Peeping Tom

4,5

Τολμηρό για την εποχή του θρίλερ με έντονες ψυχαναλυτικές αναφορές, το οποίο πραγματεύεται τη σχέση ηδονοβλεπτικής ευχαρίστησης και σαδιστικής βίας.

Peeping Tom

Το 1960, δυο καταξιωμένοι Βρετανοί σκηνοθέτες γυρίζουν από μία ταινία τρόμου στην οποία ένας νεαρός άντρας με φροϊδικά συμπλέγματα απέναντι στη γονεϊκή εξουσία γίνεται κατά συρροήν δολοφόνος νεαρών γυναικών. Ο ένας είναι ο Άλφρεντ Χίτσκοκ και το χολιγουντιανό "Ψυχώ" του κι ο άλλος ο Μάικλ Πάουελ ("Ο Κλέφτης της Βαγδάτης", "Ο Μαύρος Νάρκισσος", "Τα Κόκκινα Παπούτσια") και το "Peeping Tom" του. Μόνο που ενώ το χιτσκοκικό σοκ αποδείχτηκε μια τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία, ο "Ηδονοβλεψίας", όπως ήταν ο αρχικός ελληνικός τίτλος του αγγλικού φιλμ, πέρασε πολλές περιπέτειες, οι οποίες πλήγωσαν ανεπανόρθωτα την κινηματογραφική καριέρα του Πάουελ, μέχρι να καταξιωθεί ως ένα από τα σπουδαιότερα ψυχολογικά θρίλερ στην ιστορία του σινεμά.


Το τολμηρό για την εποχή του σενάριο του Λίο Μαρκς περιγράφει τη σχέση της νεαρής Έλεν με τον Μαρκ, ένα φωτογράφο ο οποίος δολοφονεί γυναίκες χρησιμοποιώντας μια κινηματογραφική κάμερα για να απαθανατίζει τον απόλυτο τρόμο τους. Ιστορία η οποία χαρακτηρίστηκε τότε "χυδαία και πορνογραφική", με τον Πάουελ να προκρίνει μια σκηνοθετική προσέγγιση πιο ωμή και ρεαλιστική σε σχέση με το σύνηθες στιλιζάρισμα των ταινιών αγωνίας, όπως και τον τρόμο έναντι του σασπένς, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τα μοντέρνα slasher films. Ταυτόχρονα, ανέδειξε όλες τις ψυχαναλυτικές διαστάσεις της πλοκής και της εξάρτησης του βασικού χαρακτήρα από την καταπιεστική πατρική φιγούρα, τονίζοντας τη συνάφεια ηδονοβλεπτικής ευχαρίστησης και σαδιστικής βίας. Το περίπλοκο και πολυεπίπεδο σχόλιό του, μάλιστα, αξιοποιεί στο έπακρο τις χιτσκοκικές ιδέες πάνω στην ίδια τη φύση του κινηματογραφικού θεάματος (ο Μαρκ συμμετέχει στα γυρίσματα μιας ταινίας), συσχετίζοντάς το άμεσα με τον σκοποφιλικό φετιχισμό και συμπλέγματα ενοχής και ευνουχισμού.

Μ. Βρετανία. 1960. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS

Περισσότερες πληροφορίες

Peeping Tom

4,5
  • Τρόμου
  • 1960
  • Διάρκεια: 101 '
  • Μάικλ Πάουελ

Ένας νεαρός άνδρας δολοφονεί γυναίκες χρησιμοποιώντας μια κινηματογραφική κάμερα για να απαθανατίζει τον απόλυτο τρόμο τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.