Η πελώρια δεξαμενή της κινηματογραφικής μουσικής είναι το δημιουργικό έναυσμα των Cinema Paradiso Project

Με αφορμή τις εμφανίσεις τους μιλήσαμε μαζί τους για το πώς πήραν το όνομά τους, για τη σχέση τους με τη μουσική σκηνή του Half Note και την καθοριστική συνάντησή τους με τον Ennio Morricone, αλλά και για την επόμενη εμφάνισή τους στο Half Note Jazz Club, το Φεβρουάριο, μια latin κινηματογραφική βραδιά.

Cinema Paradiso Project

Οι Cinema Paradiso Project δημιουργούν το δικό τους μουσικό κόσμο με soundtracks από το Διεθνή και Ελληνικό κινηματογράφο. Το δεκαμελές μουσικό σχήμα έχει κάνει ήδη τρεις εμφανίσεις και ετοιμάζεται και για άλλη μία στις 5 Δεκεμβρίου, χαρίζοντάς μας ένα υπέροχο αφιέρωμα στον σπουδαίο Ennio Morricone, στο Half Note Jazz Club.

Με αφορμή τις εμφανίσεις τους μιλήσαμε μαζί τους για το πώς πήραν το όνομά τους, για τη σχέση τους με τη μουσική σκηνή του Half Note και την καθοριστική συνάντησή τους με τον Ennio Morricone, αλλά και για την επόμενη εμφάνισή τους στο Half Note Jazz Club, το Φεβρουάριο, μια latin κινηματογραφική βραδιά.

Ποιοι είναι οι "Cinema Paradiso Project" και πώς ξεκίνησε η ιδέα για τη δημιουργία του σχήματος;
Οι "Cinema Paradiso Project" είναι ένα δεκαμελές μουσικό σχήμα που παίζει και διασκευάζει κινηματογραφική μουσική. Πολλά χρόνια μετά την αρχική γνωριμία με την ταινία "Nuovo Cinema Paradiso" και τη μουσική της, η παρτιτούρα από το "Tema d’amore", το βασικό θέμα από το soundtrack της ταινίας, ανέσυρε την εικόνα αλλά ακόμα πιο πολύ τη συγκίνηση, την έμπνευση, την παρέα, την εποχή που είχε συνδεθεί με την κινηματογραφική εμπειρία και τον "απόηχο" αυτής της μουσικής. Αυτό ήταν το έναυσμα που οδήγησε στην ιδέα και υλοποίηση των Cinema Paradiso Project.

Πώς δουλεύει ένα δεκαμελές μουσικό σχήμα; Τι δυσκολίες μπορεί να συναντήσετε και τι είναι αυτό που σας ενώνει περισσότερο;
Ένα δεκαμελές μουσικό σχήμα δουλεύει αναπόφευκτα με πολλές συνεννοήσεις και πιο αργούς ρυθμούς. Για να μπορέσει να δουλέψει ένα δεκαμελές μουσικό σχήμα και πολύ περισσότερο για να μπορέσει να έχει διάρκεια χρειάζεται οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα στο σχήμα να έχουν βάθος και ποιότητα. Γιατί διαφωνίες και δυσκολίες είναι αναπόφευκτο να υπάρχουν, αλλά όταν η επικοινωνία μεταξύ μας έχει γερές βάσεις τα πράγματα προχωρούν. Δυσκολίες υπάρχουν πολλές, αλλά αν θέλουμε να επιλέξουμε ποιες θεωρούμε πιο σημαντικές θα λέγαμε καταρχάς ο χρόνος, ή πιο σωστά η έλλειψη αυτού. Βασική λειτουργία μας, όπως για κάθε σχήμα, είναι αυτές οι λίγες ώρες της πρόβας όπου όλοι μας, και τα 10 μέλη, διαμορφώνουμε τον ήχο μας και αλληλεπιδρούμε μουσικά και ανθρώπινα. Ώρες πολύτιμες και απαραίτητες. Το να βρούμε κοινή ώρα για τις πρόβες είναι αλήθεια ότι συχνά αποτελεί "σπαζοκεφαλιά". Άλλη βασική δυσκολία έχει να κάνει με την οικονομική διάσταση των πραγμάτων. Και αυτό αφορά και στην πορεία ενός πολυμελούς σχήματος αλλά και στη γενικότερη οικονομική συγκυρία του κόσμου. Και εδώ έρχεται η απάντηση στο τι μας ενώνει περισσότερο, γιατί αυτά που μας ενώνουν δημιουργούν τις προϋποθέσεις να μπορούμε να ξεπερνούμε τις δυσκολίες. Παράλληλα με τις διαπροσωπικές μας σχέσεις, την αγάπη μας για τη μουσική και το σινεμά βρίσκεται μια βαθιά επιθυμία που πυροδοτεί την προσπάθεια και τις δημιουργικές ιδέες πίσω από το εγχείρημα που ονομάσαμε "Cinema Paradiso Project".

