Ανάμεσα σε δύο καθαρά αριστουργήματα, το γερμανικό "Νοσφεράτου, Μια Συμφωνία Τρόμου" (1922) και τη χολιγουντιανή "Αυγή" (1927), ο Φ.Β. Μουρνάου θα "ακτινογραφήσει" τη Γερμανία του Μεσοπολέμου με ένα διεισδυτικό βωβό κοινωνικό δράμα. Πρωταγωνιστής του ο Εμίλ Γιάνινγκς ("Γαλάζιος Άγγελος"), στο ρόλο ενός ηλικιωμένου θυρωρού, ο οποίος θα αντιμετωπίσει την περιφρόνηση των φίλων και των γειτόνων του, όταν πάψει πλέον να είναι πορτιέρης σε πολυτελές ξενοδοχείου.
Η κριτική του κοινωνικού στάτους, συνδεδεμένου άμεσα με την εικόνα και τη σημειολογία της (όλα περιστρέφονται γύρω από την εντυπωσιακή, κιτς στολή του ξενοδοχοϋπαλλήλου), είναι αμείλικτη, με τον Μουρνάου να εντυπωσιάζει σκηνοθετικά με απανωτά εκφραστικά ευρήματα (υποκειμενικά πλάνα, αεικίνητη κάμερα), τα οποία κάνουν περιττή τη χρήση μεσοτίτλων. Μια κορυφαία στιγμή του Kammerspielfilm με ένα ανατρεπτικά ειρωνικότατο φινάλε.
Α/Μ. Γερμανία. 1924. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: NEW STAR
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Τελευταίος των Ανθρώπων
Ένας ηλικιωμένος θυρωρός αντιμετωπίζει την περιφρόνηση των φίλων και των γειτόνων του όταν παύει πλέον να είναι πορτιέρης σε πολυτελές ξενοδοχείο.