Μιλήσαμε με τον Μίνωα Μάτσα πριν τη μεγάλη συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά

Οι μουσικές του «ζωγραφίζουν» εξαιρετικές ταινίες, θεατρικές παραστάσεις, τηλεοπτικά σίριαλ. Η πολυαναμενόμενη συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά έδωσε την αφορμή για μια κουβέντα εφ' όλης της ύλης, που εκκρεμούσε καιρό.

Μιλήσαμε με τον Μίνωα Μάτσα πριν τη μεγάλη συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά

Μέσα από μια 20χρονη δημιουργική πορεία, ο Μίνως Μάτσας έχει ένα ιδιαίτερο και αξιόλογο έργο τόσο στην εφαρμοσμένη (για τον κινηματογράφο, το θέατρο, την τηλεόραση) μουσική όσο και στην τραγουδοποιία. Το έργο αυτό –τα σάουντρακ και τα τραγούδια, σε αναλογία 70-30% όπως την καθορίζει ο ίδιος– χαρακτηρίζεται από ευκρινή δημιουργική και καλλιτεχνική ταυτότητα και τον τοποθετεί στις ισχυρές δρώσες δυνάμεις της σύγχρονης μουσικής μας σκηνής. Η μουσική του σφραγίζει κυριολεκτικά ταινίες όπως «Ευτυχία», «Φαντασία», «Καζαντζάκης», «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι», «Η αγάπη είναι ελέφαντας», ενώ ιδιαίτερη είναι η συμβολή του στο τραγούδι με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη («Μ’ αγαπούσες κι άνθιζε»), τη Φωτεινή Βελεσιώτου («Είδα του τρελού τα κλάματα»), τη Σωτηρία Λεονάρδου («ΜΙS»)...

Τις πιο αγαπημένες στιγμές αυτής της πορείας, με 30 τραγούδια από τους 17 δίσκους του συνθέτη, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στη Ρωμαϊκή Αγορά (10/9) από την Ελεωνόρα Ζουγανέλη, τον Κώστα Τριανταφυλλίδη και μια ομάδα σπουδαίων μουσικών. Μάλιστα, οι διοργανωτές έχουν λάβει ειδικά μέτρα ώστε το κοινό να είναι ασφαλές. Για το σκοπό αυτό θα υπάρξει τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας κατά την προσέλευση, θερμομέτρηση, με ακρίβεια υπολογισμένος αριθμός καλεσμένων σύμφωνα με τις επίσημες οδηγίες, διάταξη των καθισμάτων στις αποστάσεις που επιβάλλει το πρωτόκολλο, υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης και προσφορά αντισηπτικών. Τα έσοδα της συναυλίας είναι για το φιλανθρωπικό έργο της HOPEgenesis που έχει ως αποστολή την καταπολέμηση της υπογεννητικότητας στη χώρα μας.

Μιλήσαμε με τον Μίνωα Μάτσα πριν τη μεγάλη συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά - εικόνα 1

Ακούγοντας τα σάουντρακ που έχεις γράψει –από το «Diary of a lost girl» μέχρι την «Ευτυχία»– έχω πάντα την αίσθηση ενός ολοκληρωμένου καλλιτεχνικά έργου. Πράγμα που με κάνει να πιστεύω πως η εφαρμοσμένη μουσική είναι ο βασικός σου δρόμος και ότι μέσα από αυτόν απελευθερώνεσαι δημιουργικά και καλλιτεχνικά.
Ναι, ισχύει αυτό. Η μουσική για το σινεμά, το θέατρο κλπ. είναι ο κύριος στόχος μου, και όταν το γήπεδο είναι ορισμένο από κάποιον άλλο καλλιτέχνη (έναν σκηνοθέτη φερειπείν), μπορείς και να οριοθετήσεις το παιχνίδι και να έχεις την ελευθερία που θέλεις. Μου λύνονται τα χέρια μ’ αυτό τον τρόπο. Όταν δεν υπάρχουν περιορισμοί, το παιχνίδι γίνεται πιο δύσκολο. Μέσω του κινηματογράφου και του θεάτρου κατά βάση, έχω μπει σε καταστάσεις που δεν θα έμπαινα – ή που θα έμπαινα με διαφορετικό τρόπο. Αλλά, ουσιαστικά, η οριοθέτηση με απελευθερώνει.

