Oldboy

2,5

Αυτό που ξεκινάει ως ένας σαρωτικά βίαιος καφκικός εφιάλτης εξελίσσεται σε μια επώδυνη υπαρξιακή οδύσσεια, η οποία χαντακώνεται από τη βεβιασμένη αμφισημία της.

Oldboy 2003

Σε ένα κομβικό έτος για το νοτιοκορεατικό σινεμά, καθώς το 2003 συνέπεσαν χρονικά πρεμιέρες που το εδραίωσαν στο δυτικό προσκήνιο ("Μνήμες Φόνων", "Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας... και Άνοιξη"), το δυστοπικά νιχιλιστικό "Oldboy" του Παρκ Τσαν-γουκ ήταν εκείνο που άφησε διαχρονικό αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα. Στην ταινία, χωρίς προφανή αιτία, ένας άντρας απαγάγεται και φυλακίζεται για 15 χρόνια. Όταν, εξίσου ανεξήγητα, βρεθεί ξαφνικά ελεύθερος, αποφασίζει να εντοπίσει και να εκδικηθεί τους δυνάστες του.

Η ελκυστικά στιλιζαρισμένη οργουελική ατμόσφαιρα, η οικεία κομιξάδικη απεικόνιση της βίας σε συνδυασμό με τη μεθυστική σκηνοθετική βιρτουοζιτέ του Τσαν-γουκ, αλλά και την εμβληματική ερμηνεία του πρωταγωνιστή Τσόι Μιν-σικ, αποδείχθηκαν τα κατάλληλα συστατικά ενός φιλικού προς τους Δυτικούς ποτ πουρί ώστε το "Oldboy" να αναδειχθεί σε κινηματογραφικό φαινόμενο. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν δύο αντιφατικές όψεις σε αυτό το αδύνατο να του αντισταθείς φιλμικό φαινόμενο. Στη μία πλευρά, το δεύτερο κεφάλαιο της "Τριλογίας της Εκδίκησης" στήνεται ως ένα ακαταμάχητο υφολογικό καλειδοσκόπιο, ανακατεύοντας τα είδη και τις αισθητικές συμβάσεις, καθώς σμίγει το νεονουάρ με το θρίλερ και τον νεοκλασικισμό (στο σάουντρακ) για να φτιάξει κάτι οπτικά καινοτόμο. Παράλληλα, ο Τσαν-γουκ προετοιμάζει διεξοδικά μια απρόβλεπτη ανατροπή, η οποία προσδίδει διαστάσεις αρχαίου δράματος στην οδύσσεια του "καταραμένου" ήρωά του. Τα προβλήματα, τώρα, παραμονεύουν στην άλλη πλευρά.

Διότι, για να καταφέρει να αιφνιδιάσει αφηγηματικά, ο Τσαν-γουκ επενδύει γενναιόδωρα στο θόλωμα των ορίων μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, παίρνοντας σωρεία "ποιητικών αδειών", οι οποίες ελάχιστα πείθουν (χρήση ύπνωσης). Την ίδια στιγμή, το φιλμ αντιμετωπίζει πολύ και καθόλου σοβαρά τον εαυτό του, οδηγώντας τις προθέσεις του Τσαν-γουκ σε διαδοχικές αντιφάσεις που κορυφώνονται στο φινάλε. Ένα τέλος στο οποίο η κούφια χρήση του ποιήματος της Έλα Γουίλερ Γουίλκοξ ("Γέλα και ο κόσμος θα γελάσει μαζί σου, δάκρυσε και θα δακρύσεις μόνος") μετουσιώνεται σε μια αταίριαστα τρυφερή σκηνή, ανοιχτή σε περισσότερες ερμηνείες από όσες επιτρέπει το άλλοθι της αμφισημίας.

Νότια Κορέα. 2003. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: FILM GROUP.

Περισσότερες πληροφορίες

Oldboy

2,5
  • Θρίλερ
  • 2003
  • Διάρκεια: 120 '
  • Παρκ Τσαν-Γουκ

Ύστερα από 15 χρόνια ανεξήγητης αιχμαλωσίας, ένας άντρας αναζητά τους υπεύθυνους της φυλάκισής του ζητώντας εκδίκηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.