Barbie

2,5

Κοινωνική σάτιρα, μιούζικαλ και ιστορία ενηλικίωσης, η διαδρομή της καταπιεσμένης Αμερικανίδας έως την αυτογνωσία αποδεικνύεται σεναριακά ευρηματική, ξεκαρδιστική όσο και εξοντωτικά διδακτική.

Barbie

Η Μπάρμπι "γεννήθηκε", ως Μπάρμπαρα Μίλισεντ Ρόμπερτς, στις 9 Μαρτίου 1959 και έφερε επανάσταση στο χώρο των γυναικείων παιχνιδιών ως η πρώτη ενήλικη κούκλα, η οποία απελευθέρωνε τα μικρά κορίτσια από τον υποχρεωτικό ρόλο της μητέρας. Μια "επανάσταση" η οποία αναπαριστάται απολαυστικά στην πρώτη σκηνή της "Barbie", με μια άμεση αναφορά στο "2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος" του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Σκηνή η οποία ορίζει και τον τρόπο προσέγγισης της Γκρέτα Γκέργουικ ("Lady Bird", "Μικρές Κυρίες") σ’ ένα σημείο αναφοράς της σύγχρονης ποπ κουλτούρας, φορτωμένο με τεράστια αντιφεμινιστική κριτική. Για να σταθεί μια αυτοσαρκαστική κινηματογραφική σάτιρα, όμως, θα πρέπει, εκτός από ενδιαφέροντα στόχο, να έχει και μια εξίσου ενδιαφέρουσα πλοκή.


Αυτή αφορά στην κρίση ταυτότητας την οποία παθαίνει η Αρχετυπική Μπάρμπι. Σε μια ονειρεμένη κουκλοχώρα, όπου τίποτα δεν διαταράσσει τη ροζ, πλαστική, clean cut και γυναικοκρατούμενη καθημερινότητα των Μπάρμπι (οι Κεν είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία), ένα πρωί η πλέον αναγνωρίσιμη εκπρόσωπος της Barbieland κάνει εμμονικές σκέψεις περί θανάτου, οι πατούσες της δεν στέκουν μόνιμα όρθιες, σαν να φορά τακούνια, αλλά πατούν στο έδαφος και –το χειρότερο απ’ όλα– τα πόδια της έχουν κυτταρίτιδα! Μια πύλη προς την Αληθινή Ζωή έχει ανοίξει και μόνο εκείνη μπορεί, αν δεν θέλει να γίνει Παράξενη Μπάρμπι, να την κλείσει, ταξιδεύοντας έως εκεί και βρίσκοντας το κορίτσι που κάνει τις ανάλογες σκέψεις παίζοντας με τις Μπάρμπι κούκλες της. Κι έτσι, οι Μπάρμπι και Κεν φτάνουν ένα ωραίο πρωί στο Λος Άντζελες…


Τα ροζ κουκλόσπιτα, τα αμερικανικά 50s και τα κλασικά χολιγουντιανά μιούζικαλ εμπνέουν μια ξεκαρδιστικά αποστειρωμένη Barbieland, όπου οι σατιρικές βολές των Γκέργουικ και Νόα Μπάουμπακ ("Δεσμοί Διαζυγίου", "Ιστορίες Γάμου", "Λευκός Θόρυβος"), οι οποίοι συνυπογράφουν το σενάριο, πετυχαίνουν εύκολα "κέντρο". Τα πράγματα προοδευτικά σοβαρεύουν, όταν η αληθινή ζωή παίρνει το πάνω χέρι, αλλά μια πικάντικη ανατροπή εδώ, μια ευφυής ατάκα εκεί και μια εμπνευσμένη σινε-αναφορά (από τον "Νονό" και τον Σιλβέστερ Σταλόνε ως το "Justice League") παραπέρα, κρατούν το συνδυασμό ιστορίας ενηλικίωσης (όπως είναι όλες οι ταινίες της Γκέργουικ), κοινωνικής σάτιρας, μιούζικαλ και κωμωδίας χαρακτήρων σε ισορροπία. Αυτή όμως θα διαταραχθεί στα δραματικά ξεσπάσματα της ταινίας, τα οποία καταλήγουν σε επαναλαμβανόμενα διδακτικά τσιτάτα έμφυλης συνύπαρξης, αρσενικής αυτογνωσίας και θηλυκής αντίστασης. Καθώς το ίδιο το θέμα το ζητάει και η Γκέργουικ το γνωρίζει καλά, η "αμερικανιά" δεν είναι μόνο αντικείμενο κριτικής, αλλά και βασικό συστατικό αυτής της χολιγουντιανής (βλέπε και εκνευριστικά απολαυστικής) "Barbie". Πώς θα μπορούσε να ήταν αλλιώς; Χμ… ίσως το "Truman Show" να έχει μερικές χρήσιμες απαντήσεις.

