![Η Σαβίνα Γιαννάτου και οι φίλοι της με έναν διεθνικό «κρητικό τρόπο» στο «Jazz in Progress» φεστιβάλ του Ηρακλείου](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/pad/both/lmnts/articles/2539698/cretanmode.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Ο «κρητικός τρόπος» έχει να κάνει περισσότερο με την κρητική λύρα που παίζει με τρόπο εκφραστικά μοναδικό ο Λευτέρης Ανδριώτης. Η Σαβίνα Γιαννάτου διαθέτει μια φωνή «θεϊκής» ποιότητας, θα έλεγα, και αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που την διακρίνει σε όλη την πορεία της και σε κάθε ιδιωματική ιδιαιτερότητα που ερμηνεύει – ή, μάλλον, δημιουργεί. Γιατί η Σαβίνα σε κάθε περίπτωση δημιουργεί..
![Η Σαβίνα Γιαννάτου και οι φίλοι της με έναν διεθνικό «κρητικό τρόπο» στο «Jazz in Progress» φεστιβάλ του Ηρακλείου - εικόνα 1](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2539698/savvina.jpg)
Έτσι και εδώ, σε μια προσφιλή της καλλιτεχνική διαδικασία: την επιλογή λαϊκών κυρίως τραγουδιών ενός άξονα που ξεκινάει από την Αρμενία και διατρέχει έναν άξονα που περνάει από τον μεσανατολικό αραβικό κόσμο και πιάνει όλη τη Μεσόγειο. Σε τέτοια γοητευτικά διεθνικά μουσικά ταξίδια μας έχει συνηθίσει η Σαβίνα – κυρίως με τη δουλειά που κάνει χρόνια τώρα με το σχήμα Primavera en Salonico.
![Η Σαβίνα Γιαννάτου και οι φίλοι της με έναν διεθνικό «κρητικό τρόπο» στο «Jazz in Progress» φεστιβάλ του Ηρακλείου - εικόνα 2](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2539698/manesis.jpg)
Εδώ τα πράγματα ακολουθούν μια πιο αναλυτική – και πιο «γυμνή» πορεία. Ο Σπύρος Μάνεσης στο πιάνο ξεφεύγει σε χώρους που διευρύνουν την επικράτεια του modal. Πράγμα που, σε συνδυασμό με την λύρα του Ανδριώτη, οδηγεί σε κόσμους που βρίσκονται πέρα από σύνορα ή αισθητικές που απαγορεύουν ή/και υπαγορεύουν το συναίσθημα.
![Η Σαβίνα Γιαννάτου και οι φίλοι της με έναν διεθνικό «κρητικό τρόπο» στο «Jazz in Progress» φεστιβάλ του Ηρακλείου - εικόνα 3](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2539698/andriotis.jpg)
Αυτό είναι μια καθαρή μαγεία που δημιουργείται από τις δημιουργικές ικανότητες / δυνατότητες των μουσικών που με τη φωνή, το πιάνο και τη λύρα φτιάχνουν κόσμους που απλώνονται παντού – μέσα μας, κυρίως – από τον Χατζιδάκι και την Πλάτωνος ως την τζαζ και την αυτοσχεδιαστική μουσική. Έτσι, τη δεύτερη μέρα του «Jazz in Progress» στην θαυμάσια μεγάλη αίθουσα του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου, η μουσική κινήθηκε στα δικά της ιδιαίτερα – έως και ονειρικά – όνειρα με τρεις μουσικούς που θα έπρεπε να ακούμε πάρα πολύ συχνά να παίζουν μαζί: την Σαβίνα Γιαννάτου, τον Σπύρο Μάνεση και τον Λευτέρη Ανδριώτη. Γιατί μας κάνει καλό – από κάθε άποψη…
![Η Σαβίνα Γιαννάτου και οι φίλοι της με έναν διεθνικό «κρητικό τρόπο» στο «Jazz in Progress» φεστιβάλ του Ηρακλείου - εικόνα 4](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2539698/3-kalatzhs.jpg)
Απόψε, Δευτέρα 27/1, την τρίτη βραδιά του «Jazz in Progress», το κουιντέτο του πιανίστα / συνθέτη Δημήτρη Καλαντζή, με τον Τάκη Πατερέλη (σαξόφωνο), τον Ανδρέα Πολυζωγόπουλο (τρομπέτα), τον Αλέξανδρο-Δράκο Κτιστάκη (ντραμς) και τον Γιώργο Γεωργιάδη (μπάσο) παρουσιάζει την «τροπική» πλευρά της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη – δηλαδή το «Modes & Moods» που κυκλοφορεί και σαν ομότιτλο άλμπουμ.