Spotify, πώς μας ξεμπρόστιασες έτσι;

spotify

Ξαφνικά σκάνε κατά ριπάς στο Instagram ψυχεδελικές λίστες που συνδυάζουν Kendrick Lamar με Pixies, King Harvest με Νατάσσα Θεοδωρίδου, Rosalia με Pan Pan και Γιάννη Πουλόπουλο με Belle and Sebastian. Δεν έπεσαν νερά στην κονσόλα του DJ, απλώς έφτασε αυτή η ημέρα του χρόνου για την απροκάλυπτη ανασκόπηση του Spotify με όλα όσα ακούσαμε μέσα στη χρονιά και δεν (θα έπρεπε να) ντρεπόμαστε για αυτά. 

Ολίγο πανικόβλητοι, εμείς της συντριπτικής πλειοψηφίας σπεύσαμε να αυτοχαρακτηριστούμε παρανοϊκοί, σχιζοφρενείς, άντε στην καλύτερη μη συγκροτημένοι! Σαν να θέλουμε να δικαιολογήσουμε την πλουραλιστική ασυνέπεια ως προς τις μουσικές μας επιλογές κατά τη διάρκεια ενός ολόκληρου χρόνου, μέσα στον οποίο έχουμε αλλάξει το λιγότερο 365 διαθέσεις, αντιμετωπίζοντας τις μουσικές μας ανάγκες ποικιλοτρόπως. Προφανώς άλλη μελωδική ώθηση απαιτείται όταν τρέχεις να προλάβεις το μετρό στις 8 το πρωί, και άλλο τέμπο απολαμβάνεις όταν προσπαθείς να αποφορτιστείς χυμένος στον καναπέ χαζολογώντας στο ιντερνετικό χάος. 

Όχι, ότι η μουσική που ακούμε καθορίζεται αποκλειστικά από την συνθήκη της ακρόασης. Μας έχω (παλιά) νέα! Συμβαίνει να αγαπάμε τραγούδια/καλλιτέχνες/μουσικά είδη που ούτε μοιάζουν ούτε συνδέονται κάπως μεταξύ τους. Για την ακρίβεια βρίσκονται σε τέτοια απόσταση που καταλήγουμε να την αποκαλούμε σχιζοφρένια, για να τη δικαιολογήσουμε.

Συνήθως χαράσσοντας μικρές διαδρομές πολλοί μουσικόφιλοι με αχρείαστα μικροσυμπλέγματα αδυνατούμε να αντιληφθούμε πως στο διάολο ακούσαμε περισσότερη Φουρέιρα από όση θέλουμε να παραδεχτούμε... Και κάπου εκεί ξεκινάει ο πανικός της ταμπέλας. Ποια είναι η λεπτή κόκκινη γραμμή ανάμεσα στα trends του μαζικού μουσικού βαρόμετρου και στην εστέτ εναλλακτικότητα των outsiders; Από ό,τι φαίνεται ο ΛΕΞ, τον όποιο δεν χρειάστηκε να τον βαφτίσουν cult για να τον μεταβολίσουν οι μεν, ή για να τον μυθοποιήσουν οι δε. 

Ας μην κρυβόμαστε πίσω από την playlist μας, πλέον, μιας και το Spotify μας ξεμπρόστιασε με τον πιο ορθολογιστικό και συστηματοποιημένο τρόπο. Εξάλλου ο αλγόριθμος τα πάντα θωρεί και ασφαλώς δεν ξεχνά, μαζεύοντας data μέρα με την μέρα. Έτσι αμείλικτά, μας έφερε μπροστά σ’ έναν αληθινό καθρέφτισμα του μουσικού μας ειδώλου, άφιλτρο και ειλικρινέστατο. Πιθανότατα, κάπως μακριά από το αφήγημα που ο καθένας προσπαθεί να δημιουργήσει για τον εαυτό του και την ιντερνετική του περσόνα. 

Καταλαβαίνω είναι άβολο, αλλά τα πράγματα έχουν ως εξής: είμαστε λιγότερο "cool" και "εναλλακτικοί" (sic) από όσο θέλουμε. Αλλά ευτυχώς δεν είμαστε μονοθεματικοί και μουσικά απόλυτοι! Φταίνε και οι ευφάνταστοι όροι που εφηύραν οι άνθρωποι του ύστερου καπιταλισμού για να μοιράσουν σε κουτάκια τύπους και ρόλους ώστε να τους υιοθετήσουν. Παρότι φτάσαμε πρόσφατα τα 8 δις ανθρώπων στον ταλαιπωρημένο αυτόν πλανήτη, δεν σταματάμε να διεκδικούμε την θέση μας σε οικείους κλειστούς μικρόκοσμους.

Μήπως όμως να αποενοχοποιηθούμε μια στάλα και να αποδεχτούμε ότι είμαστε πολυπρισματικοί, περίπλοκοι και τελικά δεν χάθηκε ο κόσμος αν δεν ανήκουμε σε κάποια/μία μόνο "φυλή" της μουσικής, της πόλης κτλ. Ή έστω αν το δεξί μας αυτί φλερτάρει την μια κουλτούρα και το αριστερό μια άλλη. 

