Δαχομέη

3,5

Χρυσή Άρκτος στο Βερολίνο για ένα απλό, καίριο, μα πολύπλευρο σινε-ντοκουμέντο πάνω στην εποχή της αποαποικιοποίησης και την έννοια της πολιτισμικής ταυτότητας.

Δαχομέη

Σενεγαλέζικης καταγωγής, η Παριζιάνα Ματί Ντιόπ έχει ξεκινήσει από το 2008 μια πολυδιάστατη κινηματογραφική καριέρα (ηθοποιός, διευθύντρια φωτογραφίας, σεναριογράφος και σκηνοθέτρια) με πολλές μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία "Atlantique" (2019), η οποία της χάρισε το Μεγάλο Βραβείο του Φεστιβάλ Καννών. Οι αφρικανικές ρίζες της εμπνέουν τις ιστορίες και τους χαρακτήρες των ταινιών της, όπως συμβαίνει και με τη βραβευμένη με Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο "Δαχομέη", η οποία έχει ως "πρωταγωνιστές" 26 βασιλικούς θησαυρούς.


Πρόκειται για μια σειρά από σπουδαία τεχνουργήματα, τα οποία λεηλάτησαν οι Γάλλοι από τη Δυτική Αφρική πριν από 130 χρόνια και τώρα αποφάσισαν να επιστρέψουν στην πρώην Δαχομέη και σημερινό Μπενίν. Η Ντιόπ κινηματογραφεί την προετοιμασία και ακολουθεί την αποστολή ως το Κοτονού, καταγράφοντας τις αντιδράσεις που προκαλεί αυτή η επιστροφή, μέσα από μια παθιασμένη δημόσια συζήτηση των φοιτητών του πανεπιστημίου της πόλης, που αναδεικνύει τις διαφορετικές απόψεις γύρω από τη σημασία του γεγονότος, την οποία η νέα γενιά της χώρας δεν θεωρεί καθόλου μα καθόλου δεδομένη. Έτσι, το απλό, καίριο, μα πολύπλευρο αυτό σινε-ντοκουμέντο αναρωτιέται χωρίς ταμπού πάνω στις έννοιες της αποαποικιοποίησης, της πολιτισμικής ταυτότητας και της συλλογικής μνήμης, κλείνοντας το μάτι στο εμβληματικό τριαντάλεπτο ντοκιμαντέρ των Αλέν Ρενέ και Κρις Μαρκέρ "Και τα Αγάλματα Πεθαίνουν" (1953) πάνω στην "αποικιοποιημένη" αφρικανική τέχνη.


Ταυτόχρονα, η Ντιόπ κάνει και το δικό της, διακριτικό σχόλιο, δίνοντας φωνή σε ένα από τα επιστραφέντα αγάλματα, το οποίο αφηγείται συγκινητικά τις σκέψεις και τις ανησυχίες του για τον κόσμο που άφησε πίσω του και για εκείνον που το περιμένει.

Γαλλία, Σενεγάλη, Μπενίν. 2024. Διάρκεια: 68΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART

Περισσότερες πληροφορίες

Δαχομέη

Dahomey
3,5
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2024
  • Διάρκεια: 68 '
  • Ματί Ντιόπ

Τον Νοέμβριο του 2021 επιστρέφουν από το Παρίσι στο Μπενίν 26 βασιλικοί θησαυροί από την αλλοτινή Δαχομέη. Η χειρονομία εγείρει παθιασμένες συζητήσεις σχετικά με τη σημασία της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2024

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.

Ξύπνα

Θρίλερ τρόμου στημένο πάνω σε μια απλοϊκή συνθήκη κλειστοφοβικής καταδίωξης, η οποία έχει το (τυποποιημένο) σασπένς της, καμιά όμως αίσθηση στοιχειώδους ρεαλισμού ή ελάχιστης πρωτοτυπίας.

Εν Εσόπτρω - Ο Παπα-Σταμάτης και ο Σταμάτης

Απλή και "καθαρή", τηλεοπτικής κοπής καταγραφή των πολύ ενδιαφερόντων ιδεών ενός ταπεινού διανοούμενου πάνω στην ιστορία της εικόνας και την πολλαπλή έννοια της αναπαράστασης.