Ε3 2013: προβληματισμοί για το Kinect

Προκύπτουν θέματα ιδιωτικότητας και προσωπικών δεδομένων, σύμφωνα με κάποιους

Είναι γνωστό σε όλους πόσο ευαίσθητο έχει καταλήξει να είναι στην εποχή του Internet το θέμα της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων του καθενός μας, όμως η αλήθεια είναι πως δεν περιμέναμε να... υπάρξουν προβληματισμοί σχετικοί λόγω ενός περιφερειακού για ένα σύστημα όπως το Xbox One. Όμως, καθώς φαίνεται, υπάρχουν. Κατά τη διάρκεια της αποκάλυψης του νέου της συστήματος, η Microsoft επιβεβαίωσε πως το Kinect 2.0, διάδοχος του παρόντος περιφερειακού για το Xbox 360, όχι μόνο θα συνοδεύει κάθε Xbox One στην ίδια συσκευασία, αλλά για κάποιες λειτουργίες του δεύτερου, το πρώτο θα απαιτείται. Και κάπου εκεί... "άνοιξε ο ασκός του Αιόλου".

Τα πρώτα άρθρα σχετικά με το αν και κατά πόσο το νέο Kinect "κατασκοπεύει" τον χρήστη του στο σαλόνι με την κάμερα ή/και τα μικρόφωνά του είδαν το φως της δημοσιότητας όταν γνωστοποιήθηκε πως το Xbox One ενεργοποιείται με τη φωνητική εντολή "Xbox On". Από αυτό πολλοί συμπέραναν πως τα Kinect και Xbox One θα μπορούσαν - θεωρητικά τουλάχιστον - να "ακούν" μόνιμα μέσα στο χώρο και ενδεχομένως να αποθηκεύουν αυτά τα δεδομένα. Στη συνέχεια γνωστοποιήθηκε το γεγονός ότι το νέο σύστημα και επίσημα "συλλέγει στοιχεία" για τον παίκτη, αλλά μόνο για να τα χρησιμοποιήσει σε games (όπως π.χ. τους παλμούς της καρδιάς του σε παιχνίδια γυμναστικής ή τις εκφράσεις του προσώπου του σε παιχνίδια πόκερ). Όπως εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς, ουκ ολίγοι άλλοι... δημοσιογράφοι ή όχι θεώρησαν πως "ένα κι ένα κάνουν δύο" και πως όντως υπάρχει ζήτημα παραβίασης των προσωπικών δεδομένων του χρήστη από τη λήψη εικόνας και ήχου μέσω Kinect στο Xbox One.

Τα παραπάνω ώθησαν τη Μicrosoft στη δημοσίευση συγκεκριμένων στοιχείων και πληροφοριών, ώστε να καθησυχαστούν οι όποιοι φόβοι. Το Kinect μπορεί να ρυθμιστεί μέσω επιλογών ώστε η λειτουργία του να είναι περιορισμένη ή όχι κατά την κρίση του χρήστη. Το περιφερειακό μπορεί να τεθεί σε κατάσταση αδράνειας (pause) οποιαδήποτε στιγμή, ενώ τα όποια δεδομένα συλλέγονται από αυτό για τα games δεν αποστέλλονται πουθενά χωρίς τη ρητή συγκατάθεση του χρήστη. Άλλωστε, ο,τιδήποτε προσφέρει το Kinect ως απλό σύστημα διεκπεραίωσης εντολών φωνητικά ή με χειρονομίες, ο χρήστης μπορεί να το κάνει και με το "παραδοσιακό" χειριστήριο ή το smartphone ή το tablet του. Όλα τα παραπάνω, υποστηρίζει η Μicrosoft, συνθέτουν ένα πλαίσιο εξασφάλισης της ιδιωτικότητας κατά τη χρήση του Xbox One που δεν αφήνει περιθώρια για ανησυχία.

Δεν έχουμε κανέναν λόγο να αμφισβητήσουμε αυτά που υποστηρίζει ο γίγαντας του Redmond - αν και θα πρέπει να τα επαληθεύσουμε και πρακτικά, δοκιμάζοντας όλες τις ρυθμίσεις που θα προσφέρει μέσα από το περιβάλλον χειρισμού του. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι πως η Microsoft θα χρειαστεί να είναι απολύτως ειλικρινής και σαφής τους επόμενους μήνες όσον αφορά στο συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς η εντύπωση πως όλο και πιο πολλές εταιρείες συλλέγουν όλων των ειδών τα δεδομένα για τους χρήστες προκειμένου να τα χρησιμοποιοήσουν εμπορικά, δεν έχει δημιουργηθεί τυχαία ή άδικα. Είναι ένα ακόμη από τα πράγματα που θα χρειαστεί να αξιολογήσουμε σε βάθος χρόνου, οπότε - για μια ακόμη φορά - υπομονή!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