ΗΠΑ. 0223. Διάρκεια: 114΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Barbie

2,5
  • Κωμωδία
  • 2023
  • Διάρκεια: 114 '
  • Γκρέτα Γκέργουιγκ

Η Μπάρμπι ζει στην ονειρεμένη Barbieland, μια ροζ, αδιατάραχτη και γυναικοκρατούμενη καθημερινότητα, μέχρι που αρχίζει να έχει… κυτταρίτιδα και υπαρξιακές ανησυχίες. Η απάντηση βρίσκεται στην αληθινή ζωή κι εκείνη είναι έτοιμη για το μεγάλο ταξίδι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Δείτε το νέο υποβλητικό τρέιλερ του "Κυνηγιού"

Μια καινούρια ματιά στο κοινωνικό δράμα του Χρήστου Πυθαρά λίγο πριν κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
11/02/2025

Νάταλι Πόρτμαν: Η άγνωστη μήνυση σε stalker της στο Παρίσι

Η σταρ δεχόταν παρενόχληση πολλούς μήνες από έναν άνδρα που δεν δίσταζε να της στέλνει email ή να την παρακολουθεί στο δρόμο.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο 75ο Φεστιβάλ Βερολίνου

Η επετειακή διοργάνωση μπαίνει σε νέα εποχή χάρη στην καινούρια καλλιτεχνική διευθύντριά του, ωστόσο, συνεχίζει να αντιμετωπίζει πιεστικές κινηματογραφικές και πολιτικές προκλήσεις.

"Ο Χρήστος Ακούει Σινεμά στο Δαναό" και παρουσιάζει την κινηματογραφική συμφωνία του "Amadeus" του Μίλος Φόρμαν

Μια επετειακή προβολή για τα 40 χρόνια της ταινίας, με πρωταγωνιστές τους Τομ Χαλς στο ρόλο του Μότσαρτ και Φ. Μάρεϊ Άμπραχαμ στο ρόλο του Αντόνιο Σαλιέρι.

"Σινεμά με τον Φρόυντ": Ψυχαναλυτικές διαδρομές στην επιθυμία και την ανθρώπινη εμπειρία στο "Τα φτερά του έρωτα" του Βιμ Βέντερς

Μετά την προβολή, το κοινό έχει την ευκαιρία να παρακολουθεί, αλλά και να συμμετέχει στη συζήτηση ψυχαναλυτών με ανθρώπους της τέχνης και των επιστημών.

Ελληνικό box office: Ποια ταινία έριξε το "Υπάρχω" από την πρώτη θέση;

Μετά από εφτά συνεχόμενες εβδομάδες στην εισπρακτική κορυφή, η ταινία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου υποχώρησε στην τρίτη θέση του top-10, παραχωρώντας τη θέση της στο οσκαρικά φιλόδοξο "The Brutalist".

Σεμινάριο για τα ντοκιμαντέρ και την αλήθεια από τον Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο

Εμβαθύνετε στο σινεμά τεκμηρίωσης μέσα από τις συναντήσεις που διοργανώνει ο κριτικός κινηματογράφου του "α".