
Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν ένα κατακλυσμιαίο σοκ για την ευρωπαϊκή πραγματικότητα των αρχών του προηγούμενου αιώνα. Η ανεμελιά της μπελ επόκ τερματίστηκε απροειδοποίητα, η επιστημονική ευδαιμονία της Δεύτερης Βιομηχανικής Επανάστασης έδωσε τη θέση της στο φόβο της μαζικής καταστροφής και η φρίκη των χαρακωμάτων μετατράπηκε σε συλλογική ψύχωση. Η μεταπολεμική καθημερινότητα ήταν λοιπόν ένα τοπίο στην ομίχλη, στο οποίο συγκατοικούσαν η ελπίδα και η αβεβαιότητα. Εκεί μας μεταφέρει η εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα ιστορία της Καρολίνε, μιας νεαρής εργάτριας η οποία ακόμα και μετά το τέλος του πολέμου δεν έχει νέα για την τύχη του άντρα της στο μέτωπο. Η σχέση της με τον ιδιοκτήτη της βιοτεχνίας που δουλεύει θα καταλήξει σε εγκυμοσύνη, αλλά όχι σε γάμο, και γρήγορα θα βρεθεί άνεργη και άστεγη. Απελπισμένη, θα προσπαθήσει να κάνει έκτρωση με μια βελόνα πλεξίματος στα δημόσια λουτρά, θα την προλάβει όμως μια μεσήλικη κυρία, η οποία και θα την περιθάλψει.
Πρόκειται για την Ντάγκμαρ Όβερμπι, ιδιοκτήτρια ενός ζαχαροπλαστείου και ενός "πρακτορείου" υιοθεσιών. Ταυτόχρονα, στη ζωή της Καρολίνε θα επανεμφανιστεί ο φρικτά παραμορφωμένος σύζυγός της. Θα δεχτεί να μεγαλώσει το παιδί σαν δικό του, αλλά εκείνη θα παραδώσει το νεογέννητο στην Ντάγκμαρ, η οποία θα αναλάβει να του βρει ανάδοχη οικογένεια. Θα φιλοξενήσει την Καρολίνε στο μαγαζί, με τις δυο γυναίκες να αναπτύσσουν μεταξύ τους μια ιδιότυπη φιλική σχέση. Μέχρι που η Καρολίνε θα αρχίσει να υποπτεύεται πως κάτι δεν πάει καλά με τις υποθέσεις υιοθεσίας, για να βρεθεί μπροστά σε μια αναπάντεχη, φρικτή ανακάλυψη.
Η Ντάγκμαρ Όβερμπι είναι μία από τις πιο διαβόητες εγκληματικές φιγούρες της σύγχρονης δανέζικης ιστορίας, την οποία υποδύεται εξαιρετικά μια ερμηνευτικά προσηλωμένη Τρίνε Ντίρχολμ ("Ίσως, Αύριο", "Η Βασίλισσα της Καρδιάς"). Ρόλος περίπλοκος, μιας και ο Μάγκνους φον Χορν ("Ιδρώτας") την προσεγγίζει ως ένα… παπαδιαμαντικό θύμα των καιρών (πλήρως αποκαλυπτική, αν και στομφώδης η αγόρευσή της στο δικαστήριο), οι οποίοι εξορίζουν κοινωνικά όλους –και όλες– τους μη έχοντες. Η σκληρότητα είναι η μοναδική, αναπόφευκτη επιλογή και καθοδηγούμενος από το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, αν δεν θέλεις να σκοτωθείς, πρέπει να σκοτώσεις.
Η Καρολίνε προτείνει μια διαφορετική στάση, την οποία ο Φον Χορν παραλληλίζει με εκείνη της Ντάγκμαρ χωρίς ηθικολογική κρίση, σε ένα στιβαρό, σκοτεινό δράμα ενηλικίωσης μέσα από την οποίο περιγράφεται με ωμότητα ένας περίγυρος, από τα σαλόνια ως τα αχούρια, εξαθλιωμένος εξωτερικά και εσωτερικά, φυσικά και πνευματικά. Με ένα υποβλητικό στιλιζάρισμα που θυμίζει γοτθικό εφιάλτη και χάρισε στην ταινία Ευρωπαϊκά Βραβεία μουσικής και σκηνικών, αλλά και μια οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας.
Α/Μ. Δανία, Σουηδία. 2024. Διάρκεια: 123΄. Διανομή: WEIRD WAVE
Περισσότερες πληροφορίες
Το Κορίτσι με τη Βελόνα
Στην Κοπεγχάγη του 1919, η φτωχή εργάτρια Καρολίνε μένει άνεργη και έγκυος. Μια γυναίκα η οποία διευθύνει ένα «πρακτορείο» υιοθεσιών την περιθάλπει, κρύβει όμως ένα σκοτεινό, σοκαριστικό μυστικό.