Μουσικά εγκαίνια του Φεστιβάλ Αθηνών …υπό βροχήν με Ζούκερμαν και Μέτα σε γκαλά για τα 30 χρόνια του Μεγάρου

Ένα κατάμεστο Ηρώδειο υποδέχθηκε τις προάλλες την πρώτη ζωντανή συναυλία κλασικής μουσικής στην Αθήνα, μετά από σχεδόν …επτά μήνες λόγω πανδημίας!

Μουσικά εγκαίνια του Φεστιβάλ Αθηνών …υπό βροχήν με Ζούκερμαν και Μέτα σε γκαλά για τα 30 χρόνια του Μεγάρου

Ένα κατάμεστο Ηρώδειο υποδέχθηκε τις προάλλες (14/6) την πρώτη ζωντανή συναυλία κλασικής μουσικής στην Αθήνα, μετά από σχεδόν …επτά μήνες λόγω πανδημίας! Επρόκειτο για το εορταστικό γκαλά για τα 30 χρόνια λειτουργίας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, που φιλοξενήθηκε στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών, εγκαινιάζοντας και τις μουσικές εκδηλώσεις αυτού.

Θέλοντας να προσδώσει τη δέουσα μεγαλοπρέπεια, το Μέγαρο μετακάλεσε διάσημες προσωπικότητες του χώρου, τον Ινδό αρχιμουσικό Ζούμπιν Μέτα, τον βιολιστή Πίνκας Ζούκερμαν και την Ορχήστρα του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου σ’ένα πρόγραμμα με συνθέσεις Μπραμς, και μάλιστα συγγενούς ύφους και περιεχομένου, αμφότερες σε ρε μείζονα, το μοναδικό «Κοντσέρτο για βιολί» και την 2η Συμφωνία.

Πλήθος κόσμου (από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την πρώην βασιλική οικογένεια και πολλά μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου μέχρι χιλιάδες επώνυμους και απλούς φιλόμουσους) συνέρρευσε στο ρωμαϊκό κοίλο, τηρώντας υποδειγματικά τα μέτρα. Δυστυχώς, οι ασταθείς καιρικές συνθήκες εκείνης της ημέρας επεφύλασσαν -λίγο μετά την έναρξη της συναυλίας- μια επίμονη βροχή, που δεν επέτρεψε να ακουσθεί παρά μόνο το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος (περίπου 35’) του «Κοντσέρτου για βιολί», παρεμποδίζοντας πάντως την ολοκλήρωσή του, και ενώ υπολείπονταν λίγα μόλις μουσικά μέτρα στο καταληκτικό poco più presto… Ο κίνδυνος ζημιών στα ευαίσθητα μουσικά όργανα είχε καταστεί προφανής.

Μουσικά εγκαίνια του Φεστιβάλ Αθηνών …υπό βροχήν με Ζούκερμαν και Μέτα σε γκαλά για τα 30 χρόνια του Μεγάρου - εικόνα 1
Ο Αμερικανοεβραίος βιολιστής Πίνκας Ζούκερμαν και ο Ινδός αρχιμουσικός Ζούμπιν Μέτα κατά τη διάρκεια της ερμηνείας του «Κοντσέρτου για βιολί» του Μπραμς, υπό τη συνοδεία της Ορχήστρας του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου (Ηρώδειο, 16/6) © Θωμάς Δασκαλάκης

Σε επίπεδο εκτέλεσης, η τεράστια εμπειρία των σπουδαίων μουσικών και του συνόλου διασφάλισε μια στρωτή, ελεύθερη λαθών ερμηνεία του κοντσέρτου. Σίγουρα, τα μετρημένα τέμπι του Μέτα και η προσεκτική φραστική του Ζούκερμαν οριοθέτησαν μίαν κάπως εκ του ασφαλούς προσέγγιση του κοσμαγάπητου έργου, στην οποία θα ήταν επιθυμητή μία μεγαλύτερη ισορροπία μεταξύ δυναμισμού (ιδίως στα παραδοσιακά ουγγρικά θέματα του τρίτου μέρους) και ευαισθησίας.

