nVidia: επίσημη η σειρά καρτών γραφικών GeForce RTX 50

Διπλασιασμός επιδόσεων σε σχέση με την σειρά 4000, αλγόριθμος DLSS 4 και τιμές... αναμενόμενες

Μετά από 18 μήνες φημολογίας και διαρροής πληροφοριών η nVidia στο πλαίσιο της έκθεσης CES 2025 αποκάλυψε επίσημα την επόμενη γενιά καρτών γραφικών της, τις GeForce RTX 50. Όπως συνηθίζει, ανακοίνωσε πρώτα τα ισχυρότερα μοντέλα της σειράς, την RTX 5090 ($1999), την RTX 5080 ($999), την RTX 5070 Ti ($749) και την RTX 5070 ($549). Οι δύο πρώτες από αυτές τις νέες κάρτες γραφικών θα είναι διαθέσιμες στις 30 Ιανουαρίου στις ΗΠΑ, ενώ οι άλλες δύο θα ακολουθήσουν τον Φεβρουάριο.

Κορυφαίο μοντέλο της σειράς είναι βέβαια η πανίσχυρη RTX 5090, η οποία - αν και απρόσμενα συμπαγής σε μέγεθος - απαιτεί τροφοδοτικό των 1000 Watt (έστω κι αν οι ενεργειακές της προδιαγραφές ανέρχονται στα 575). Φέρει 32GB μνήμης GDDR7 που λειτουργεί σε ρυθμό 28 Gbps με εύρος διαμεταφοράς δεδομένων στα 1.792GB/sec, 21.760 πυρήνες επεξεργασίας, αυξημένη λανθάνουσα μνήμη τύπου L3 και ειδικές ρουτίνες συμπίεσης δεδομένων που τής επιτρέπουν να αγγίζει σχεδόν τον διπλάσιο αριθμό καρέ ανά δευτερόλεπτο σε απαιτητικά PC games όπως το Cyberpunk 2077.

Διπλασιασμό των επιδόσεων υπόσχεται και η RTX 5080 σε σχέση με την προκάτοχό της της σειράς RTX 40, τουλάχιστον στην πλειοψηφία των τίτλων - το επίπεδο αυτό ισχύος είναι, με άλλα λόγια, υψηλό για το κόστος της συγκεκριμένης κάρτας γραφικών, αν και βέβαια οι ανεξάρτητοι κατασκευαστές θα προσφέρουν ακόμη ταχύτερα (και ακριβότερα) μοντέλα. Η RTX 5080 φέρει 16GB μνήμης GDDR7 με εύρος λειτουργίας στα 960GB/sec, ενσωματώνει 10.752 πυρήνες επεξεργασίας και η κατανάλωσή της ανέρχεται στα 360 Watt (η nVidia συνιστά τροφοδοτικό των 850 Watt).

Οι RTX 5070 Ti και RTX 5070 είναι χαμηλότερων προδιαγραφών αλλά υπόσχονται και αυτές σημαντικό άλμα στις επιδόσεις. Η πρώτη φέρει 16GB μνήμης GDDR7 με εύρος διαμεταγωγής δεδομένων στα 896GB/s και 8.960 πυρήνες επεξεργασίας, ενώ η δεύτερη φέρει 12GB μνήμης GDDR7 με αντίστοιχο εύρος στα 672GB/sec και 6.144 πυρήνες επεξεργασίας. Η κατανάλωση ενέργειάς τους ονομαστικά ανέρχεται στα 300 Watt και 250 Watt αντίστοιχα, όμως η nVidia υποστηρίζει πως η RTX 5070 προσφέρει επιδόσεις επεξεργασίας αντίστοιχες με αυτές μίας RTX 4090 (!).

