![Ρασομόν](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/crop/both/8f/8fedc45314094979a09c01827d9a22aa.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Δύο νουβέλες του Ριουνοσούκε Ακουταγκάουα, του "πατέρα του ιαπωνικού διηγήματος", μας ταξιδεύουν στην Ιαπωνία του 15ου αιώνα. Εκεί ένας ληστής αναμετριέται με ένα σαμουράι και τη σύζυγό του: ένας άνθρωπος νεκρός, ενδεχομένως ένας βιασμός, αλλά το τι ακριβώς συνέβη θα το μάθουμε(;) μέσα από τέσσερις αντικρουόμενες αφηγήσεις. Το "Ρασομόν" αποτελεί την αριστουργηματικότερη κινηματογραφική σπουδή πάνω στην αλήθεια και το ψέμα, ένα πιραντελικό κομψοτέχνημα το οποίο αιφνιδιάζει ακόμα και τον σύγχρονο θεατή. Ο ληστής, το… φάντασμα του σαμουράι, η σύζυγός του και ένας χωρικός, αυτόπτης μάρτυρας θα δώσουν καθένας τη δική του εκδοχή πάνω στα θολά γεγονότα, η αλήθεια, όμως, θα μείνει μέχρι τέλους σκοτεινή, κρυμμένη πίσω από την αινιγματική ανθρώπινη φύση και τις αντικρουόμενες επιθυμίες της.
Ο Ακίρα Κουροσάβα μας παρασύρει σ’ αυτό το απολαυστικό παιχνίδι, το οποίο δεν είναι παρά ένας εφιαλτικός λαβύρινθος που αναπαριστά με ζωηρή ειρωνεία τη ματαιότητα η οποία συνοδεύει την αναζήτηση της απόλυτης γνώσης. Το κάνει μάλιστα με καθαρά κινηματογραφικό τρόπο, με μια ανεπανάληπτη σκηνοθετική δεξιοτεχνία η οποία ενορχηστρώνει τα πάντα προς αυτή την κατεύθυνση: τη γεωμετρική αυστηρότητα των πλάνων, τις κινήσεις της κάμερας, τις φωτοσκιάσεις, τη διασκευασμένη ενορχήστρωση του "Μπολερό", το διαφορετικό αφηγηματικό στιλ κάθε ιστορίας. Με μια ταινία που εμφανίστηκε από το πουθενά στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1951 (κερδίζοντας το Χρυσό Λιοντάρι και αργότερα το ξενόγλωσσο Όσκαρ), το θέατρο Νο, το Καμπούκι και η ιαπωνική λογοτεχνική παράδοση συνάντησαν για πρώτη φορά επί οθόνης τη μοντέρνα δυτική σκέψη και ένα άγνωστο σύμπαν, το σινεμά της Άπω Ανατολής, αποκαλύφθηκε στα μάτια της έκθαμβης παγκόσμιας κινηματογραφικής κοινότητας.
Α/Μ. Ιαπωνία. 1950. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: NEW STAR
Περισσότερες πληροφορίες
Ρασομόν
Στην Ιαπωνία του 15ου αιώνα ένας ληστής αναμετριέται με ένα σαμουράι και τη σύζυγό του: ένας άνθρωπος νεκρός, ενδεχομένως ένας βιασμός, αλλά το τι ακριβώς συνέβη θα το μάθουμε(;) μέσα από τέσσερις αντικρουόμενες αφηγήσεις.