Ελληνική Black Friday, v7.0

Η μεγάλη εμπορική γιορτή επιστρέφει στη χώρα μας πλέον καθιερωμένη - τί σημαίνει πρακτικά για το κοινό;

Με την αμερικανόφερτη και στην Ελλάδα γιορτή του Halloween συνεχίζουν να γελούν πολλοί, με την πρόωρη για μας γιορτή του Thanksgiving ακόμη πιο πολλοί. Με την "γιορτή" της Black Friday ωστόσο δεν βλέπουμε να γελούν τόσοι πολλοί όσοι άλλοτε, γιατί... κανείς δεν λέει όχι σε μια καλή έκπτωση, ενδεχομένως; Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική αγορά λειτουργεί ήδη στους ρυθμούς της έβδομης Black Friday στην ιστορία της - αλλά επειδή, είτε το πιστεύει κανείς είτε όχι, είναι ουκ ολίγοι όσοι ακόμη μάς ρωτούν τί ακριβώς "είναι αυτή η Μπλακ Φράιντεϊ που λένε στα κανάλια" και γιατί θα έπρεπε να τούς ενδιαφέρει, εξηγούμε σχετικά.

Ο θεσμός της Black Friday καθιερώθηκε στις ΗΠΑ την δεκαετία του '60 ως μία και μοναδική ημέρα υπερ-εκπτώσεων πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. Είναι λοιπόν εδώ και χρόνια μία από τις πλέον εμπορικές ημέρες του χρόνου ούτως ή άλλως. Ειδικά όμως με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επικράτηση των αλυσίδων καταστημάτων, η Black Friday (η τελευταία Παρασκευή κάθε Νοέμβρη ημερολογιακά) έχει αποκτήσει τέτοιο "ειδικό βάρος" για το λιανεμπόριο των Δυτικών αγορών, ώστε οι αποδόσεις της να επηρεάζουν εταιρικούς ισολογισμούς και να κρίνουν ως επιτυχημένα ή όχι τα προϊόντα που προωθούνται στο δικό της πλαίσιο - πιο πολύ, εν τέλει, απ' ότι κρίνονται στο αντίστοιχο Χριστουγεννιάτικο.

Απόδειξη του πόσο δεκτικό - και εν μέρει ήδη ενήμερο - ήταν το ελληνικό κοινό όσον αφορά στην δική του Black Friday, ήταν η "πρεμιέρα" της στην δική μας αγορά πριν από 6 χρόνια, παρά το... πρόχειρο του πράγματος: ουσιαστικά την ανήγγειλε μόνη της συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων και ορισμένες άλλες έσπευσαν ν' ακολουθήσουν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Το αγοραστικό ενδιαφέρον όμως αποδείχθηκε αρκετά μεγάλο ώστε όλα ανεξαιρέτως τα μεγάλα καταστήματα κι εμπορικές αλυσίδες έκτοτε να προετοιμάζονται, τόσο σε επίπεδο προσφορών, όσο και διαφημιστικής προώθησης, πολλές ημέρες νωρίτερα πλέον.

Όλοι, φυσικά, θεωρούμε ότι - ακριβώς βάσει των παραπάνω - το 2022 δεν υπάρχει πια δικαιολογία και πως οι Έλληνες έμποροι στην Black Friday θα πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρουν αληθινά συμφέρουσες εκπτώσεις, καθώς εκείνες άλλων ετών βρίσκονταν μακριά από τις αντίστοιχες αμερικανικές.

Η Παρασκευή 25/11 είναι η φετινή Black Friday και, κρίνοντας από τις προηγούμενες, πολλοί Έλληνες καταναλωτές ξεκινούν την διαλογή των προσφορών ήδη από το Σαββατοκύριακο. Η διαδικασία κορυφώνεται φυσικά την ερχόμενη Πέμπτη μετά τις 12.00 την νύχτα και για όλο το επόμενο τετραήμερο (αφού η Δευτέρα έχει επίσης καθιερωθεί πια ως Cyber Monday). Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 75% των σχετικών αναζητήσεων για αγορές στο πλαίσιο της Black Friday γίνεται πια από smartphones ή tablets, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις συνήθειες του κοινού στο εξωτερικό - έστω κι αν, για τις αγορές αυτές καθ' αυτές, οι πιο πολλοί καταναλωτές χρησιμοποιούν Η/Υ.

Η προσέγγιση αυτή (που υποννοεί κάποιον βαθμό... tech-εξοικείωσης) συμβαδίζει με την κατηγορία προϊόντων στην οποία αναζητούν τις πιο μεγάλες εκπτώσεις οι Έλληνες: την τεχνολογική. Τηλεοράσεις, H/Y κάθε είδους, συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης, κινητά και games είναι τα είδη για τα οποία γίνονται οι πιο πολλές αναζητήσεις και προσφορές. Οι κατηγορίες των οικιακών συσκευών, του ρουχισμού, της υπόδησης, των ρολογιών και των αξεσουάρ είναι παρούσες, μα ακολουθούν την τεχνολογική. Καθώς στην πλειοψηφία τους οι πωλήσεις της Black Friday θα γίνουν και φέτος ηλεκτρονικά, για άλλες κατηγορίες προϊόντων το μειωμένο ενδιαφέρον είναι κατανοητό: σε αυτές συνεχίζει να έχει σημασία η προσωπική επαφή με το προϊόν πριν την αγορά.

Το... σαφάρι για τις πλέον συμφέρουσες προσφορές, πάντως, για τους "μυημένους στο άθλημα" έχει ήδη ξεκινήσει: ορισμένες μεγάλες εμπορικές αλυσίδες άρχισαν σταδιακά να γνωστοποιούν "προσφορές-κράχτες" δημιουργώντας έτσι το... απαραίτητο κλίμα ανταγωνισμού, ενώ ορισμένων άλλων οι προσφορές Black Friday στην ουσία ισχύουν κανονικά από την προηγούμενη Παρασκευή. Καλό "κυνήγι" και καλές αγορές λοιπόν (έχουμε να δώσουμε μερικές συμβουλές για το θέμα σύντομα) και μάλιστα όχι μόνο στο πλαίσιο της Black Friday, αλλά και σε αυτό της Cyber Monday κατά την διάρκεια της οποίας ισχύουν για τα ηλεκτρονικά προϊόντα συγκεκριμένα οι ίδιες ή ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις. Για να δούμε... τί θα δούμε λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