Επειδή βέβαια στον κόσμο των PC "διπλασιασμός των επιδόσεων" δεν γίνεται... έτσι απλά, έτσι και στην περίπτωση των νέων GeForce RTX τα γραφήματα της nVidia σκιαγραφούν τέτοιο άλμα επειδή παντού γίνεται χρήση του αλγόριθμου DLSS, ο οποίος αυξάνει τον αριθμό των καρέ μέσω τεχνητής νοημοσύνης. Ο ίδιος ο διευθύνοντας σύμβουλος της nVidia, ωστόσο, ο Jensen Huang, δείχνει να πιστεύει πως από δω και πέρα η αύξηση ανάλυσης και ο πολλαπλασιασμός των καρέ στα PC games μέσω AI θα είναι αναπόσπαστο τμήμα της χρήσης οποιασδήποτε κάρτας γραφικών, γι' αυτό και έχει ιδιαίτερη σημασία η επίδειξη του ανασχεδιασμένου αλγόριθμου DLSS 4.

H καινούργια αυτή έκδοση του δημοφιλούς, καλύτερου σήμερα στην κατηγορία του αλγορίθμου, στις κάρτες γραφικών GeForce RTX 50 αναλαμβάνει να δημιουργήσει σε πραγματικό χρόνο όχι μόνο ένα, αλλά ακόμη τρία (!) πρόσθετα καρέ κίνησης για κάθε ένα πραγματικό που απεικονίζουν τα σύγχρονα PC games. Το κατορθώνει, δε, αυτό ενώ παράλληλα βελτιώνει και την ποιότητα απεικόνισης, μειώνοντας σημαντικά τις ατέλειες που παρατηρούμε σήμερα πολλές φορές στην χρήση του DLSS 3.5.

Αυτό είναι σήμερα εφικτό επειδή η nVidia έχει κάνει για μία ολόκληρη πενταετία την "εκπαίδευση" του αλγόριθμου αυτού με τους δικούς της υπολογιστές, ξανά και ξανά, σε εκατοντάδες PC games - παραμένει ωστόσο εκπληκτικό αν σκεφτεί κανείς ότι π.χ. από τα 100 ή 200 καρέ που μπορεί να αποδίδει μία RTX 5090 σε εξαιρετικά απαιτητικούς τίτλους, τα αρχικά πραγματικά καρέ μπορεί να είναι ίσα-ίσα 30 ή οριακά 60!

Η nVidia αξίζει, δε, τα εύσημα όχι μόνο για την επίμονη αυτή δουλειά "πίσω από" την εξέλιξη του DLSS, αλλά και για την πρόθεσή της να υποστηρίξει με το DLSS 4 και τις παλαιότερες GeForce των σειρών 40, 30, ακόμη και 20 (εξαρτάται τί μπορεί να προσφερθεί στην κάθε γενιά RTX βάσει του hardware της κάθε μίας βέβαια). Από τις πολλαπλές βελτιώσεις και προσθήκες που έχει να επιδείξει, πάντως, το DLSS 4, μόνο η δημιουργία τριών πρόσθετων καρέ είναι αποκλειστική στην σειρά RTX 50. Είμαστε λοιπόν εξαιρετικά περίεργοι να διαπιστώσουμε πόσο βελτιωμένα μπορούν να εμφανίζονται σε απεικόνιση και επιδόσεις πολλά δημοφιλή PC games με κάρτες γραφικών τετραετίας ή και πενταετίας μέσω DLSS 4.

Το μόνο ανησυχητικό είναι πως με... αυτά και μ' εκείνα η nVidia καθιστά πλέον το DLSS επίσημα τμήμα των τεχνικών χαρακτηριστικών οποιασδήποτε κάρτας γραφικών της - κάτι που σημαίνει πως δίνει στους δημιουργούς PC games την τέλεια δικαιολογία να μην βελτιστοποιούν τους τίτλους τους όσο πιθανώς θα μπορούσαν, αλλά να στηρίζονται στην αύξηση ανάλυσης και την δημιουργία πρόσθετων καρέ προκειμένου να επιτυγχάνουν επιθυμητούς, συγκεκριμένους αριθμούς καρέ.

Αυτό είναι κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει ήδη, δυστυχώς, σε ουκ ολίγα games για PS5 ή Xbox Series S/X και θα ήταν λυπηρό να διαπιστώσουμε μακροπρόθεσμα πως το DLSS από εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο κατάντησε "δεκανίκι" στα χέρια των προγραμματιστών. Όπως πάντοτε... θα δείξει!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