Κατερίνα Κυρμιζή & Νίκος Γρηγοριάδης: Μια βραδιά με σπιτική θαλπωρή στο "Μουσικό Κουτί"

Δεν είχαν παρά τις κιθάρες τους, κάποια κρουστά χειρός κι έναν πιανίστα. Όμως με αυτά τα λιτά μέσα αποδείχθηκαν καθηλωτικοί, δίνοντας μια ουσιαστική συναυλία, η οποία εκπροσώπησε άριστα την τραγουδοποιία τους.

KatKrmz_front © Θάνος Λαΐνας

Τα πράγματα στο "Μουσικό Κουτί" ήταν απλά και συγκεκριμένα: η Κατερίνα Κυρμιζή και ο Νίκος Γρηγοριάδης με τις κιθάρες τους (η πρώτη και με κάποια κρουστά χειρός, ενίοτε), συν τον Άκη Μουχλιανίτη στο πιάνο, απέναντι στα γεμάτα τραπεζάκια της φιλόξενης σκηνής του Κεραμεικού. Αλλά "οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ", όπως λέει το αρχαίο ρητό. Το οποίο, παρεμπιπτόντως, πρωτοειπώθηκε (στην αρχική του μορφή) ως σχόλιο περί μουσικής.

Πέτυχαν πολλά εκείνο το βράδυ, Κυρμιζή & Γρηγοριάδης. Θύμισαν ή ξαναφώτισαν γωνιές μιας ουσιαστικής εγχώριας τραγουδοποιίας, η οποία συνεχίζει την πορεία της μέσω υπόγειων (συνήθως) διαδρομών, μακριά από τους προβολείς της επικαιρότητας. Έδωσαν μια συναυλία που δεν κλυδωνίστηκε από σκαμπανεβάσματα, ούτε όταν δεν ήσουν σίγουρος ότι ήθελες όντως να ακούσεις το "Θα Κάνω Ντου Βρε Πονηρή" του Βασίλη Τσιτσάνη στη μορφή που το έπαιξαν. Και γέμισαν τον χώρο με τις φωνές και τις κιθάρες τους, καθηλώνοντας τους παρευρισκόμενους. 

KatKrmz_01
© Θάνος Λαΐνας

Πάνω από όλα, όμως, μας έκαναν να ξεχάσουμε ότι βρισκόμασταν σε μια μουσική σκηνή κάπου στον Κεραμεικό. Ήταν τόση η θαλπωρή που εξέπεμψαν, δηλαδή, ώστε αισθανόσουν ότι τους έχεις επισκεφθεί στο σπίτι τους, ότι κάθεσαι στο σαλόνι τους και τους ακούς να παίζουν εκεί. Κλίμα που δεν χάθηκε στιγμή μέχρι τα μεσάνυχτα, όταν τέλειωσαν και όσα encore ήρθαν ως απάντηση στις φωνές που ζήτησαν "κι άλλο" ή, έστω, "ένα ακόμα".

Κάτι που προξένησε εντύπωση, είναι ότι η Κατερίνα Κυρμιζή εξακολουθεί και αγχώνεται όταν ανεβαίνει στη σκηνή. Δεν το περιμένεις από μια καλλιτέχνιδα που βρίσκεται στα πράγματα από το 1994, όμως δεν φαίνεται καθόλου άσχημο. Ίσα-ίσα, δίνει την εντύπωση ότι η σχέση που διατηρεί με την τέχνη της είναι τέτοια, ώστε αντιμετωπίζει την κάθε περίσταση έκθεσης ως κάτι καινούριο. Είχε λοιπόν κάτι πολύ χαριτωμένο αυτό το τρακ, συνδυαστικά με το τραγουδιστικό καλησπέρα που μας επεφύλαξε. Στο οποίο χώρεσε και τα "χρόνια πολλά" προς τη Μάνια που γιόρταζε τα γενέθλιά της εκείνο το βράδυ, αλλά και μια προτροπή για κλειστά κινητά και ανοιχτά αφτιά.

KatKrmz_02
© Θάνος Λαΐνας

Βέβαια, όταν η Κυρμιζή έκλεισε τα μάτια κι άρχισε να τραγουδά, το τρακ εξαφανίστηκε. Και ο τρόπος με τον οποίον προσέγγισε το μελοποιημένο (από τον Νίκο Γρηγοριάδη) ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη "Κι Αν Έσβησε Σαν Ίσκιος..." ήταν θεσπέσιος –δίνοντας μια διαφορετική αίσθηση από εκείνη που αποτυπώθηκε δισκογραφικά με τον Γιώργο Νταλάρα

KatKrmz_03
© Θάνος Λαΐνας

Το πρόγραμμα στάθηκε και σε άλλα κομμάτια του δίσκου Ο Βασιλιάς Της Λύπης (2021, πιο πρόσφατος για τον Γρηγοριάδη), με τους δυο τους να λένε όμορφα ντουέτο το "Red Roses". Κι έπειτα άρχισε να πηγαίνει πίσω στον χρόνο: από τον κύκλο των Κάκτων που απασχόλησαν την Κυρμιζή το διάστημα 2017-2020 μεταβήκαμε στη Λάρβα του 2015 για να φτάσουμε τελικά στο Παιδί Με Την Κεραία (2001) και στα καθοριστικά άλμπουμ Κοντσέρτο Για Σοκολάτα Και Τριαντάφυλλα (1996) και Στη Μοναξιά Του Φάρου (1995). Εκείνα που έχτισαν δηλαδή το όνομα της Κυρμιζή και του Γρηγοριάδη, τοποθετώντας τα τραγούδια τους σε μια δεξαμενή με συλλογικές μνήμες, η οποία παραμένει κραταιά σχεδόν 30 χρόνια αργότερα. 

