Apple: άλλος ένας απ' τους πολλούς, πλέον

Κατασκευαστές συσκευών, δηλαδή. Τίποτε λιγότερο, μα και τίποτε περισσότερο.

Δεν είναι κάποιου είδους... επιφώτηση που "ήλθε από το πουθενά" ή κάποιο συμπέρασμα στο οποίο καταλήξαμε ακριβώς... χθες εμείς, συνάδελφοι, φίλοι και - κακά τα ψέματα - ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς. Είναι μάλλον η φυσική κατάληξη μιας διαδρομής που ξεκίνησε με ενθουσιασμό, συνεχίστηκε με μερικά "Χμ, ΟΟΟΟΚΚΚΚ..." και ολοκληρώθηκε επισήμως με την "αποκάλυψη" του iPhone 5S και του iPhone 5C. Και η φυσική αυτή κατάληξη, το αδιαμφισβήτητο - στα μάτια μας τουλάχιστον - αυτό συμπέρασμα που προκύπτει (και) από τις χθεσινές ανακοινώσεις, μπορεί να είναι μόνο ένα. Το εξής απλό: η Apple είναι πλέον άλλος ένας κατασκευαστής συσκευών. Τίποτε λιγότερο, μεν, αλλά και τίποτε περισσότερο.

Για λόγους έμφασης, το καταθέτουμε ξανά ως άποψη: η Apple είναι άλλος ένας κατασκευαστής πια - όσον αφορά στα smartphones και τα tablets τουλάχιστον. Άλλος ένας. Δεν υπάρχει τίποτε το ξεχωριστό, τίποτε το λαμπερό, τίποτε το εξόχως ενδιαφέρον να χαρακτηρίζει κάθε "νέα γενιά" iPhone και iPad. Ούτε την πρόσφατη, ούτε τις επόμενες βάσει των όσων έχουμε δει τα τελευταία 3 χρόνια. Το αν και κατά πόσο τα iPad και iPhone είναι προϊόντα συνολικά ανώτερα των ανταγωνιστικών τους, σε ποιούς τομείς και για ποιούς λόγους, είναι... τρεις διαφορετικές συζητήσεις. Αλλά με τα iPhone 5S και iPhone 5C η Apple χθες το βράδυ πρακτικά επέλεξε ανάμεσα στο "be different" (το θυμάται κανείς αυτό πια;) και στο "business as usual". Και επέλεξε αδίστακτα το δεύτερο, με ό,τι αυτό σημαίνει.

Σε περίπτωση, δε, που χρειάζεται (;) ν' αποτυπώσουμε με... συγκεκριμένες λέξεις ακριβώς τί σημαίνει η επιλογή αυτή: το business as usual, σε αντιδιαστολή με το "be different", σημαίνει ένα και μόνο πράγμα. Αποκλειστικό στόχο το κέρδος. Για οποιαδήποτε πολυεθνική ισχύει αυτό, προφανώς - αλλά η Apple και τα fanboys της πεισματικά την τελευταία διετία προσπαθούσαν να "πείσουν" όλους εμάς τους υπόλοιπους πως η πεμπτουσία της αμερικανικής εταιρείας είναι κάτι παραπάνω. Πως υπάρχει κάτι περισσότερο από απλά... Excelόφυλλα πωλήσεων πίσω από τις επιλογές της. Πως η διάθεση για τολμηρές κινήσεις και υλοποίηση του "be different" δεν είχε σβήσει. Ε, θα πρέπει να εθελοτυφλεί κανείς πλέον για να υποστηρίξει σοβαρά κάτι τέτοιο: μετά τα iPhone 3G/3GS, iPhone 4/4S και iPhone 5/5S, δεν υπάρχει περισσότερο προβλέψιμη προϊοντική κατηγορία στην αγορά από αυτήν. Ακόμη και το περίφημο "τικ-τοκ" στους επεξεργαστές της Intel... πιο πολλές εκπλήξεις επιφυλάσσει πλέον.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία στο μυαλό μας πως το 2014 θα δούμε ένα iPhone 6 με κάτι πρόσθετο "για τα μάτια του κόσμου". Σε δύο χρόνια ένα 6S ίδιο με το 6, αλλά με κάτι πρόσθετο επίσης... και πάει λέγοντας. Αυτό δεν είναι όμως σε καμία περίπτωση "μαγικό" (γελάμε), καινοτομικό ή έστω ενδιαφέρον. Είναι αδίστακτο κι απροκάλυπτο "άρμεγμα" του καταναλωτικού κοινού, το οποίο "πληρώνει" νέο iPhone για κάποια πράγματα και λαμβάνει δυσανάλογα λίγα πράγματα για τα χρήματα αυτά. Και είναι η ίδια μέθοδος που ακολουθούν οι περισσότεροι άλλοι κατασκευαστές smartphones και tablets την τελευταία τριετία: ένα καλύτερο συνολικά, αλλά παρόμοιο με το S4, Samsung Galaxy S5, ένα Sony Xperia ΧXL με απλώς καλύτερη οθόνη από το XL, ένα LG Optimus G3 ταχύτερο από ένα G2. Δεν υπάρχει τίποτε το "μαγικό" στα πιο πολλά smartphones με Android, αλλά οι κατασκευαστές τους τουλάχιστον δεν μάς... "την πουλάνε" και ως "μαγική" την απλώς σταδιακή ετήσια εξέλιξη των συσκευών τους. Η Apple το έκανε, αλλά χθες "έπεσαν οι μάσκες" οριστικά. Και αμετάκλητα.

Γι' αυτό και το συμπέρασμα μπορεί να είναι μόνο ένα: ο αμερικανικός κολοσσός είναι πλέον άλλος ένας κατασκευαστής. Όπως διευκρινίσαμε, τίποτε λιγότερο (τα προϊόντα του συνεχίζουν να είναι ποιοτικά και ανταγωνιστικά), αλλά και τίποτε περισσότερο (δεν συνυπολογίζουμε σε όλα αυτά την παράμετρο του App Store). Καλά, πολύ καλά smartphones θα είναι τα iPhone 5S και iPhone 5C. Για το κοινό που παραμένει - ενίοτε εθελοτυφλώντας - φανατικά πιστό στην Apple, θα είναι ορθές επιλογές. Όμως υπάρχουν κι άλλες επιλογές πλέον "εκεί έξω", οι οποίες... πασπαλισμένες με τη "μαγική αστερόσκονη" του Cupertino μπορεί να μην είναι, αλλά δεν παύουν να είναι το ίδιο (ενίοτε και περισσότερο) αξιόλογες. Το διαπιστώνει όλο και περισσότερος κόσμος. Γι' αυτό και η Apple είναι πια "ακόμη ένας" και όχι κάτι άλλο. Και γι' αυτό τόσοι δημοσιογράφοι, αναλυτές και παρατηρητές της αγοράς θεωρούν ότι οι καλύτερες μέρες της Apple βρίσκονται πια στο παρελθόν της... όσον αφορά στα smartphones και στα tablets τουλάχιστον. Ας ελπίσουμε πως σε άλλες υπάρχουσες κατηγορίες - ή με καινούργιες, ανεξερεύνητες κατηγορίες - η αμερικανική εταιρεία θα μας διαψεύσει. Θεαματικά.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