Το Φλάφι, το Gomenaki και η ρευστότητα της κοινωνικής ανοχής

Γιατί η ενασχόληση με τα έμφυλα ζητήματα (πρέπει να) είναι κάτι παραπάνω από την queer εμμονή μιας καλλιτεχνίζουσας προοδευτικής κοινότητας.

Το Φλάφι, το Gomenaki και η ρευστότητα της κοινωνικής ανοχής

Το προηγούμενο Σάββατο πέρασα αρκετή ώρα ξαπλωμένη στο Φλάφι, τον χνουδωτό συμβιωτικό φανταστικό οργανισμό που έχει καταλάβει όλο το χώρο του πολιτιστικού οργανισμού ATOPOS CVC στο Μεταξουργείο. Η εικαστική εγκατάσταση - βιβλιοθήκη που έχει δημιουργήσει η καλλιτέχνις Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου στο πλαίσιο του Αθήνα 2018, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου (βασισμένο σε μια ιδέα - έρευνα του Βασίλη Ζηδιανάκη), μαζί με την φιλοξενούμενη για την ημέρα εκείνη ηχητική εγκατάσταση-performance της Αντριάνας Μίνου «Ονειρωρυχείο» (σε επιμέλεια του Φιλ Ιερόπουλου) σε μετέφερε σε έναν υβριδικό Κήπο των Απολαύσεων εστιάζοντας στην αναζήτηση της σεξουαλικότητας μέσω του παιχνιδιού και της ανακάλυψης. Παιδιά και (ετεροφυλόφιλοι) γονείς, ομοφυλόφιλα ζευγάρια, και γενικά επισκέπτες υπεράνω φύλου και σεξουαλικής ταυτότητας απολάμβαναν χαλαρά, δίπλα δίπλα, τον παραμυθένιο κόσμο, όπως οι «Καθημερινές Σεξουαλικές Διαστροφές» του Φρόιντ ακουμπούσαν τα παιδικά βιβλία με τέρατα στα ράφια της βιβλιοθήκης.

Το Φλάφι, το Gomenaki και η ρευστότητα της κοινωνικής ανοχής - εικόνα 1
Gomenaki

Επιστρέφοντας σπίτι είδα ότι το Gomenaki, το τραγούδι-βίντεο-κλιπ της εγχώριας γυναικείας μπάντας Someone Who Isn’t Me (SWIM) που έχει γίνει viral τις τελευταίες μέρες αποσύρθηκε για τρίτη φορά από το Youtube λόγο ηλικιακής ακαταλληλότητας ύστερα από καταγγελίες χρηστών. Το βίντεο σε σκηνοθεσία του Άλκη Παπασταθόπουλου ακολουθεί έναν έφηβο με ρευστό φύλο να ξεπερνά το bullying που δέχεται από το σχολικό και οικογενειακό του περιβάλλον και να κερδίζει την αγάπη της βασίλισσας του πάρτι. Σε μια εποχή που τα παιδιά μας βλέπουν ανενόχλητα ημίγυμνα ζευγάρια να κάνουν τζακούζι στα «love» realities ή ακούνε συμμαθητές τους να διαβάζουν σε εκθέσεις ότι όταν μεγαλώσουν θέλουν να γίνουν ποδοσφαιριστές και να έχουν δύο γκομενάκια δίπλα τους, το να απαγορεύσεις μια τόσο άρτια καλλιτεχνικά και προσεκτική ως προς τι δείχνει ταινία μικρού μήκους, μου φαίνεται τουλάχιστον υποκριτικό. Όπως και το να επιτρέπεις το διαφημιστικό του Athens Pride στην τηλεόραση να παίζει συγκεκριμένες ώρες για να προστατέψεις τους ανήλικους κάτω των 15 από τη σύγχυση και την απορία.

Δεν χρειάζεται να δεις τα ομοφοβικά σχόλια κάτω από το Gomenaki ή να θυμηθεί τις αντιδράσεις που είχε προκαλέσει η καθιέρωση θεματικής εβδομάδας για τις «έμφυλες ταυτότητες» από το Υπουργείο Παιδείας για να συνειδητοποιήσεις τη δουλειά που πρέπει να γίνει ως προς τον ελεύθερο (αυτο)προσδιορισμό των ατόμων και την ανοχή σε ότι αντιτίθεται στους κανονιστικούς εξουσιαστικούς λόγους για το φύλο και την σεξουαλικότητα.

