Pacifiction

3,5

Μνήμες αποικιοκρατίας και υπαρξιακά αδιέξοδα αγκαλιάζονται σε ένα υπνωτιστικό θρίλερ μινιμαλιστικής πλοκής και νωχελικών, υποβλητικών ρυθμών, το οποίο θυμίζει απειλητικό όσο και γοητευτικό όνειρο.

Pacifiction

Sui generis περίπτωση σκηνοθέτη, ο Καταλανός Άλμπερτ Σέρα ("Història de la Meva Mort", "La Mort de Louis XIV", "Liberté") διαθέτει μια φιλμογραφία που ενορχηστρώνει με εικαστική μεγαλοπρέπεια αλλά και πλήρη αυτοσχεδιαστική διάθεση απρόοπτες συναντήσεις ιστορικών προσώπων (Χίτλερ, Λουδοβίκος ΙΔ΄, Γκαίτε, Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ), λογοτεχνικών έργων ("Δον Κιχώτης", "Δράκουλας", "Η ιστορία της ζωής μου" του Τζιάκομο Καζανόβα) και κινηματογραφικών εικόνων, προσπαθώντας να ρίξει μια λοξή ματιά στην αθέατη πλευρά των μυθολογιών της νεότερης ευρωπαϊκής πραγματικότητας.


Στην πρώτη ταινία του η οποία προβάλλεται στις ελληνικές οθόνες, η κάμερά του ταξιδεύει έως τη Γαλλική Πολυνησία, αποκαλύπτοντάς μας από το πρώτο κιόλας πλάνο της τη συνύπαρξη δύο κόσμων: ένα τράβελινγκ στο λιμάνι του Παπεέτε αντιπαραβάλλει τα κοντέινερ που σε πρώτο πλάνο πλημμυρίζουν τις αποβάθρες με τα ζωγραφισμένα από το ηλιοβασίλεμα επιβλητικά βουνά του ντεκόρ. Ανάμεσα σε δύο κόσμους βρίσκεται και ο Ντε Ρολέ (ο βραβευμένος με Σεζάρ Μπενουά Μαζιμέλ), έμπειρος διπλωμάτης ο οποίος υπηρετεί στην Ταϊτή ως Γάλλος ύπατος αρμοστής. Από τους πλούσιους δυτικούς επιχειρηματίες και τους ντόπιους προύχοντες έως τους Γάλλους στρατιωτικούς και τους απλούς Πολυνήσιους, τους οποίους συναναστρέφεται στα μπαρ της πόλης, προσπαθεί με βελουδένιους τρόπους και απανωτούς ελιγμούς να διατηρήσει τις εύθραυστες πολιτικές ισορροπίες. Μια ανεπιβεβαίωτη φήμη που εξαπλώνεται όμως θα φέρει στο προσκήνιο καλά κρυμμένες δυναμικές και αντιθέσεις: ένα γαλλικό υποβρύχιο πλέει μυστικά στην περιοχή ξυπνώντας την απειλή της επιστροφής των πυρηνικών δοκιμών.


Η φύση και η τεχνολογία, ο δυτικός κόσμος και οι εναλλακτικοί πολιτισμοί, ο ιδιωτικός και ο δημόσιος χώρος, το φως και το σκοτάδι. Εκφραστής της νεοαποικιοκρατίας (φορώντας τη "στολή" της, το άσπρο κοστούμι), ο μετέωρος Ντε Ρολέ μπαινοβγαίνει σε διαφορετικές πραγματικότητες, τις οποίες ο Σέρα κινηματογραφεί σαν παράλληλους ονειρικούς κόσμους. Μεγάλης διάρκειας πλάνα, μακρές συζητήσεις τις οποίες διαδέχονται υποβλητικές σιωπές, γραφικά τοπία και παραισθησιογόνοι χώροι σκηνοθετημένου κιτς θεάματος. Μια ρεαλιστική επιφάνεια λεπτή σαν φλούδα και από μέσα ο Φραντς Κάφκα, ο Ντέιβιντ Λιντς, ο Απιτσατπόνγκ Βερεσεθάκουλ και φυσικά ο Τζον Λε Καρέ. Γεωπολιτικές ίντριγκες, παιχνίδια εξουσίας, η ιστορική μνήμη που επιστρέφει και ένα πολιτικό θρίλερ το οποίο πλάνο το πλάνο μετατρέπεται υπνωτιστικά σε υπαρξιακό εφιάλτη. Ο Σέρα δεν επιχειρεί να τον αποκωδικοποιήσει, προσφέροντας στον (πολύ) υπομονετικό θεατή μια μινιμαλιστικής πλοκής, μα σαγηνευτικής ατμόσφαιρας αποκαλυπτική εμπειρία-γνωριμία με έναν κόσμο ειδυλλιακής γαλήνης στον οποίο έχει επιβληθεί μια ορθολογική τάξη (ο δυτικός πολιτισμός), μα κυβερνά η πλήρης αβεβαιότητα. Από κυρίαρχός του, ο Ντε Ρολέ θα βυθιστεί στο ανυπότακτο χάος του, για να αποδειχθεί ένα ακόμη θύμα των αταβιστικών μυστηρίων που τον κατοικούν.

Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία. 2022. Διάρκεια: 165΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Pacifiction

3,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 165 '
  • Άλμπερτ Σέρα

Ο έμπειρος διπλωμάτης Ντε Ρολέ υπηρετεί στην Ταϊτή ως Γάλλος ύπατος αρμοστής. Προσπαθεί να κρατήσει τις εύθραυστες πολιτικές ισορροπίες, οι οποίες διαταράσσονται όταν η εμφάνιση ενός υποβρυχίου σπέρνει ανησυχίες για πυρηνικές δοκιμές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.