Όσον αφορά στις τεχνολογίες εξομάλυνσης της κίνησης στα σύγχρονα games, οι κάτοχοι PC έχουν ήδη πιο πολλές επιλογές σε σχέση με τους συναδέλφους τους κατόχους συστημάτων οικιακής ψυχαγωγίας: οι δεύτεροι συνήθως αξιοποιούν την λειτουργία Variable Refresh Rate (VRR), ενώ οι πρώτοι έχουν στην διάθεσή τους εδώ και χρόνια την G-Sync της nVidia, την FreeSync της AMD και την VRR την τελευταία διετία. Οι PC gamers δεν χρειάζονταν, κοινώς, ακόμη μία τέτοια τεχνολογία αλλά... θα την έχουν ούτως ή άλλως: η VESA, ο οργανισμός που διαμορφώνει πολλά από τα πρότυπα της αγοράς των ηλεκτρονικών υπολογιστών ανακοίνωσε τα επίσημα προγράμματα πιστοποίησης κατά AdaptiveSync και MediaSync για οθόνες όλων των ειδών.
Το AdaptiveSync κάνει αυτό που οι VRR, G-Sync και FreeSync έκαναν ήδη: συγχρονίζει τον ρυθμό σάρωσης μιας οθόνης με τα καρέ ανά δευτερόλεπτο που προέρχονται από πηγή συνδεδεμένη την οθόνη αυτή, ώστε η εικόνα να κινείται χωρίς "παύσεις" ή "σπασίματα". Η VESA διαβεβαιώνει πως "έχει συνθέσει μία σειρά από 50 και πλέον δοκιμές με συγκεκριμένα κριτήρια, συγκεκριμένη μεθοδολογία και προσεκτικά επιλεγμένα προαπαιτούμενα" για οθόνες Η/Υ των οποίων οι κατασκευαστές επιθυμούν να λάβουν την σχετική πιστοποίηση. Όταν τούς αποδοθεί, αυτοί είναι υποχρεωμένοι να αναγράφουν τον ανώτατο αριθμό από καρέ που υποστηρίζει ο ρυθμός ανανέωσής τους, όπως 144, 165, 240, 360 κλπ. Κάθε οθόνη συμβατή με AdaptiveSync οφείλει να υποστηρίζει ως ελάχιστη γκάμα ρυθμού σάρωσης τα 60Hz-144Hz.
Το MediaSync, όπως μαρτυρά το όνομά του, είναι πρότυπο σχεδιασμένο για να κάνει κάτι απλούστερο σε σχέση με το AdaptiveSync: να εξασφαλίζει πως η εκάστοτε οθόνη μπορεί να ακολουθήσει επακριβώς τα καρέ ανά δευτερόλεπτο στα οποία έχει γίνει η παραγωγή μιας ταινίας ή τηλεοπτικής σειράς. Οι θιασώτες του οικιακού κινηματογράφου γνωρίζουν πως υπάρχει ευρεία γκάμα τέτοιων καρέ ανά δευτερόλεπτο, από τα 23.976, 24 και 25 μέχρι τα 29.97 και 30, έως και τα 47.952, 48, 50, 59.94 και 60. Μία οθόνη πιστοποιημένη κατά MediaSync μπορεί να "ακολουθήσει" σε Hz σάρωσης επακριβώς τους παραπάνω ρυθμούς καρέ (και να αποδώσει σε 48 Hz με την μέθοδο του διπλασιασμού περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί στα 24 καρέ), εξαφανίζοντας έτσι οποιοδήποτε "σπάσιμο" ή "τρέμουλο" στην κινούμενη εικόνα.
Τα καλά νέα εντοπίζονται στο γεγονός ότι τα AdaptiveSync και MediaSync είναι "ανοιχτά" πρότυπα, οπότε δεν κοστίζει τίποτε στους κατασκευαστές να τα υιοθετήσουν (πέρα από την δουλειά εκ μέρους τους για να υποστηριχθούν από τις συσκευές τους προφανώς). Οι εταιρείες λοιπόν μπορούν να προσθέσουν και αυτές τις πιστοποιήσεις στις οθόνες των Η/Υ και των laptop τους στην λίστα των δυνατοτήτων που προσφέρουν, χωρίς να πληρώσουν δικαιώματα χρήσης σε οποιονδήποτε.
Τα κακά νέα αφορούν στο γεγονός ότι, προκειμένου οι οθόνες πιστοποίησης AdaptiveSync και MediaSync να λειτουργήσουν όπως σχεδιάστηκαν, πρέπει και οι κάρτες γραφικών ή τα υποσυστήματα γραφικών στα οποία είναι συνδεδεμένες να είναι επίσης πιστοποιημένα από την VESA. Αν τα δύο νέα πρότυπα μπορούν να προστεθούν στις δυνατότητες ενός chip γραφικών μέσα από ενημέρωση λογισμικού ή ειδικούς drivers, τότε... έχει καλώς. Αν όχι, ωστόσο, τότε αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί πρόβλημα σημαντικό όχι μόνο για τις υπάρχουσες κάρτες γραφικών και υποσυστήματα, αλλά και για τα επόμενα (η ανάπτυξη των nVidia RTX 4000 και AMD RX 7000 θα πρέπει να έχει πια ολοκληρωθεί αφού τις δύο αυτές σειρές περιμένουμε ως το φθινόπωρο).
Η VESA δεν έχει ανακοινώσει μέχρι στιγμής συνεργασία με τις nVidia ή AMD για πιστοποίηση των επεξεργαστές γραφικών τους, μα αυτό θα μπορούσε να αλλάξει τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες. Επανερχόμαστε στο θέμα τότε λοιπόν!