The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης

1

Ηθελημένα γκροτέσκο body horror, το οποίο χάνει πολύ γρήγορα κάθε μέτρο υπερβολής και (αυτό)παρωδίας, θέλοντας να γίνει μια φλασάτη, camp σάτιρα της σεξιστικής κοινωνίας του θεάματος.

The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης

Δεν χρειάζεται παρά να ανοίξει κάποιος πρωί την τηλεόραση του για να διαπιστώσει πως, παρ’ όλες τις αλλαγές των καιρών, στη σύγχρονη θεολογία της εικόνας η γυναίκα παραμένει ακόμα ένα φετιχοποιημένο αντικείμενο για το κυρίαρχο αντρικό βλέμμα. Ανάμεσα στις αμέτρητες σύγχρονες ταινίες οι οποίες επιχειρούν να θίξουν το θέμα της θηλυκής αντιμετώπισης από την καταπιεστική αρσενική εξουσία είναι και το "Revenge" (2017) της Κοραλί Φαρζά, ένα glossy, παιχνιδιάρικο και ειρωνικό θρίλερ εκδίκησης, το οποίο πολύ θα ήθελε (αλλά δεν…) να λειτουργήσει παράλληλα και ως διασκεδαστική αλληγορική φαντασία.

Η δεύτερη ταινία της 48χρονης Παριζιάνας δεν απομακρύνεται πολύ από το ύφος και τη θεματική του ντεμπούτου της. Μετακομίζει όμως στην Πόλη των Αγγέλων και την Μέκκα της showbiz, όπου λάμπει το αστέρι της Ελίζαμπεθ Σπαρκλ. Μιας βραβευμένης με Όσκαρ ηθοποιού η οποία τώρα κάνει μια δεύτερη καριέρα ως παρουσιάστρια μιας τηλεοπτικής εκπομπής αεροβικής με μεγάλη θεαματικότητα. Αλλά παρά την επιτυχία της, καταλαβαίνει πως οι παραγωγοί και ο ιδιοκτήτης του καναλιού θεωρούν πως έχει κάνει ήδη τον κύκλο της και δεν θα αργήσουν να αναζητήσουν την – πολύ νεότερη – αντικαταστάτρια της. Έτσι, όταν φτάσει στα χέρια της η μυστηριώδης προσφορά ενός ελιξιρίου νεότητας, εκείνη αποφασίζει να το δοκιμάσει, ρισκάροντας τις ενδεχόμενες επικίνδυνες παρενέργειές του. Οι οποίες, όπως είναι αναμενόμενο, δεν θα αποφευχθούν, καθώς ο "άλλος εαυτός της" ο οποίος αναδύεται από… μέσα της, μια σέξι νεαρή εκδοχή της ονόματι Σου, έχει τα δικά του, αυτόνομα σχέδια.

Η Φαρζά θέλει για ακόμα μια φορά να σαρκάσει ανάλαφρα και ταυτόχρονα σοκαριστικά το σεξιστικό τρόπο με τον οποίο ο πολιτισμός της κλειδαρότρυπας χειρίζεται τη γυναίκα (και την αναπαράστασή της), έχοντας μετατρέψει και το ίδιο το θύμα σε συνένοχό του. Η ιδέα της εμφύλιας, σχιζοφρενικής μάχης με την εικόνα μας (κάτι που είδαμε και στον πρόσφατο "Joker") κυριαρχεί σ’ αυτή την κρονενμπεργκική camp σάτιρα, η οποία αστοχεί σεναριακά, αν και γι’ αυτό ακριβώς βραβεύτηκε στις Κάννες(!), και εκτροχιάζεται αφηγηματικά από τα πρώτα κιόλας πλάνα της. Ανοικονόμητη στο σαρκασμό και την επιδεικτικά φλασάτη αισθητική της, κατασκευάζει εσκεμμένα ένα εντελώς διάφανο, πλήρους κενότητας σύμπαν, του οποίου όμως τα αμοραλιστικά διλήμματα δεν έχουν το παραμικρό δραματικό ενδιαφέρον. Γιατί όλοι οι χαρακτήρες του είναι θλιβερά γκροτέσκοι (αυτός του Ντένις Κουέιντ λες κι έχει βγει από ελληνικό σίριαλ), με χοντροκομμένες επιθυμίες και μονοδιάστατες συμπεριφορές. Οι σατιρικές βολές αποδεικνύονται λοιπόν σκέτα χάδια, αλλά ακόμα και ως κωμωδία καταστάσεων, το "Substance" στριφογυρίζει γύρω από την ίδια ιδέα, μην έχοντας να "πουλήσει" παρά μόνον την body horror υπερβολή του και την κανιβαλίστικη διάθεση να σπάσει πλάκα με τον εαυτό του. Με έναν εκνευριστικά μονότονο τρόπο, ο οποίος ξεπερνά γρήγορα κάθε όριο, συνεχίζει όμως… ακάθεκτος. Σ’ αυτό τουλάχιστον, μπράβο του!

Μ. Βρετανία, Γαλλία. 2024. Διάρκεια: 141΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης

1
  • Θρίλερ
  • 2024
  • Διάρκεια: 141 '
  • Κοραλί Φαρζά

Η Ελίζαμπεθ Σπαρκλ είναι μια βραβευμένη ηθοποιός, η οποία κάνει πλέον μια επιτυχημένη καριέρα ως τηλεοπτική παρουσιάστρια. Όταν, όμως, μαθαίνει πως η παραγωγή σκοπεύει να την αντικαταστήσει, αποφασίζει να δοκιμάσει ένα μυστηριώδες ελιξίριο νεότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.