Όμως, στο συγκεκριμένο κοντσέρτο (που έχει ορθά χαρακτηρισθεί ως μια «συμφωνία με υποχρεωτική συνοδεία βιολιού»), ο δεξιοτεχνικός ρόλος του βιολιού οφείλει να υποχωρεί μπροστά στην ανάγκη εκφραστικού διαλόγου με την ορχήστρα. Και ο 73χρονος Αμερικανοεβραίος βιολιστής διέθετε όλο το κρίσιμο οπλοστάσιο: το μεστό, θερμό ήχο (που προσομοίαζε προς αυτόν της βιόλας, όργανο στο οποίο εξίσου διαπρέπει!), το ευγενές, πληθωρικό συναίσθημα, την αντίληψη της διαμόρφωσης των φράσεων και της αισθητικής της ρομαντικής μουσικής, που δεν στερείται και πιο κλασικιστικών πτυχών, τον ειρμό της αφήγησης και τη λυρική/στοχαστική διάθεση, στοιχεία ορατά στην καντέντσα του εναρκτήριου allegro non troppo.

Παρά την όποια λιτότητα της διεύθυνσης, ήταν σαφής και η βαθιά εξοικείωση του 85χρονου αρχιμουσικού με τη συμφωνική μουσική του Μπραμς, ιδίως στην τήρηση των αγωγικών ενδείξεων, ενώ ο μεσογειακός ήχος του ιταλικού συνόλου (καλά εστιασμένα έγχορδα, έξοχα ξύλινα) ανεδείκνυε άρτια την πληθωρικά μελωδική γραφή. Διόλου αμελητέος απολογισμός! Κατά τα λοιπά, η χαρά και η συγκίνηση για την επανέναρξη της μουσικής ζωής δεν επιτρέπουν, προς το παρόν, να θιγούν άλλα ζητήματα, όπως π.χ. το πλαίσιο της συνεργασίας μεταξύ των δύο κορυφαίων πολιτιστικών θεσμών (ΜΜΑ – Φεστιβάλ), που έθεσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Γιάννης Βακαρέλης, ή ακόμη -και κυρίως!- το στίγμα που θέλουν να εκπέμψουν στο πεδίο της κλασικής μουσικής οι νέοι διευθυντές τους και οι περί τη μουσική σύμβουλοί τους…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Τα Κουφονήσια γίνονται και φέτος το σταυροδρόμι της κλασικής μουσικής

Για ένατη χρονιά, το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων συγκεντρώνει διεθνείς καλλιτέχνες, υπό την επιμέλεια του Κορνήλιου Μιχαηλίδη, με έξι μοναδικές συναυλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Οι Last Drive αποχαιρετούν το κοινό τους σε δύο τελευταίες συναλίες

Το ελληνικό ροκ συγκρότημα ζωντανά στο "Gagarin" για δύο μοναδικές συναυλίες στη πρωτεύουσα.

Το 10ο Our Festival φέρνει στο Φεστιβάλ Ρεματιάς ένα τριήμερο μουσικής ποικιλομορφίας

Ανακαλύψτε την πολυμορφία της μουσικής σε ένα 3ήμερο κάτω από τα δέντρα του Ευριπίδειου Θεάτρου Ρεματιάς Χαλανδρίου, με jazz, bossa nova, ποίηση και σκληρό ήχο.

Ο Μίνως Μάτσας λέει τα τραγούδια των "αγνών πληγωμένων ψυχών"

Ο καταξιωμένος συνθέτης ενώνει το ρεμπέτικο με τον ήχο της Πορτογαλίας, της Αργεντινής και του Μισισιπή σε μια συναυλία στο Ηρώδειο.

Δέσποινα Βανδή, 30 χρόνια μετά, η αγάπη η αληθινή σου μοιάζει ακόμα με ουτοπία;

Σίγουρα όχι, πιστεύω, μετά την τόση λατρεία στο Θέατρο Πέτρας, από ένα νεανικό πλήθος που ήρθε ενθουσιωδώς να γιορτάσει μαζί της. Αποδεικνύοντας ότι, όσο κι αν απαξιοί η σοβαρή κριτική απέναντι σε ό,τι βλέπει ως βλαχομπαρόκ αχταρμά Δύσης και Ανατολής, εκείνη αντέχει μέσα στις δεκαετίες, παραμένοντας μια κοσμαγάπητη πριγκιπέσα της λαϊκοπόπ.

Για δωδέκατη χρονιά το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων στα Χανιά

Ο τίτλος του φεστιβάλ "ανατολικός και δυτικός άνεμος" μας εισάγει στη πολυπολιτισμική χροιά που θα ηχήσει από τις 26 Αυγούστου έως 4 Σεπτεμβρίου στη Κρήτη.

Το πρώτο Jazzét Festival είναι γεγονός

Το Θέατρο Πέτρας φιλοξενεί μια τριήμερη γιορτή της τζαζ με κορυφαίους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.