Χάος

3,5

Μεγαλειώδες ποιητικό σινεμά, που παίρνει διαστάσεις υπερβατικής λαογραφίας προσφέροντας αποστομωτικές, σπουδαίες στιγμές.

Χάος

Από τη Σαρδηνία του "Πατέρα Αφέντη" (1977) και την Τοσκάνη του "Λιβαδιού" (1979) και της "Νύχτας του Σαν Λορέντζο" (1982), το εμβληματικό σκηνοθετικό δίδυμο των αδελφών Ταβιάνι μεταφέρεται στη Σικελία όπου τοποθετείται η ανθολογία τους, βασισμένη σε τέσσερις ιστορίες, συν έναν πρόλογο και έναν επίλογο, του νομπελίστα Λουίτζι Πιραντέλο. Αντίστοιχα, εάν στις πρώτες ταινίες οι Ταβιάνι εμπλουτίζουν τα διδάγματα του ιταλικού νεορεαλισμού, της σχολής που τους επηρέασε όσο καμία άλλη, και στη "Νύχτα…" συνθέτουν ένα φιλμ όπου η βιαιότητα της Ιστορίας σμίγει με την ποιητικότητα της λαϊκής φαντασίας, το "Χάος" αποτελεί τον συγκερασμό των δύο αισθητικών τάσεών τους.

Οι πρωταγωνιστές των ιστοριών είναι, διαδοχικά, μια πληγωμένη μητέρα που αδυνατεί να επικοινωνήσει με τους μετανάστες γιους της, μια νεαρή νύφη που συνειδητοποιεί πως ο σύζυγός της αποκτά λυκανθρωπικές ιδιότητες την πανσέληνο, ένας πονηρός φεουδάρχης ο οποίος αρνείται να μοιραστεί τα αγαθά του και μια ομάδα χωρικών που διεκδικεί την κατασκευή ενός δικού της κοιμητηρίου. Στη συνέχεια, ο επίλογος έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν ηλικιωμένο Πιραντέλο, ο οποίος επιστρέφει στη γενέτειρά του για να αναμετρηθεί με το παρελθόν του.

Δεν έχουν όλες οι αφηγήσεις την ίδια πυγμή ή ορμή, παρ’ όλα αυτά οι Ταβιάνι αναπτύσσουν μια μεγαλειώδη ποιητική λαογραφία, η οποία αντιμετωπίζει τους απλούς, ακατέργαστους, καθημερινούς ήρωές της σαν επιβλητικές μορφές, ικανές να προκαλέσουν το δέος. Από τη μητέρα της εναρκτήριας ιστορίας, η οποία απηχεί εκείνη της "Νύχτας" και ενσαρκώνεται συγκλονιστικά από τη Μαργκαρίτα Λοτζάνο, τη folk horror αποχρώσεων και ερωτικά φορτισμένη νύφη του "λυκανθρώπου" μέχρι τη βουκολική εξέγερση στο "Ρέκβιεμ", η ιταλική παράδοση απεικονίζεται με αρχετυπικά υλικά και υπερβατικές δυνατότητες. Την ίδια στιγμή, οι Ταβιάνι αποθεώνουν την τέχνη της εξιστόρησης ως μηχανισμό ζώσας μνήμης. Όλα αυτά, στην καρδιά μιας χώρας σε μεταίχμιο, στη δύση του 19ου αιώνα και στην αυγή του 20ού, η οποία μοιάζει απέραντη σαν την καυτή σικελική έρημο που κυριαρχεί στην ταινία.

Ιταλία. 1984. Διάρκεια: 187΄. Διανομή: RIVIERA.

Περισσότερες πληροφορίες

Χάος

Kaos
3,5
  • Δραματική
  • 1984
  • Διάρκεια: 187 '
  • Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι

Ανθολογία βασισμένη σε ιστορίες του νομπελίστα Λουίτζι Πιραντέλο με επίκεντρο διαφορετικές εκδοχές λαϊκών ηρώων. Μια μητέρα που αδημονεί να επικοινωνήσει με τους μετανάστες γιους της. Μια νέα νύφη που συνειδητοποιεί ότι στην πανσέληνο ο σύζυγός της αποκτά λυκανθρωπικές ιδιότητες. Ένας πονηρός φεουδάρχης που δεν μοιράζεται τα αγαθά του. Μια ομάδα χωρικών που διεκδικεί την κατασκευή του δικού της κοιμητηρίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Σιωπηλή Καμαριέρα

Αβίαστα υποβλητική και απροσδόκητα φορτισμένη ερωτικά απεικόνιση μιας ταξικής πάλης σε τέσσερις τοίχους.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
18/07/2024

Η Φύλακας των Δράκων

Ημιτελής σε όλα τα επίπεδα περιπέτεια, η οποία δεν εκμεταλλεύεται όσο θα μπορούσε τον πραγματικά ενδιαφέροντα και ξεχωριστό κόσμο της.

Η Θάλασσα Μέσα μου

Βραβείο ξενόγλωσσου Όσκαρ για μια ελαττωματική στη ρίζα της προσέγγιση του δικαιώματος στην αυτοδιάθεση, η οποία ποντάρει στον συναισθηματικό εκβιασμό.

Δεσμώτης του Ιλίγγου

Η συγκινητικότερη ερωτική ιστορία κι ένα πολυεπίπεδο σχόλιο πάνω στην επιθυμία και την απατηλή "εικόνα" της.

Ο Αρχηγός των Κατασκόπων

Προχειρότατο όσο και τετριμμένο σε όλα του κατασκοπικό θρίλερ, το οποίο λησμονείται τη στιγμή που πέφτουν οι τίτλοι τέλους.

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Oxbelly Retreat 2024

Ανακοινώθηκαν σεναριογράφοι και συγγραφείς που συμμετείχαν στο φετινό Oxbelly.

Ταινίες Τσέπης: γυρισμένες με κινητό από εσάς για εσάς

"Το καλοκαίρι φταίει" είναι ο τίτλος για το φετινό κάλεσμα σε νέους σκηνοθέτες και νέες σκηνοθέτριες.