Σε μια εποχή που στα social media μπορείς να είσαι ότι φαντασιώνεσαι, γιατί να αποκαλύψεις ότι είσαι ο άνθρωπος που άκουγε εναλλάξ επί ένα χρόνο Φοίβο Δεληβοριά, Ten Years After και… Harry Styles; "Μόνο ψέματα" δεν μπορώ να πω, αλλά ακόμη και αν το ήθελα η απελευθερωτική πραγματικότητα της ανασκόπησης του Spotify δεν με αφήνει. Είναι εκεί με πολύχρωμα γραφικά και με προ-καλεί να μοιραστώ με τους διαδικτυακούς μου φίλους το ιταλικό νικητήριο τραγούδι της Eurovision που το έλιωσα μέσα στο χρόνο, το οποίο κατά βάθος θα ήθελα να αντικαταστήσω με κάτι πιο "ψαγμένο" από τους The Smile. 

spotify-

Άλλωστε το ίντερνετ -και η ζωή- δεν ντοπάρονται από την αλήθεια, αντιθέτως την αποκρούουν. Ίσως γιατί δεν είμαστε "κατασκευασμένοι" για αυτή και ως επί το πλείστον πασχίζουμε να την διαχειριστούμε με φίλτρα και στρογγυλέματα. Ακριβώς έτσι, μην αντέχοντας το κοντινό μας πλάνο, αφορίζουμε ελαφρώς τις μουσικές μας επιλογές ως παρανοϊκές, για να τις ξορκίσουμε. 

Σκέψου, δηλαδή, τι θα γινόταν αν παρουσίαζε μια αντίστοιχη ανασκόπηση το Netflix και έβγαιναν στην φόρα οι λίστες με τα true crime ντοκιμαντέρ, το Stranger Things, τις ταινίες του Martin Scorsese και το Emily in Paris. Εκεί πόσους "σχιζοφρενείς" θα μετρούσαμε; 


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Death Disco Indoor Festival: Ένα σκοτεινό διήμερο στο "Fuzz"

Το Death Disco Festival επιστρέφει, αυτή τη φορά σε indoor mood για ένα σκοτεινό Σαββατοκύριακο με τους Twin Tribes, Linea Aspera, Suicide Commando και Ultra Sunn μεταξύ άλλων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τον Λεωνίδα Καβάκο και το Apollωn Ensemble μας έδωσε μια γεύση από το πώς η αρχαία Μεσσήνη μπορεί να εμπνεύσει αξέχαστα πολιτιστικά δρώμενα

Ακούγοντας στο Εκκλησιαστήριο/Ωδείο της Αρχαίας Μεσσήνης, το εξαιρετικής βιρτουοζιτέ και χημείας ενσάμπλ να παιζει τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ήξερα ότι αυτή θα ήταν μια ανάμνηση ζωής.

Οι Duran Duran υποδέχονται τον JC Stewart στο Release Athens 2024

Η διασκευή του στο "I’ll Be There For You", της θρυλικής σειράς "Friends", έγινε viral σε ολόκληρο τον πλανήτη και τον ανέδειξε σε έναν ανερχόμενο τραγουδοποιό.

Ο δικός μας σοφός, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης

Ο φετινός Ιούλιος ξεκίνησε με Αλκίνοο Ιωαννίδη και την ιστορική μπάντα του στον Λυκαβηττό, είκοσι τέσσερα χρόνια μετά τις πρώτες κοινές τους εμφανίσεις και την ηχογράφηση του live album "Εκτός τόπου και χρόνου". Άλλη μια βραδιά με τη σοφία, την αξιοπρέπεια, και τη δύναμη της μουσικής και του λόγου του Αλκίνοου. Άραγε τον ακούει κανείς;

Μπορεί μια playlist με nature sounds από την Greenpeace να βοηθήσει τη φύση;

Η Greenpeace έφτιαξε την ιδανική, natured themed playlist για να αποδράσουμε από το άγχος της καθημερινότητας.

Judas Priest, Bruce Dickinson & Accept: Η μεταλλική "τρίαινα" του Release Athens 2024

Βγαλμένη από hard & heavy όνειρο μοιάζει η προτελευταία μέρα του φεστιβαλικού μαραθώνιου στην Πλατεία Νερού (Κυριακή 21/7), αφού ενώνει δύο θρυλικές φωνές της βρετανικής ατσάλινης εποποιίας των 1980s με το γκρουπ που προσωποποίησε τη γερμανική σχολή.

"Majesty Queen": Το αφιέρωμα στους θρυλικούς Queen επιστρέφει στην Αθήνα

Ο Σέθ Ντάνιελς εμφανίζεται ως ένας μικρός Φρέντι Μέρκιουρι στη σκηνή του City Garden Festical.