Από όλες τις ταινίες των παραλλήλων τμημάτων του περσινού Φεστιβάλ Καννών, οι κριτικοί επέλεξαν για το βραβείο τους το σκηνοθετικό ντεμπούτο της 37χρονης Γαλλίδας Εμανουέλ Νικό. Μια τολμηρή από πολλές απόψεις ταινία, η οποία επιλέγει να προσεγγίσει ένα επώδυνο θέμα από μια ριψοκίνδυνη οπτική γωνία: η δωδεκάχρονη Νταλβά ζει με τον πατέρα της, ο οποίος συλλαμβάνεται από την αστυνομία για τη χρόνια σεξουαλική κακοποίησή της. Εκείνη καταλήγει σε μια ειδική δομή ανηλίκων, αρνούμενη όμως πεισματικά να αποδεχθεί τις κατηγορίες εναντίον του. Συνεχίζει να βάφεται και να ντύνεται σαν μεγάλη γυναίκα, θεωρεί ότι ο πατέρας της δεν έκανε τίποτα κακό μιας και η ίδια συγκατάνευσε σε όλα και, για να υπακούσει στους ανθρώπους του ιδρύματος και τους δασκάλους της, απαιτεί να τον δει από κοντά.
Η Νικό αγνοεί τον κακοποιητή και ενστερνίζεται τη ματιά του θύματός του, το οποίο δεν μπορεί να αντιληφθεί, άρα και να αποδεχθεί την πραγματική κατάστασή του. Η πόρτα της ενηλικίωσης (εξού και το παλιομοδίτικα μεγαλίστικο ντύσιμο) έχει ανοίξει απότομα και διάπλατα για την Νταλβά, η οποία βρίσκεται ανάμεσα σε δύο κόσμους, χωρίς να γνωρίζει την πραγματικότητα κανενός από αυτούς. Παραδόξως, λοιπόν, γι’ αυτήν, η διαδρομή προς την ωριμότητα δεν προϋποθέτει την απώλεια της αθωότητας, αλλά την "ανάκτησή" της, μέσα από μια αντίστροφη πορεία διαδοχικών αλλαγών, η τελευταία εκ των οποίων θα αφορά την εμφάνισή της. Με σκηνοθετική ευθύτητα που δεν κρύβεται πίσω από "συγκινητικές" σεναριακές επεξηγήσεις, η Νικό αναγνωρίζει τα ψυχολογικά και κοινωνικά εμπόδια που υψώνονται μέσα της και μπροστά της, αποκαλύπτοντάς τα σ’ εμάς μέσα από το διάπυρο βλέμμα της συγκλονιστικής δεκάχρονης(!) Ζελντά Σαμσόν.
Γαλλία, Βέλγιο. 2022. Διάρκεια: 83΄. Διανομή: CINOBO
Περισσότερες πληροφορίες
Με τα Μάτια της Νταλβά
Η δωδεκάχρονη Νταλβά ζει με τον πατέρα της, ο οποίος συλλαμβάνεται από την αστυνομία για την κακοποίησή της. Εκείνη καταλήγει σε μια ειδική δομή ανηλίκων, αρνούμενη πεισματικά να αποδεχθεί τις κατηγορίες εναντίον του.