη, επιτέλους με τη δική του φωνή,  ο Larry Gus εγκαταλείπει τη θέση του, οι διαφάνειες της Ναταλίας πέφτουν πάνω στο σώμα του ενώ χορεύει, κι εμένα με φωνάζουν από το καθιστικό αλλά δεν απαντώ. Ένα πουλί έχει κολλήσει στην οθόνη του υπολογιστή μου.

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το πρώτο Jazzét Festival είναι γεγονός

Το Θέατρο Πέτρας φιλοξενεί μια τριήμερη γιορτή της τζαζ με κορυφαίους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Όσα θα δούμε στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου

Για δέκατη συνεχή χρονιά επιστρέφει το φεστιβάλ μουσικής, που θα έχει θέμα τη φιλία.

Το τριήμερο line up-φωτιά του Ejekt 2024

Ούτε μία ούτε δύο, αλλά τρεις φεστιβαλικές ημέρες με headliners-απωθημένα ετοιμάζει για φέτος το Ejekt Festival στο Parking 5 του ΟΑΚΑ.

O Χρήστος Δάντης συναντά τον Κωνσταντίνο Χριστοφόρου στο CT Garden

O λαϊκός τραγουδιστής, συνθέτης, στιχουργός και παραγωγός συναντά στη σκηνή μετά 20 ολόκληρα χρόνια τον καλό του φίλο και αγαπημένο ερμηνευτή.

Οι Puressence ξανά στην Αθήνα μετά από 11 χρόνια

Το συγκρότημα από το Μάντσεστερ επιστρέφει στην Αθήνα για ένα μοναδικό live στο "Floyd".

Death Disco Indoor Festival: Ένα σκοτεινό διήμερο στο "Fuzz"

Το Death Disco Festival επιστρέφει, αυτή τη φορά σε indoor mood για ένα σκοτεινό Σαββατοκύριακο με τους Twin Tribes, Linea Aspera, Suicide Commando και Ultra Sunn μεταξύ άλλων.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τον Λεωνίδα Καβάκο και το Apollωn Ensemble μας έδωσε μια γεύση από το πώς η αρχαία Μεσσήνη μπορεί να εμπνεύσει αξέχαστα πολιτιστικά δρώμενα

Ακούγοντας στο Εκκλησιαστήριο/Ωδείο της Αρχαίας Μεσσήνης, το εξαιρετικής βιρτουοζιτέ και χημείας ενσάμπλ να παιζει τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ήξερα ότι αυτή θα ήταν μια ανάμνηση ζωής.