Στο θέατρο, η εκκίνηση και η διαδικασία του να γράψεις μουσική είναι διαφορετική. Ως συνθέτης είσαι μέρος ενός ζωντανού οργανισμού που κάθε εβδομάδα μεταλλάσσεται και εξελίσσεται και έτσι η μουσική αναπνέει μαζί με τους ηθοποιούς και την παράσταση.

Το ελληνικό σινεμά σού παρέχει το απαραίτητο δημιουργικό πεδίο για να αναπτύξεις τη δική σου συνθετική ιδιαιτερότητα;
Φέτος έκανα τη μουσική για δύο ταινίες, την «Ευτυχία» του Άγγελου Φραντζή και τη «Φαντασία» του Αλέξη Καρδαρά – και την «Πράσινη θάλασσα» της Αγγελικής Αντωνίου που δεν έχει βγει ακόμα. Το ελληνικό σινεμά έχει μια «επόμενη» γενιά σκηνοθετών που έχει βγει έξω –και δεν εννοώ τον Λάνθιμο– και έχει πιο ανοιχτούς ορίζοντες. Είναι άνθρωποι που κατανοούν τη μουσική και που θα ήθελα να συνεργαστώ μαζί τους. Το ελληνικό σινεμά έχει μέλλον – συνεπώς και το πεδίο στο οποίο «ειδικεύομαι» εγώ. Με τον Γιάννη Σακαρίδη, που είναι μια σημαντική νέα φωνή, κάναμε την «Πλατεία Αμερικής». Επίσης, κάνω πολλές παραστάσεις στο θέατρο. Έχω έξι-επτά Επιδαύρους, με τελευταία τον «Οιδίποδα» σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη που ήταν πολύ ωραία εμπειρία.

Μιλήσαμε με τον Μίνωα Μάτσα πριν τη μεγάλη συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά - εικόνα 2

Διαφέρει πολύ το να γράφεις για το θέατρο απ’ ό,τι για το σινεμά;
Συνθετικά, όχι. Στο θέατρο όμως η εκκίνηση και η διαδικασία είναι διαφορετική. Ως συνθέτης μουσικής είσαι μέρος ενός ζωντανού οργανισμού που κάθε εβδομάδα μεταλλάσσεται και εξελίσσεται και έτσι η μουσική αναπνέει μαζί με τους ηθοποιούς και την παράσταση. Πολύ καλή εμπειρία να γράφεις για το θέατρο – έρχεσαι σε επαφή με ωραία κείμενα και πολύ ενδιαφέροντες ανθρώπους.

Από πολύ νωρίς άρχισα να ψάχνω τα ρεμπέτικα, που μου ακούγονταν μαγικά! Μου ασκούσαν τεράστια έλξη οι αδρές γραμμές αυτών των τραγουδιών – και οι φωνές που άκουγα. Είναι ένας μουσικός κόσμος πολύ ενδιαφέρων, που μπορεί να βρει μια θέση στη μοντέρνα εξέλιξη.

Έχω παρατηρήσει ότι οι ερμηνεύτριες των τραγουδιών σου (Σωτηρία Λεονάρδου παλιά, Φωτεινή Βελεσιώτου και Ελεωνόρα Ζουγανέλη τώρα) διαθέτουν μια ιδιαίτερα ισχυρή λαϊκή βάση.
Θα έλεγα ότι έχουν κυρίως μία ιδιαιτερότητα και πολύ ισχυρή προσωπικότητα ως φωνές. Όμως και οι τραγουδιστές έχουν ξεχωριστή θέση στα τραγούδια μου. Ο Νταλάρας, για παράδειγμα, ή ο Κώστας Τριανταφυλλίδης με τον οποίο συνεργάζομαι τώρα και έχει μια ευγένεια και μια καθαρότητα ως λαϊκή φωνή.