KatKrmz_04
© Θάνος Λαΐνας

Αυτό σημαίνει ότι η κανονική ροή της βραδιάς έληξε με το αγαπημένο 1990s χιτάκι "Στην Πίσω Τσέπη Του Blue Jean", αν κι έπειτα έγινε το χατήρι του κοινού και υπήρξε (όπως είπαμε) και σύντομο encore. Στην πορεία μέχρι εκεί ακούσαμε πολλά ωραία τραγούδια, που μπορούσαν να σταθούν μια χαρά και στο λιτό πλαίσιο παρουσίασης της βραδιάς: δεν έλειψε, λ.χ., η φινετσάτη ενορχήστρωση ούτε στην "Παραμυθένια", ούτε στο "Αν Δε Μ' Αγαπάς". Ο τρόπος δε που ερμηνεύτηκαν στιγμές σαν τα "Χαμένες Γιορτές", "Της Καρδιάς Μου Οι Κάκτοι", "Το Κοράλι" και "Γυμνή Από Αγάπη" ήταν αφοπλιστικός –καλύτερος με μια unplugged έννοια και από τις γνώριμες στούντιο εκδοχές. Ακούσαμε βέβαια και επιλεγμένες διασκευές από το διεθνές, αγγλόφωνο ρεπερτόριο, με την Κυρμιζή να αποδεικνύει την ερμηνευτική της κλάση σε μια από καρδιάς απόδοση στο "Hallelujah" του Leonard Cohen, αλλά και τις ικανότητές της ως performer στο "Mercedes Benz" της Janis Joplin.

Φεύγοντας τόσο γεμάτος από το "Μουσικό Κουτί" σκεφτόσουν ότι θα άξιζε να εμφανίζονται συχνότερα η Κατερίνα Κυρμιζή με τον Νίκο Γρηγοριάδη· και θα τους άξιζε και λίγο φως παραπάνω σε επίπεδο δημοσιότητας, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν μια μεγαλύτερη συναυλιακή εξωστρέφεια. Όμως αυτή είναι η μία όψη των πραγμάτων. Η άλλη, εκείνη που αποτυπώθηκε επί σκηνής, δείχνει πόσο έχουν ευτυχήσει στην κοινή τους καλλιτεχνική ζωή,  γιατί διαθέτουν ένα δικό τους ρεπερτόριο ουσίας, το οποίο είναι σε θέση να  παρουσιάζουν ωραιότατα ακόμα και χωρίς πολλά-πολλά. Αρκετοί ομότεχνοί τους δεν φτάνουν ούτε στα μισά μιας τέτοιας διαδρομής.

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Μια βραδιά γεμάτη τέχνη και μουσική στο Burger Disco Club

Πάρτι και εν εξελίξει έκθεση video art διοργανώνονται σε συνεργασία με το The Queer Archive.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/11/2024

O Δημήτρης Καλαντζής με το κουιντέτο του επιστρέφουν στο Half Note

Ο πιανίστας και οι Ανδρέας Πολυζωγόπουλος, Δημήτρης Παπαδόπουλος, Γιώργος Γεωργιάδης και Αλέξανδρος – Δράκος Κτιστάκης ετοιμάζουν ένα μοναδικό live.

Σολίστ κύρους (Λεόνσκαγια, Παπανικολάου), υψηλές πτήσεις και ….επί σκηνής (!) οθόνες για το συναυλιακό ξεκίνημα της ΚΟΑ

Για τους θαυμάσιους σολίστ και τις υψηλές πτήσεις στο τόσο προσφιλές της ρομαντικό ρεπερτόριο ξεχώρισαν οι δύο πρώτες συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών τη νέα καλλιτεχνική περίοδο.

Οι Glass Beams και οι SPRINTS στο Release Athens 2025

Το ψυχεδελικό, αινιγματικό τρίο από την Αυστραλία και η μπάντα – δυναμίτης από την Ιρλανδία έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα για να συνοδεύσουν τους IDLES.

Η Ηρώ σε λαϊκούς δρόμους ξανά στο Caja de Musica

"Τα λαϊκά που αγάπησα" επιστρέφουν με το "Μέρος 2ο" στη μουσική σκηνή.

Το νέο άλμπουμ του ΛΕΞ έρχεται δύο χρόνια νωρίτερα απ΄ ό,τι περιμέναμε

Ο 4ος σόλο δίσκος του επιδραστικού ράπερ θα κυκλοφορήσει στις 22 Νοεμβρίου.