Οι Δυο Όψεις του Ξυραφιού

3

Βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ Βερολίνου για ένα υψηλής έντασης, διαλογικό και ψυχολογικά διεισδυτικό δράμα το οποίο αποτυπώνει χωρίς ταμπού τη γυναικεία επιθυμία και σεξουαλικότητα.

Oi dyo opsis tou xirafiou

Τα τελευταία χρόνια μοιάζει σαν η κινηματογραφική κοινότητα να ανακάλυψε ξανά την Κλερ Ντενί. Μια χαμηλότονη σκηνοθετική παρουσία τεσσάρων δεκαετιών η οποία με το ντεμπούτο της βρέθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Καννών ("Chocolat", 1988), αλλά έπρεπε να περιμένει άλλα 34 χρόνια για να ξαναδεί ταινία της να διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα ("Stars at Noon", 2022). Μόνο μια φορά υποψήφια για Σεζάρ και χωρίς διάκριση στα μεγάλα φεστιβάλ, πήρε πέρσι το αίμα της πίσω πρώτα στο Βερολίνο (βραβείο σκηνοθεσίας για τις "Δυο Όψεις του Ξυραφιού") και κατόπιν στις Κάννες (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για το "Stars at Noon").

Ενοχικές επιλογές; Παρ’ όλο που η 77χρονη auteur δεν βρίσκεται εδώ και καιρό στη φόρμα του "Beau Travail" (1999) ή του "White Material" (2009), υπογράφει με τις "Δυο Όψεις…" την καλύτερη ταινία της ύστερης περιόδου της. Το πρώτο υλικό προέρχεται από το μυθιστόρημα "Un tournant de la vie" της Κριστίν Ανγκό (δικό της και το "Μια Αγάπη Ανέφικτη" της Κατρίν Κορσινί), συγγραφέας η οποία είχε συνεργαστεί με την Ντενί στο σενάριο του "Η Λιακάδα Μέσα μου". Η τόλμη της Ανγκό να θίγει μετωπικά θέματα ταμπού όπως η αιμομιξία, η σεξουαλική βία και η ομοφυλοφιλία ταιριάζει απόλυτα στην εξίσου θαρραλέα Γαλλίδα σκηνοθέτιδα, η οποία χειρίζεται με πρωτοτυπία και ειλικρίνεια τη γυναικεία (και όχι μόνο) λίμπιντο. Αυτή παίζει σημαντικό ρόλο στο πως η σχέση της Σαρά και του Ζαν, ζευγάρι που ζει ευτυχισμένο για μια δεκαετία, αρχίζει να κλυδωνίζεται όταν μπαίνει ξανά στη ζωή τους ο Φρανσουά. Παλιός μεγάλος έρωτας της Σαρά και φίλος του Ζαν, ο οποίος επανεμφανίζεται και προτείνει στον τελευταίο να συνεργαστούν επαγγελματικά. Το ζευγάρι το συζητάει μεταξύ του και συμφωνεί πως η πρόταση είναι καλή, ο καθένας όμως ξέρει μέσα του πως κανείς από τους δυο τους δεν έχει ξεπεράσει εντελώς το παρελθόν.

Ξεκινώντας από την περιγραφή ενός κόσμου "παγιδευμένου σε ταυτότητες", όπως αναφέρει ο ποδοσφαιριστής – συγγραφέας Λιλιάν Τιράμ στην εκπομπή της Σαρά, η Ντενί διερευνά το πόσο εύκολο, δύσκολο ή ακατόρθωτο είναι να ξεφύγουμε απ’ αυτές. Θέτει τους χαρακτήρες τους προ πρακτικών, αλλά και ηθικών διλημμάτων μπροστά στα οποία δεν μπορούν να μείνουν πλέον απαθείς: Ο Ζαν πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στο Παρίσι και το Βιτρί, ο γιος του τι θα κάνει με τις σπουδές του, η Σαρά αν αγαπάει τελικά τον Ζαν ή τον Φρανσουά.

Κι αν εκείνη δεν μπορεί να επιλέξει; Κι αν ποθεί και τους δυο; Με κοντινά πλάνα, κλειστούς χώρους και εναλλαγές μακρών διαλόγων με σιωπές ύψιστης ψυχολογικής έντασης, η Ντενί φέρνει αντιμέτωπη τη λογική με το ένστικτο, τα ανθρώπινα λάθη με τα κοινωνικά πρέπει. Κατανοεί σε βάθος τις περίπλοκες, αντιφατικές, ακόμα και αυτοκαταστροφικές επιταγές της ερωτικής επιθυμίας και ανοίγει δρόμο για να αναγνωρίσουμε άφοβα το τίμημά της.

Γαλλία. 2022. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Δυο Όψεις του Ξυραφιού

Avec Amour et Acharnement / Both Sides of the Blade
3
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 116 '
  • Κλερ Ντενί

Η Σαρά ζει ευτυχισμένη με τον Ζαν, αλλά όταν ο παλιός της έρωτας και φίλος του Ζαν επιστρέφει στην καθημερινότητά τους η σχέση τους θα δοκιμαστεί με αναπάντεχο τρόπο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.