Έχεις μεγαλώσει σε ένα πλούσιο μουσικό περιβάλλον το οποίο σίγουρα παίζει ρόλο στη μουσική που γράφεις.
Στο αίμα μου έχει περάσει η κληρονομιά της Minos! Ήμουν παρών μέσα σ’ όλη αυτήν τη μουσική παράδοση και φυσικά οι προσλαμβάνουσες, οι εικόνες και οι ήχοι, με έχουν διαμορφώσει ως ένα βαθμό. Ανακάλυψα την κλασική μουσική στην πορεία των σπουδών μου και αυτό με οδήγησε στη μουσική για τον κινηματογράφο, όπου μπορούσα να συνδυάσω τη μεγάλη φόρμα με το τραγούδι. Τα πρώτα τραγούδια μου τα είδε ο Άκος Δασκαλόπουλος και μου είπε πως δημιουργούν εικόνες. Έτσι, οδηγήθηκα στον κινηματογράφο ως τρόπο έκφρασης. Επίσης, από πολύ νωρίς άρχισα να ψάχνω τα ρεμπέτικα, που μου ακούγονταν μαγικά! Μου ασκούσαν τεράστια έλξη οι αδρές γραμμές αυτών των τραγουδιών – και οι φωνές που άκουγα. Είναι ένας μουσικός κόσμος πολύ ενδιαφέρων, που μπορεί να βρει μια θέση στη μοντέρνα εξέλιξη.

Περισσότερες πληροφορίες

Μίνως Μάτσας

  • Ελληνική

«Ο κόσμος μόνο όταν τον μοιράζεσαι υπάρχει». Με μουσικές για τον κινηματογράφο και το θέατρο από την 20χρονη πορεία του και τραγούδια του με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Κώστα Τριανταφυλλίδη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το πρώτο Jazzét Festival είναι γεγονός

Το Θέατρο Πέτρας φιλοξενεί μια τριήμερη γιορτή της τζαζ με κορυφαίους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Όσα θα δούμε στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου

Για δέκατη συνεχή χρονιά επιστρέφει το φεστιβάλ μουσικής, που θα έχει θέμα τη φιλία.

Το τριήμερο line up-φωτιά του Ejekt 2024

Ούτε μία ούτε δύο, αλλά τρεις φεστιβαλικές ημέρες με headliners-απωθημένα ετοιμάζει για φέτος το Ejekt Festival στο Parking 5 του ΟΑΚΑ.

O Χρήστος Δάντης συναντά τον Κωνσταντίνο Χριστοφόρου στο CT Garden

O λαϊκός τραγουδιστής, συνθέτης, στιχουργός και παραγωγός συναντά στη σκηνή μετά 20 ολόκληρα χρόνια τον καλό του φίλο και αγαπημένο ερμηνευτή.

Οι Puressence ξανά στην Αθήνα μετά από 11 χρόνια

Το συγκρότημα από το Μάντσεστερ επιστρέφει στην Αθήνα για ένα μοναδικό live στο "Floyd".

Death Disco Indoor Festival: Ένα σκοτεινό διήμερο στο "Fuzz"

Το Death Disco Festival επιστρέφει, αυτή τη φορά σε indoor mood για ένα σκοτεινό Σαββατοκύριακο με τους Twin Tribes, Linea Aspera, Suicide Commando και Ultra Sunn μεταξύ άλλων.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τον Λεωνίδα Καβάκο και το Apollωn Ensemble μας έδωσε μια γεύση από το πώς η αρχαία Μεσσήνη μπορεί να εμπνεύσει αξέχαστα πολιτιστικά δρώμενα

Ακούγοντας στο Εκκλησιαστήριο/Ωδείο της Αρχαίας Μεσσήνης, το εξαιρετικής βιρτουοζιτέ και χημείας ενσάμπλ να παιζει τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ήξερα ότι αυτή θα ήταν μια ανάμνηση ζωής.