Διπλή Ταυτότητα

5

Επτά οσκαρικές υποψηφιότητες για το πιο κυνικό, ατμοσφαιρικό και αγωνιώδες φιλμ νουάρ της κινηματογραφικής ιστορίας.

Διπλή Ταυτότητα

Το 1944, ο ατρόμητος Μπίλι Γουάιλντερ αναμετριέται με το μυθιστόρημα του συγγραφέα Τζέιμς Κέιν "Double indemnity" ("Διπλή αποζημίωση" κι όχι "ταυτότητα" φυσικά!), το οποίο λόγω του αυστηρού κώδικα Χέιζ θεωρείτο τότε απ’ όλο το Χόλιγουντ μη κινηματογραφήσιμο. Πολλοί πρωτοκλασάτοι σταρ αρνήθηκαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ενώ ακόμα και ο μόνιμος συνεργάτης του Αυστριακού δημιουργού Τσαρλς Μπράκετ φοβήθηκε να εμπλακεί στη διασκευή του, για την οποία ο Γουάιλντερ ζήτησε ως συνσεναριογράφο τον Ρέιμοντ Τσάντλερ. Η συνεργασία τους ήταν άκρως επεισοδιακή, αλλά εκείνος κατάφερε να αξιοποιήσει δημιουργικά τον δύστροπο, αλκοολικό συγγραφέα, με τον οποίο συνυπέγραψαν ένα από τα σκοτεινότερα, κυνικότερα, ψυχολογικά και κοινωνικά διεισδυτικότερα φιλμ νουάρ της κινηματογραφικής ιστορίας.


Η ιστορία αφορά μια μοιραία γυναίκα, μια μεγάλη ασφάλεια ζωής, ένα φονικό σχέδιο και ένα τραγικό παιχνίδι της μοίρας: Όταν ο ασφαλιστής Γουόλτερ Νεφ γνωρίζει τη Φίλις Ντίτρικσον, σύζυγο ενός πελάτη του, ξεκινά μαζί της μια παθιασμένη ερωτική σχέση. Εκείνη του προτείνει να δολοφονήσουν τον άντρα της για να εισπράξουν την ασφάλεια ζωής του, αλλά ο Νεφ βάζει σε εφαρμογή ένα ακόμα πιο ριψοκίνδυνο και επικερδές σχέδιο.


Μια πλοκή ανάλογη του "Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές", πάλι του Τζέιμς Κέιν, κι ένα γαϊτανάκι άπληστων επιθυμιών, ανομολόγητων παθών και προδοσιών, όπου αιχμηρά κοντράστα και έντονες φωτοσκιάσεις αντανακλούν έναν κόσμο απληστίας και μια κοινωνία απόλυτης διαφθοράς (φωτογραφία από τον Τζον Σέιτζ του "Η Λεωφόρος της Δύσης"). Τα ατμοσφαιρικά κάδρα εγκλωβίζουν τους ήρωες και τις απέλπιδες προσπάθειες διαφυγής τους, ενώ το μοντάζ προσδίδει στα βλέμματα έναν διαρκώς απειλητικό τόνο. Ο Γουάιλντερ σοκάρει με το σεναριακό εύρημα της αφήγησης ενός ετοιμοθάνατου και μεγαλουργεί με ένα ντεκουπάζ το οποίο ρίχνει βαριά τη σκιά του (κοινωνικά προσδιορισμένου) τετελεσμένου πάνω σε αδίκους και… αδίκους. Πιστώνεται, επίσης, μια μεγάλη εμπορική επιτυχία με εφτά οσκαρικές υποψηφιότητες, μία εκ των οποίων για την αξεπέραστη femme fatale Μπάρμπαρα Στάνγουικ σε έναν από τους κορυφαίους γυναικείους ρόλους της μεγάλης οθόνης.

Α/Μ. ΗΠΑ. 1944. Διάρκεια: 107΄

Περισσότερες πληροφορίες

Διπλή Ταυτότητα

Double Indemnity
5
  • Φιλμ Νουάρ
  • 1944
  • Διάρκεια: 107 '
  • Μπίλι Γουάιλντερ

Ένας ασφαλιστής ερωτεύεται μια παντρεμένη γυναίκα και μπλέκει σε μια υπόθεση φόνου και ασφαλιστικής απάτης με απρόβλεπτες συνέπειες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.