Έχετε δηλώσει πως η στιγμή που αποφασίσατε να γίνετε γκρουπ και τότε που αποφασίσατε ποιο θα είναι το όνομά σας ήταν το 2012, όταν το Half Note σας κάλεσε για πρώτη φορά να παίξετε. Πείτε μας δυο λόγια για αυτή τη μέρα.
Όταν ως πιστός θαμώνας έχεις παρακολουθήσει στη σκηνή του Half Note για χρόνια τόσο σημαντικούς καλλιτέχνες από την Ελλάδα αλλά κυρίως από το εξωτερικό, ονόματα που δεν φανταζόσουν ότι μπορεί να τα δεις ζωντανά και μάλιστα με αυτή τη τόσο χειροπιαστή αίσθηση της αμεσότητας που έχει το Club, είναι περιττό να περιγράψουμε την έκπληξη, τον ενθουσιασμό και το δέος που ήρθε με αυτό το κάλεσμα. Τότε πήραμε την απόφαση να παραμείνουμε στο χώρο της κινηματογραφικής μουσικής, ένα ταξίδι που είχε ξεκινήσει λίγο καιρό νωρίτερα. Το Half Note μας ζήτησε αλλά και μας συμβούλεψε να κατοχυρώσουμε ένα επίσημο όνομα. Έτσι από "Cinema Paradiso" που ήταν ο τίτλος των παραστάσεών μας μέχρι τότε, το σχήμα απέκτησε το όνομα του. Διαλέξαμε το "Cinema Paradiso Project" καθώς παραπέμπει άμεσα στην ταινία που αποτέλεσε την αφορμή της δημιουργίας του σχήματος, και παράλληλα υποδηλώνει την ονειρική σχέση που έχουμε με τον κινηματογράφο και τη μουσική του.

Παίζετε και διασκευάζετε μουσική από τον κινηματογράφο. Με ποια κριτήρια επιλέγετε το ρεπερτόριό σας;
Το αρχικό κριτήριο ήταν καθαρά αυτοβιογραφικό. Οι πρώτες παραστάσεις περιείχαν κομμάτια από ταινίες και soundtracks που είχαν συνδεθεί πολύ στενά με προσωπικά βιώματα. Στην πορεία, κάθε επίσκεψη πλέον στο σινεμά μπορεί να οδηγήσει σε νέες επιλογές κομματιών. Όταν είχαμε τη χαρά να συνεργαστούμε με άλλους καλλιτέχνες, η ταυτότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτών αποτέλεσε επίσης καθοριστικό κριτήριο. Συνεργασίες πχ με την Αργυρώ Καπαρού με τη βαθιά λαϊκή φωνή της, το Βασίλη Λέκκα με τη μακρά θητεία του δίπλα στον Μάνο Χατζιδάκι, το Χρήστο Θηβαίο με την εμπειρία της διδασκαλίας από τον ίδιο τον Nicola Piovani, εμπλούτισαν περεταίρω το ρεπερτόριο μας! Να μην παραλείψουμε να πούμε ότι το κοινό που αγαπάει τη μουσική μας και μας παρακολουθεί πολλές φορές προτείνει κομμάτια μέσα από τις δικές του κινηματογραφικές εμπειρίες. Η αλήθεια είναι ότι μας αρέσει η πολυμορφία, κάτι που η πελώρια δεξαμενή της κινηματογραφικής μουσικής μάς δίνει την ευκαιρία να εξερευνήσουμε.

