Στερούν τα tablet πωλήσεις από τα PC; Discuss.

Μισές αλήθειες, μισοί μύθοι... και η ουσία συζητήσιμη

Οποιοσδήποτε μπορεί να θυμηθεί παρελθούσες "τάσεις" στην αγορά της τεχνολογίας - έτσι τις λέμε αρχικά - οι οποίες στη συνέχεια αναδείχθηκαν σε σημαντικά ρεύματα για την εξέλιξή της, πιθανώς διακρίνει τέτοια χαρακτηριστικά στο iPad της Apple. Και δεν κάνει λάθος. Η συσκευή της αμερικανικής εταιρείας έφερε στο προσκήνιο, και κατέστησε προφανές, ένα απλό γεγονός: το ότι ένα ευδιάκριτο ποσοστό του κοινού είχε κουραστεί από την τυπική μορφή και την τυπική χρήση των PC. Και οι δύο είχαν μείνει στάσιμες για υπερβολικά πολύ καιρό. Παράλληλα, τα PC ως συσκευές παραείναι σύνθετα για τα πράγματα που κυρίως θέλει να κάνει ένα ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό του κοινού: την περιήγηση στο Web, τη συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα, την κατανάλωση μουσικής και video, τα απλά games. Ήταν πάντα έτσι. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν να εμφανιστεί μία sexy, εύχρηστη συσκευή σε λογική τιμή και... αυτό ήταν όλο.

Αυτό είναι, όμως, ένα γεγονός. Η πτώση των πωλήσεων των "τυπικών" PC την τελευταία διετία είναι ένα άλλο. Και ίσως είναι ώρα να συζητηθεί το αν, τελικά, τα δύο αυτά γεγονότα όντως συνδέονται με τη σχέση... αιτίου κι αιτιατού ή αν - όπως συχνά συμβαίνει - οι όποιοι αναλυτές της αγοράς απλώς βλέπουν τα πράγματα κοντόφθαλμα. Από την πλευρά μας, το σκεφτήκαμε. Και το ξανασκεφτήκαμε. Μιλήσαμε με φίλους, με συναδέλφους και συνεργάτες. Και το συμπέρασμά μας; Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Κι αν αυτό ακούγεται σαν εύκολη απάντηση της... υπεκφυγής, δεν είναι καθόλου. Αντιθέτως, είναι αυτό που πιθανότατα συμβαίνει.

Συγκεκριμένα, λοιπόν. Ναι, ο πιο πολύς κόσμος που είχε ήδη PC πριν από 24 ή και 36 μήνες σωστά δεν αγοράζει καινούργιο. Δεν βλέπει το λόγο. Εξαιρώντας τους PC gamers - που ενδιαφέρονται να παίζουν τους τίτλους για Η/Υ σε υψηλές αναλύσεις και στη βέλτιστη ποιότητα γραφικών - οι υπόλοιποι πρακτικά δεν θα αξιοποιούσαν ένα νέο PC ούτως ή άλλως: τις ίδιες εφαρμογές μέσες-άκρες χρησιμοποιούν, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία του χρόνου τους επενδύεται μπροστά στο παράθυρο ενός Web browser (που δεν απαιτεί και... τόση πια υπολογιστική ισχύ). Σε όλους μας αρέσει η μεγαλύτερη άνεση και ταχύτητα όταν κάνουμε πράγματα με έναν Η/Υ, αλλά σε περιόδους όπως αυτές που διανύουμε το "good enough" είναι σημαντικότερο στα μάτια του κόσμου. Από αυτήν την πλευρά λοιπόν δεν στερούν τα tablet, και δη το iPad, πωλήσεις από τα PC: είναι η ίδια η αγορά της πληροφορικής, της ψυχαγωγίας και του Internet που δεν έχει δώσει κίνητρα, προσφέροντας εκείνο το "κάτι παραπάνω" που όντως θα δικαιολογούσε την αγορά νέου Η/Υ.

Από την άλλη πλευρά, κατά μία έννοια - και σε ένα βαθμό - όντως ισχύει η "διαπίστωση" πολλών αναλυτών που πιστεύουν πως το iPad στερεί πωλήσεις από τα PC. Όχι όπως το θέτουν, όμως. Αμφιβάλλουμε αν το οποιοδήποτε tablet, σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, θα το αγόραζε κανείς ως (α) τον πρώτο του "υπολογιστή", έχοντας δηλαδή ανύπαρκτη εμπειρία από "κανονικά" PC ή ως (β) τον μόνο του υπολογιστή, για χρήση δηλαδή μόνο αυτής της συσκευής και καμίας άλλης για Internet, απλές εφαρμογές γραφείου, κατανάλωση ψηφιακού περιεχομένου κλπ. Αντιθέτως, όπως καταδεικνύει πρόσφατη έρευνα της Forrester Research, τα tablet για την ώρα (και για το επόμενο διάστημα) αγοράζονται από ανθρώπους που έχουν ήδη PC. Αυτοί προτιμούν να αγοράσουν ένα iPad αντί π.χ. για ένα δεύτερο PC ή ένα ελαφρύ laptop. Και καλά κάνουν, αφού τα tablet είναι μια χαρά για τα "βασικά" που αναφέραμε, ενώ παράλληλα "ανοίγουν την πόρτα" για πολλές ενδιαφέρουσες εφαρμογές, ειδικά σχεδιασμένες για οθόνη αφής. Γιατί να αγοράσει κανείς δεύτερο PC, όταν ξέρει πως με αυτό θα κάνει ακριβώς τα ίδια με το πρώτο; Ενώ με ένα tablet...

Έχουμε την αίσθηση, απ' όσα βλέπουμε κι ακούμε τόσο από "βετεράνους" χρήστες προσωπικών υπολογιστών όσο και από λιγότερο έμπειρους, ότι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων κανένας νέος κάτοχος tablet δεν έχει την ψευδαίσθηση ότι θα μπορεί να κάνει τα πάντα με αυτό. Το tablet όμως είναι η πιο ενδιαφέρουσα, διαφορετική και... sexy συμπληρωματική προς τα PC συσκευή που μπορεί να αγοράσει κανείς, κρατώντας την επιλογή να γυρίσει σε αυτά όταν πρέπει να δουλέψει ή να παίξει "κανονικά". Με άλλα λόγια, υπάρχει σχέση αίτιου κι αιτιατού ανάμεσα στις μειωμένες πωλήσεις των PC και την εμπορική επιτυχία του iPad και (ευελπιστούμε) άλλων tablet. Αλλά δεν είναι... "μάχη" μεταξύ τους. Νέα PC δεν αγοράζονται με τον ίδιο ρυθμό, γιατί δεν συντρέχει (ακόμη) αξιόλογος νέος λόγος. Τα tablet όμως δεν αντικαθιστούν τα PC, με την έννοια ότι τα "εξοστρακίζουν" από τη ζωή των χρηστών. Έρχονται να προστεθούν σε αυτά. Η αγορά των προσωπικών υπολογιστών "επεκτείνεται" προς την κατεύθυνση των tablet, δεν... "ξενιτεύεται" προς τα εκεί. Υπενθυμίζουμε άλλωστε και τα ψευτοδιλήμματα τύπου "laptop ή tablet;" για να το θέσουμε καλύτερα. Και όλα αυτά... για την ώρα, φυσικά!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