Φέτος στην μπάρα του αμοργιανού «Τζιτζικιού» ακούσαμε για πρώτη φορά τον κόσμο να ζητάει επώνυμα ελληνικά ποτά για straight δοκιμές, να επιλέγει κλασικές μείξεις με βάση εγχώρια spirits και να προτιμά συνταγές με τοπικά προϊόντα. Το κίνημα του localization φαίνεται ότι έχει βρει το βηματισμό του και υποστηρίζεται με δημιουργικό τρόπο από τους επαγγελματίες του κλάδου, τόσο παραγωγούς όσο και mixologists. Οι πρώτοι δημιουργούν, εξελίσσουν και ανανεώνουν κλασικά και μη ποτά: τσίπουρο και ούζο αναβαθμίζονται ολοκληρωτικά, από τη συνταγή μέχρι το packaging, τεντούρα, μαστίχα και κίτρο δηλώνουν το «παρών», ενώ εμφανίζονται νέοι παίκτες με αναπάντεχο άρωμα Ελλάδας, όπως τα τζιν και τα βερμούτ.
Δυνατός σύμμαχος στην εξωστρέφεια των ελληνικών ποτών στάθηκε εξ αρχής η δράση του Diffords Guide Greece, Aegean Cocktails & Spirits, με ενέργειες όπως το Tinos food paths, εξειδικευμένες εκθέσεις και πρόσφατα τον ομώνυμο καινοτόμο διαγωνισμό, που θα πραγματοποιηθεί στις 26 Σεπτεμβρίου στον Φάρο του «Νιάρχος». Δύο από τους κριτές του διαγωνισμού μάς δίνουν μια εικόνα για τη θέση και την εξέλιξη των ελληνικών spirits και τη σημασία του διαγωνισμού ανάδειξής τους.
Άννα Μεταξά, brand ambassador Macallan
«Το πρότζεκτ είναι αξιοθαύμαστο, όπως αποδεικνύει η ανταπόκριση των επαγγελματιών από όλη την Ελλάδα. Πιστεύω ότι τόσο τα αποστάγματα όσο και τα διάφορα λικέρ ή οποιοδήποτε υλικό αναδεικνύει την τοπικότητα ως συστατικό ή συνοδευτικό ενός ποτού, μπορούν να κατακτήσουν τον παγκόσμιο χάρτη. Φυσικά, ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και χρειάζεται προσήλωση στο στόχο. Αλλά όπως το ελληνικό κρασί βρίσκει σιγά σιγά τη θέση του στις διεθνείς λίστες, έτσι και τα κοκτέιλ ανά τον κόσμο θα έχουν την επιλογή του ελληνικού στοιχείου.
Νομίζω η άνοδός τους είναι συνδυασμός συγκυριών, ωριμότητας και αυτοπεποίθησης. Οι bartenders πλέον γνωρίζουν πολλά και πειραματίζονται, οι παραγωγοί είναι πιο ανοιχτοί στο να ακούσουν και επομένως πιο εξωστρεφείς. Επίσης, οι καταναλωτές είναι πλέον έτοιμοι να υποστηρίξουν τα ντόπια προϊόντα, ξεπερνώντας σιγά σιγά την αντίληψη πως η Ελλάδα παράγει μόνο χύμα κρασί και μουσακά.
Είμαι σίγουρη ότι κάθε παραγωγός έχει κάνει την έρευνά του προτού επιχειρήσει σε αυτό τον τομέα, επιλέγοντας συνειδητά πώς προχωρά. Ως καταναλωτής, αυτό που θα ήθελα να βλέπω περισσότερο είναι προϊόντα που διηγούνται μια ιστορία και προσφέρουν μια διαφορετική γευστική εμπειρία. Είναι θέμα ποιότητας και όχι ποσότητας, επομένως ας εστιάσει ο καθένας στα δυνατά του σημεία. Έχουμε πιο πολλά να προσφέρουμε απ’ όσα νομίζουμε».
Στέλιος Παπαδόπουλος, global brand ambassador Jose Cuervo, συνιδιοκτήτης «Barro Negro»
«Το Aegean Cocktails & Spirits είναι ο πρώτος ελληνικός διαγωνισμός με τόσο υψηλές προδιαγραφές. Νιώθω πραγματικά πολύ χαρούμενος που είμαι μέρος του και που καλούμαστε να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι σε αυτό το θεσμό, με στόχο να εκπαιδεύσει το κοινό και να του συστήσει τον κόσμο των ελληνικών αποσταγμάτων. Οι συμμετοχές είναι πάρα πολλές, δημιουργικές και με όρεξη. Αυτό υποδηλώνει τη διάθεση των bartenders να εντρυφήσουν στα τοπικά αποστάγματα και να δημιουργήσουν με αυτά.
Τα ελληνικά αποστάγματα, αν και παρεξηγημένα, είναι μέρος της κληρονομιάς, της καθημερινότητάς και της ιστορίας μας. Χάρη στο πάθος κάποιων ανθρώπων, όμως, βλέπουμε εξέλιξη και στο παραγωγικό και στο επικοινωνιακό κομμάτι. Επανέρχονται στο προσκήνιο άξια σεβασμού και ανταγωνισμού. Σίγουρα υπάρχει χώρος για μεγαλύτερη εξέλιξη, αλλά είναι στο χέρι μας να τα υποστηρίξουμε, προβάλλοντάς τα και αντιλαμβανόμενοι τις αξίες και την ιστορία τους.
Η άνοδός τους οφείλεται κυρίως στο μεράκι και στην αγάπη των αποσταγματοποιών και όσων δουλεύουν καθημερινά γι’ αυτά. Μπορεί να είναι λίγοι, αλλά πιστεύουν στις δυνατότητές τους και επενδύουν πολύ χρόνο, κονδύλια και διάθεση παρά τις δυσκολίες. Στα μπαρ έχουν ήδη σημαντική θέση και κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος, αλλά αυτό εξαρτάται από το χρόνο που θα διαθέσουμε για να καταλάβουμε τη δυναμική και την αξία τους.
Στην Ελλάδα, ο κλάδος μας έχει πολλούς έμπειρους επαγγελματίες. Αυτοί θα πρέπει να υποστηριχθούν ώστε να γίνουν πρεσβευτές των τοπικών spirits. Αξίζει να δουλέψουμε όλοι μαζί ώστε να δημιουργηθούν στρατηγικές συνεργασίες, οι οποίες θα φέρουν τα ελληνικά αποστάγματα στη θέση που τους αξίζει παγκοσμίως».