Πείτε μας κάποια από τα αγαπημένα σας κλασικά κινηματογραφικά soundtracks. Ποια ξεχωρίζετε και γιατί;
Δύσκολη ερώτηση, κυρίως για τα soundtracks που θα πρέπει να αφήσουμε εκτός. Η επιλογή είναι της στιγμής και συνειρμική… Δεν μπορούμε να μην ξεκινήσουμε με το soundtrack από το "Nuevo Cinema Paradiso" του Ennio Morricone φυσικά. To συγκινησιακό αποτύπωμα της αυτοβιογραφικής αυτής ταινίας του Giuseppe Tornatore ήταν άλλωστε και η αφορμή για τη δημιουργία των Cinema Paradiso Project. Αρκετά χρόνια πριν σε ένα θερινό κινηματογράφο στη Κηφισιά είδαμε τη "Frida". H σύνθεση του Elliot Goldenthal ενσωμάτωσε τα ηχοχρώματα του Μεξικού για να φτιάξει κάτι πρωτότυπο και αυθεντικό μετουσιώνοντας την ιστορία της Frida –σε συνδυασμό με τις εικόνες της ιδιοφυούς σκηνοθέτιδας Julie Taymor– σε κάτι οικείο και συγκλονιστικό συνάμα. Θα επιλέξουμε και το America-America του Ελία Καζάν και το εμπνευσμένο soundtrack του Μάνου Χατζιδάκι με τις νότες στο σαντούρι να κτυπούν απευθείας στην καρδιά.  

Πώς επιλέγετε τα κομμάτια που θα συμπεριλάβετε κάθε φορά στο πρόγραμμά σας;
Στην αρχική φάση της πορείας του σχήματος η ανάγκη μας ήταν να παρουσιάσουμε τα προσωπικά μας μουσικά κινηματογραφικά βιώματα και έτσι το πρόγραμμα είχε ισχυρό αυτοβιογραφικό χαρακτήρα. Στη συνέχεια τα κομμάτια που επιλέγουμε σε διαφορετικές παραστάσεις συχνά καθορίζονται από την κάθε περίσταση. Για παράδειγμα, σε Χριστουγεννιάτικη συναυλία επιλέξαμε soundtrack από ταινίες που συνδέονται με τα Χριστούγεννα, σε έναν φόρο τιμής προς τον κινηματογράφο αποφασίσαμε να κάνουμε αφιέρωμα στο γαλλικό σινεμά ως γενέτειρα της έβδομης τέχνης, στις συνεργασίες μας με άλλους καλλιτέχνες το δικό τους ρεπερτόριο όπως και οι δυνατότητες που δίνει ο συνδυασμός των φωνών διαμορφώνουν διαφορετικές επιλογές κομματιών, πολλές φορές και η μουσική σκηνή έχει ρόλο καθοριστικό προς μια, για παράδειγμα jazz ή latin κατεύθυνση. Επίσης αγαπάμε τις αποκριές γιατί μας δίνουν το "ελεύθερο" στις παρορμητικές μας διαθέσεις. Έτσι γεννήθηκε το "Para-DISCO", ένα πολύ κεφάτο αποκριάτικο πάρτι που ζωντάνεψε την '80s  πλευρά μας μέσα από εμβληματικά κινηματογραφικά κομμάτια disco. Και φυσικά έχουμε και το αφιέρωμά μας στον Ennio Morricone. Είναι η πρώτη φορά που όλο το πρόγραμμα αφορά σε ένα συνθέτη. Ο τρόπος που επιλέξαμε τα κομμάτια που θα παρουσιάσουμε από την αστείρευτη εργογραφία του Maestro νομίζουμε ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Αν μπορούσατε να επιλέξετε τις τρεις μέχρι τώρα πιο καθοριστικές στιγμές της πορείας σας, ποιες θα ήταν αυτές και γιατί;
Η πρώτη στιγμή ήταν το 2012, όταν το Half Note Jazz Club μας κάλεσε να παίξουμε στη σκηνή του για πρώτη φορά. Την ίδια περίοδο αποφασίσαμε να παραμείνουμε ως σχήμα με αντικείμενο τον κινηματογράφο αλλά και ποιο θα είναι το όνομα μας.  Επόμενη καθοριστική στιγμή ήταν η δημιουργία του πρώτου μας CD, με τίτλο "Cinema Paradiso Project - Vol. 1". Έχει περάσει ο καιρός και πιστεύουμε ότι πλησιάζει πραγματικά η στιγμή και για το Vol. 2! Καθοριστική αισθανθήκαμε και την εμφάνισή μας στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ στο τέλος του 2019. Δεν ήταν η πρώτη φορά που εμφανιζόμασταν ζωντανά στην ΕΡΑ, αλλά, αν και κάθε φορά η τιμή και η χαρά είναι μεγάλη, αυτή τη φορά παρουσιάσαμε πανελλαδικά πρωτότυπη μουσική.

