Μετά την "Τριλογία των συνόρων", ο Θηβαϊκός κύκλος εμπνέει τον Αγγελόπουλο σε μια ακόμα τριλογία ταινιών, η οποία όμως έμελλε να μείνει ημιτελής. Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης επιμένει στις αποστασιοποιημένες μυθοπλαστικές αφαιρέσεις του και τους πρόδηλους, ξεπερασμένους πλέον τον καινούριο αιώνα βαρύγδουπους συμβολισμούς του, κοιτώντας ξανά τη νεότερη ελληνική ιστορία: η Ελένη, πρόσφυγας από την Οδησσό του 1919, φεύγει με το θετό αδελφό της Αλέξη από ένα χωριό της Βορείου Ελλάδας προσπαθώντας να βρει την τύχη της στην προπολεμική Θεσσαλονίκη. Ο Αλέξης αναχωρεί για την Αμερική, ενώ εκείνη υποφέρει τα δεινά της δικτατορίας του Μεταξά, της Κατοχής και του Εμφυλίου.
Υπάρχουν, όπως συνήθως, σκηνές οπτικού μεγαλείου, αλλά και (ελάχιστα) γκρο πλάνα τα οποία αναζητούν συγκινησιακή φόρτιση μέσα σε μια άκαμπτη, σεναριακά ισχνή και αλληγορικά διάφανη κινηματογραφική κατασκευή. Αν και η ταινία τιμήθηκε από τους κριτικούς στα Ευρωπαϊκά Βραβεία, παραμένει μια καλλιγραφία που, χωρίς το διεισδυτικό πολιτικοϊστορικό στοχασμό άλλων αγγελοπουλικών δημιουργιών, φανερώνει το πλήρες αισθητικό αδιέξοδο ενός ολόκληρου είδους σινεμά της δεκαετίας του ‘70.
Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία. 2004. Διάρκεια: 170΄. Διανομή: NEW STAR
Περισσότερες πληροφορίες
Τριλογία: Το Λιβάδι που Δακρύζει
Η Ελένη, πρόσφυγας από την Οδησσό του 1919, φεύγει με τον θετό αδελφό της Αλέξη από ένα χωριό της Βόρειας Ελλάδας και προσπαθεί να βρει την τύχη της στην προπολεμική Θεσσαλονίκη των προσφύγων. Ο Αλέξης αναχωρεί για την Αμερική, ενώ εκείνη υπομένει τα δεινά της δικτατορίας του Μεταξά, της Κατοχής και του Εμφυλίου.