Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο οδού Πειραιώς
Tο Πολιτιστικό Κέντρο του Μουσείου Μπενάκη προέκυψε κατόπιν ανάπλασης ενός ήδη υπάρχοντος κτίσματος στην Πειραιώς, καταλήγοντας σε ένα δόμημα κατά ένα όροφο μεγαλύτερο. Η κίνηση στους εκθεσιακούς χώρους οργανώνεται περιμετρικά του αιθρίου ενώ η συνολική λογική της αρχιτεκτονικής οργάνωσης και του ύφους του κτηρίου στοχεύει στη δημιουργία ενός χώρου που δεν εξαντλείται σε μια απλή σύντομη επίσκεψη. Πέρα από τις μόνιμες συλλογές του (τμήμα φωτογραφικών αρχείων μουσείου, αρχεία νεοελληνικής αρχιτεκτνικής) προσφέρει ένα δραστήριο πρόγραμμα με περιοδικές εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών και διάφορα δρώμενα.
Διεύθυνση:
Tηλ:
Εκθέσεις
Δίασμα. Το Περίτεχνο Πλέγμα του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου
Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών της ερευνητικής, μουσειακής και εκδοτικής δραστηριότητας του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου (ΙΒΠ) και της ιδρύτριάς του, Ιωάννας Παπαντωνίου, η έκθεση παίρνει το νήμα της ιστορίας του ενδύματος και, μέσα από την ιδιαίτερα σημαντική συλλογή και το σπάνιο αρχείο του ΙΒΠ, συνδέει την παράδοση, και το παρελθόν με το σήμερα αλλά και την καινοτομία και τις προκλήσεις του αύριο. Η έκθεση φωτίζει σημαντικά τμήματα αυτού του διάσματος τόσο μέσα από μία ιστορική αναδρομή του έργου του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου και της ιδρύτριάς του, όσο και μέσα από μια περιήγηση στις διαφορετικές πτυχές του ενδύματος.
Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Πεμ.: 10-12 π.μ., Κυρ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ.
Καρυά 1943. Kαταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα
H πρώτη έκθεση στη Γερμανία και την Ελλάδα που είναι αφιερωμένη στο θέμα της καταναγκαστικής εργασίας των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Σημείο εκκίνησης είναι η φωτογραφική συλλογή ενός Γερμανού πολιτικού μηχανικού που είχε υπηρετήσει στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Ανδρέας Ασσαέλ, ο ίδιος γιος ενός επιζώντα από τη Θεσσαλονίκη, εντόπισε και αγόρασε αυτή τη μοναδική συλλογή φωτογραφιών σε μια υπαίθρια αγορά στο Μόναχο το 2002. Η καινοτόμος και συμμετοχική έκθεση παρουσιάζει τα γεγονότα της εποχής και τις εξαιρετικά σκληρές συνθήκες εργασίας στην Καρυά. Οι περισσότεροι από τους Εβραίους καταναγκαστικούς εργάτες δολοφονήθηκαν στο Άουσβιτς τον Αύγουστο του 1943. Οκτώ βιογραφίες θυμάτων και επιζώντων βρίσκονται στο επίκεντρο της έκθεσης. Δύο εκδοχές της έκθεσης παρουσιάζονται παράλληλα στην Ελλάδα και τη Γερμανία.
Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. - 10 μ.μ.
Γκίκας. Ταξίδι από τη Δύση στην Ανατολή
30 χρόνια μετά το θάνατό του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του, από τη Δύση στην Ανατολή, το 1958. Το 1957 ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας λαμβάνει μια πρόσκληση συμμετοχής σε ένα διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα ανταλλαγής με χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης. Αποδεχόμενος την πρόσκληση ο Γκίκας φτάνει τον Απρίλιο του 1958 στην Ουάσινγκτον απ’ όπου θα ξεκινήσει ένα πολύμηνο ταξίδι, που θα αποτελέσει σταθμό στη ζωγραφική του. Εκπληρώνοντας ένα όνειρο ζωής αποφασίζει να επιστρέψει στην Ελλάδα μέσω της Ανατολής. Έτσι, ταξιδεύει στην Ιαπωνία, στο Χονγκ-Κονγκ, στη Μπανγκόγκ, στην Καμπότζη, σε αρκετές πόλεις της Ινδίας και στο Κάιρο και φτάνει τελικά στην Αθήνα μέσω του Λονδίνου. Μέσα από σχέδια, αρχειακό υλικό, αντικείμενα και έργα τέχνης από τις μακρινές αυτές χώρες, το κοινό έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει πόσο ο Γκίκας είχε εντρυφήσει ήδη από τη δεκαετία του ’30 στην τέχνη, τη σκέψη και τη θρησκεία της Ανατολής, αναγνωρίζοντας τις ομοιότητες και τους δεσμούς ανάμεσα στην Ανατολή και στη Δύση. Στην έκθεση προβάλλεται και μια διαδραστική οπτικοακουστική εφαρμογή με κεντρικούς χαρακτήρες τον καλλιτέχνη και τη γυναίκα του, οι οποίοι μας ξεναγούν μέσα από κείμενα και σχέδια στο συναρπαστικό αυτό ταξίδι.
Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ. 10 π.μ. - 6 μ.μ., Παρ., Σαβ. 10 π.μ. - 10 μ.μ.