Οι "Cinema Paradiso Project" συναντούν τον Ennio Morricone. Πώς προκύπτει αυτή η σχεδόν καρμική συνεργασία; Τι να περιμένουμε να δούμε στο Half Note;
Πραγματικά η συγκυρία για εμάς είναι ιδιαίτερη. Μετά την πανδημία, την καραντίνα και τη σιωπή, βρισκόμαστε σε φάση που πιάνουμε το νήμα από την αρχή. Τη στιγμή αυτή έρχεται η πρόταση από το Half Note για ένα αφιέρωμα στον Ennio Morricone και ο συνθέτης που σε μεγάλο βαθμό πυροδότησε τη δημιουργία των Cinema Paradiso Project, αποτελεί εκ νέου το εφαλτήριο μας. Την Παρασκευή 2, το Σάββατο 3, την Κυριακή 4 και όπως μόλις πληροφορηθήκαμε και τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου θα παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα που κινείται σε δύο άξονες. Ο πρώτος διαμορφώνεται από τις εμβληματικές συνθέσεις αλλά και από τις διαχρονικές μελωδίες του Maestro. Ο δεύτερος άξονας έχει να κάνει με το ιδιαίτερο αποτύπωμα που έχει το έργο του συνθέτη σε ένα ευρύ φάσμα ειδών μουσικής. Ο Ennio Morricone χάραξε το μουσικό του στίγμα με ένα τρόπο διαχρονικό και επηρέασε καλλιτέχνες που μπορεί κανείς να μην φαντάζεται. Επιχειρούμε να φωτίσουμε αυτήν ακριβώς την επιρροή του Morricone όχι μόνο στη μουσική του κινηματογράφου αλλά και στο έργο καλλιτεχνών από τον χώρο της pop, rock, latin και jazz μουσικής όπως Hans Zimmer, Bruce Springsteen, Radiohead, Quincy Jones, Dulce Pontes, Eumir Deudato, Norah Jones…