Μπορεί τα καλλιτεχνικά έργα που ασχολούνται με έμφυλα ζητήματα να αγκαλιάζονται τελευταία από τους θεσμούς, την ίδια στιγμή όμως, η ρητορική του μίσους και η κοινωνική υποκρισία απέναντι στις προσπάθειες ενδυνάμωσης του λόγου των queer πρακτικών παραμένουν δυστυχώς ο κανόνας.

Όντως, τα καλλιτεχνικά έργα που ασχολούνται με έμφυλα ζητήματα αγκαλιάζονται τελευταία από τους θεσμούς, όπως π.χ. το Φεστιβάλ Αθηνών που φέτος συμμετέχει στο Athens Pride με την ακροβατική περφόρμανς της Κλοέ Μολιά και εντάσσει στο πρόγραμμά του το «Φεστιβάλ Αφροδίτη*: Οι ιστορίες της*, τα σώματά της*, οι πολιτικές της*, οι εικόνες της*» με στόχο την εξοικείωση με την νέα έννοια της επιτελεστικότητας του φύλου. Την ίδια στιγμή όμως, η ρητορική του μίσους απέναντι στις προσπάθειες ενδυνάμωσης του λόγου των queer πρακτικών ή η απαξίωσή τους ως απασχόληση μιας περίεργης καλλιτεχνίζουσας προοδευτικής κοινότητας σε αντίθεση με τα «σοβαρά» προβλήματα της εποχής και της παιδείας παραμένουν δυστυχώς ο κανόνας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Graveyard: Oι Σουηδοί "μάστορες" του rock n' roll στο "Floyd Live Music Venue"

Το 2023, επέστρεψαν θριαμβευτικά με το "6", ένα άλμπουμ που σηματοδοτεί την αναγέννησή τους μετά από μία περίοδο που σημαδεύτηκε από πολλές δυσκολίες.

22/11/2024

Συμβατικός "Αλέκο", αποκαλυπτικός "Πύργος του Κυανοπώγωνα" στη Λυρική

Άνισες εντυπώσεις άφησε η παρακολούθηση τις προάλλες (16/11) στην Εθνική Λυρική Σκηνή ενός ακόμη οπερατικού διπτύχου, στο οποίο συνυπήρξαν ο νεανικός πρωτόλειος "Αλέκο" του Ραχμάνινοφ και ο εμβληματικός "Πύργος του Κυανοπώγωνα" του Μπάρτοκ.

Οι Inspiral Carpets έρχονται στο "Gagarin"

Τα 13 top40 singles τους δείχνουν ότι έγραψαν ιστορία στα 80s και 90s και αγαπήθηκαν πολύ.

Οι "Συμφωνικές βραδιές" επιστρέφουν στο Ωδείο Αθηνών

Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών θα ερμηνεύσει μια επιλογή έργων με τον γενικό τίτλο "Γέφυρες" υπό τη διεύθυνση του Χρήστου Κολοβού.

Μιχάλης Παούρης: Το μπουζούκι συναντά την κλασική και την jazz μουσική στο Μέγαρο Μουσικής

Ένας από τους κορυφαίους βιρτουόζους του μπουζουκιού και της κιθάρας παγκοσμίως, ετοιμάζει δύο μοναδικές μουσικές βραδιές, όπου η δεξιοτεχνία συναντά τη νοσταλγία και η παράδοση ενώνεται με την καινοτομία.

Στο νέο άλμπουμ του ΛΕΞ, θα ακούσεις για τον Τεντόγλου, τον Μάνταλο και τον Haaland

Ο τύπος που συγκεντρώνει για πλάκα 20.000 κόσμου στις συναυλίες του, πριν καλά καλά περάσουν 2 ώρες από την κυκλοφορία του album του G.T.K, ξαναέγινε viral στα σόσιαλ μίντια.

Οι In Trance 95 επιστρέφουν με νέο υλικό και ζωντανή εμφάνιση στο "Piraeus Club Academy"

Το εμβληματικό ηλεκτρονικό ντουέτο των Alex Μαχαίρα και Νίκου Βελιώτη ετοιμάζονται να προσφέρουν ένα πρόγραμμα γεμάτο από σκοτεινούς αναλογικούς ήχους, μηχανικά beats και ατμοσφαιρικά synths.