Είναι, φυσικά, πράγματα που κάνει η Microsoft ακριβώς όπως αυτό τα οποία δεν αφήνουν ουσιαστικό περιθώριο μη κριτικής εις βάρος της: πράγματα που φαντάζουν μεμονωμένα, μεν, αλλά σκιαγραφούν την γενικότερη εικόνα μιας εταιρείας που εχθρική προς τον καταναλωτή μπορεί να μην είναι γιατί τον χρειάζεται, δεν ενδιαφέρεται ωστόσο αρκετά γι' αυτόν ώστε να τον προφυλάξει... από τα ίδια της τα προϊόντα. Ο λόγος για την αναβάθμιση των Windows υπ' αριθμόν 1809, η οποία έγινε διαθέσιμη στο κοινό την Τρίτη, 2/10: η αναβάθμιση αυτή υποτίθεται πως ήταν υπό ανάπτυξη για περισσότερους από 9 μήνες και υπό δοκιμή από πάρα πολλές χιλιάδες beta testers - τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα των Insiders του αμερικανικού κολοσσού - για περισσότερους από 6 μήνες. Και, παρ' όλα αυτά, η αναβάθμιση αυτή, ούτε λίγο ούτε πολύ, με την εγκατάστασή της... διαγράφει προσωπικά αρχεία χρηστών με δική της πρωτοβουλία και μάλιστα ανεπιστρεπτί!
Ναι, δεν είναι υπερβολή. Σημαντικός αριθμός χρηστών Windows 10 ελάχιστες ώρες μετά από την διάθεση της αναβάθμισης 1809 άρχισαν να δημοσιεύουν σε forum και διάφορα websites απίστευτα σχόλια: ο κατάλογος My Documents, στον οποίο πάρα πολλοί κάτοχοι PC από την εποχή των Windows 95 έχουν συνηθίσει να αποθηκεύουν όλων των ειδών τα αρχεία - μουσική, φωτογραφίες, video, κείμενα, λογιστικά φύλλα κλπ. - μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης παρουσιάζεται... κενός, όσο μεγάλος κι αν ήταν ο όγκος των δεδομένων που φιλοξενούσε. Όχι μόνο αυτό, αλλά δεν υπάρχει και κανένας τρόπος επανάκτησής τους από τα ίδια τα Windows, όπως π.χ. με την λειτουργία "επιστροφής" (rollback) στην προηγούμενη έκδοση: ο χρήστης θα πρέπει να χρησιμοποιήσει κάποιο άλλο πρόγραμμα ακύρωσης διαγραφής δεδομένων (όπως π.χ. το δημοφιλές Recuva), ελπίζοντας για το καλύτερο χωρίς ωστόσο να υπάρχει καμία εγγύηση για την πλήρη ανάκτηση των αρχείων αυτών.
Τις αρχικές αναφορές του προβλήματος ακολούθησαν αρκετές περισσότερες τις επόμενες 24 ώρες - σίγουρα αρκετές ώστε να ωθήσουν, εν τέλει, την Microsoft να "κάνει παύση" (sic) στην διάθεση της αναβάθμισης 1809 στο κοινό μέχρις ότου ανακαλύψει την αιτία του προβλήματος και το διορθώσει. Είναι αμφίβολο, ωστόσο, το αν και κατά πόσο η όποια ενημέρωση λογισμικού γίνει... κατόπιν εορτής θα επαναφέρει τα δεδομένα όσων τα έχουν ήδη χάσει, δεδομένα εν δυνάμει πολύτιμα κι αναντικατάστατα γι' αυτούς. Ο αμερικανικός κολοσσός δεν έχει κάνει ακόμη καμία επίσημη απολογητική ή άλλη δήλωση, όμως παραμένει πολύ μεγάλο θέμα συζήτησης το πώς ακριβώς κατόρθωσε να διαφύγει του ποιοτικού ελέγχου για τα Windows 10 ένα πρόβλημα τόσο σημαντικό. Θα παρακολουθούμε φυσικά το ζήτημα και να σχολιάσουμε την όποια εξέλιξή του σε δεύτερο χρόνο. Μέχρι τότε...
[Ενημέρωση 06/10/2018]: Τεχνικοί δημοσιογράφοι ανακάλυψαν πως μέσω της εφαρμογής Feedback Hub (η οποία είναι πάντοτε στην διάθεση των χρηστών-Insiders που δοκιμάζουν προεκδόσεις των Windows 10), είχαν κατατεθεί αναφορές για το συγκεκριμένο πρόβλημα διαγραφής όλων των αρχείων του καταλόγου My Documents πολύ πριν από την υποτιθέμενη ολοκλήρωση της ανβαβάθμισης 1809. Οι αναφορές ωστόσο ήταν πολύ λιγότερες από αντίστοιχες για άλλα προβλήματα - οι έμπειροι χρήστες που δοκιμάζουν προεκδόσεις των Windows συνήθως κρατούν τα δεδομένα τους σε άλλους δίσκους και όχι στον κατάλογο My Documents - και η Microsoft δεν έδωσε την πρέπουσα σημασία στις πρώτες.
Το γεγονός αυτό ξεκινά από μόνο του μία δεύτερη συζήτηση για την όλη διαδικασία της συνεργασίας με το καταναλωτικό κοινό για την ανάπτυξη των Windows, φυσικά, στην οποία ο αμερικανικός κολοσσός στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά πια για τον ποιοτικό τους έλεγχο. Όμως αυτή η συζήτηση μπορεί να περιμένει έως ότου γίνει εκτίμηση της ζημιάς που έχει προκληθεί από το παρόν μεγάλο πρόβλημα της αναβάθμισης 1809 των Windows 10 και των συνεπειών που θα έχει ή δεν θα έχει για την Microsoft. Επιφυλασσόμαστε, λοιπόν.