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Αμέσως μετά το αφιέρωμα στον Ennio Morricone, σκοπεύουμε να μπούμε ξανά στο studio. Το καλοκαίρι που μας πέρασε ξεκινήσαμε την ηχογράφηση πρωτότυπης μουσικής. Θέλουμε πολύ να προχωρήσουμε και αυτή την πλευρά των Cinema Paradiso Project που σιγά-σιγά παίρνει σάρκα και οστά. Ο Ennio Morricone θα συνεχίσει βέβαια να μας συντροφεύει. Η ανταπόκριση του κόσμου σε αυτό τον αγαπημένο συνθέτη μέσα και από τη δική μας ματιά αποτελεί έναυσμα να επικοινωνήσουμε το αφιέρωμά μας και εκτός Αθηνών σε ένα ευρύτερο κοινό σε καλοκαιρινά Φεστιβάλ. Προς το παρόν όμως μπορείτε να κρατήστε την επόμενη μας εμφάνιση στο Half Note Jazz Club, το Φεβρουάριο, όπου θα στήσουμε τη δικιά μας αποκριάτικη γιορτή, αυτή τη φορά μια latin κινηματογραφική βραδιά πλημμυρισμένη από πανέμορφες παθιασμένες μελωδίες και χορευτική διάθεση!

Οι Cinema Paradiso Project είναι οι: Σουζάνα Γιαννακοπούλου (τραγούδι), Σοφία Ροσμαράκη (πιάνο), Ευαγγελία Λοφίτου (ακκορντεόν), Στέλλα Ζιοπούλου (βιολί), Έλσα Παπέλη (τσέλο), Μάριος Σκουτέλης (κοντραμπάσο), Κυριάκος Κωνσταντίνου (κλασική κιθάρα), Χριστίνα Κατσιάρη (ακουστική κιθάρα, επιμέλεια προγράμματος, κείμενα, videos), Δημήτρης Αραπαντελής (ηλεκτρική κιθάρα, ενορχηστρώσεις, τραγούδι/φωνητικά), Ιάκωβος Παυλόπουλος (κρουστά, φωνητικά).

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Cinema Paradiso Project

  • Κινηματογραφική

Ένα αφιέρωμα στον μεγάλο Ennio Morricone με νότες που έντυσαν τα κινηματογραφικά µας όνειρα και μεταφέρουν το ταξίδι από τη μεγάλη οθόνη στη σκηνή

Half Note Jazz Club

Τριβωνιανού 17, Μετς
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

To party project "In The Cage" επιστρέφει στο "Oddity"

Προσκεκλημένη DJ η Kasia που έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα.

14/11/2024

H μοναδική Ayọ έρχεται ξανά στην Ελλάδα

Με μελωδίες με στοιχεία από τη soul, τη folk και τη reggae, η τραγουδίστρια του χιτ "Down on my knees" καταφθάνει στο Gazarte.

Συναυλίες, DJ sets και Silent Disco party φέρνουν χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα το ΚΠΙΣΝ

Ο Χριστουγεννιάτικος Κόσμος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος γεμίζει μουσική με ένα πλούσιο πρόγραμμα.

Η πολυαναμενόμενη επιστροφή της Amelie Lens στην Αθήνα είναι γεγονός

Η απόλυτη σούπερσταρ της techno και η αινιγματική KI/KI βάζουν φωτιά στην αθηναϊκή clubland.

Οι Beatles υποψήφιοι για Grammy για πρώτη φορά μετά από 27 χρόνια

Άλλοι φοβούνται ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα τους πάρει τις δουλειές και άλλοι εξαιτίας της, επανέρχονται στο προσκήνιο. Τα εναπομείναντα "Σκαθάρια" επιστρέφουν στα Grammys, μετά από το 1997, πανηγυρικά κιόλας, με 2 υποψηφιότητες.

Οι Warhaus έρχονται στο "Gagarin"

Η πολυαναμενόμενη επιστροφή του Maarten Devoldere στην Αθήνα είναι γεγονός.

Buzzcocks: Η punk Βρετανία καταφτάνει στην Ελλάδα

Ο Pete Shelley δεν είναι πια εδώ, όμως ο Steve Diggle δείχνει αποφασισμένος να συνεχίσει το ιστορικό γκρουπ. Το ξαναφέρνει, λοιπόν, στην Αθήνα (Σάββατο 16/11, στο "Arch") για μια συναυλία-γιορτή αφιερωμένη στα 45 στρογγυλά χρόνια της δοξασμένης συλλογής "Singles Going Steady".