Θόδωρος Αγγελόπουλος - Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Καθένας και η Μουσική του

3

Δημιουργική αξιοποίηση μιας «αντιπαράθεσης» με πολλαπλό ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, ιδωμένη μέσα από τα μάτια τόσο του τότε όσο και του τώρα.

Thodoros Agelopoulos Nikos Panagiotopoulos

Σχεδιάζοντας στα μέσα της δεκαετίας το ’80 να εκδώσουν ένα πολιτιστικό περιοδικό, οι εκδόσεις Αιγόκερως οργάνωσαν για το πρώτο τεύχος του μια συζήτηση ανάμεσα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο και τον Νίκο Παναγιωτόπουλο. Οι δυο κορυφαίοι δημιουργοί, στυλοβάτες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, συναντήθηκαν στο εξοχικό του πρώτου με τους κατοπινούς σκηνοθέτες Αντώνη Κόκκινο ("Τέλος Εποχής") και ο Γιάννη Σολδάτο ("Το Αίνιγμα") να ηχογραφούν την τρίωρη κουβέντα. Το περιοδικό δεν κυκλοφόρησε τελικά, η κασέτα με την απομαγνητοφώνηση καταχωνιάστηκαν σε ένα συρτάρι και η υπόθεση ξεχάστηκε. Τώρα που τα πειστήρια ξαναβγήκαν στο φως, οι δυο μάρτυρες της συζήτησης αποφάσισαν να την αναδείξουν κινηματογραφικά και λογοτεχνικά (η αντίστοιχη έκδοση ήδη κυκλοφορεί από τον Αιγόκερω), επεμβαίνοντας με έναν ευρηματικό τρόπο σε ένα καθαρά ηχητικό πρώτο υλικό.

Το ντοκιμαντέρ στήνεται πάνω σε αποσπάσματα της κουβέντας, τα οποία ακούγονται ανά ενότητες: οι αισθητικές επιλογές του καθενός, σινεμά και πολιτική, σινεμά και Ιστορία, τρόπος γυρίσματος, πηγές έμπνευσης… Αυτά συνοδεύονται από αποσπάσματα ταινιών των δυο συζητητών, αλλά και άλλων σκηνοθετών, φωτογραφίες και οπτικό υλικό που ζωντανεύει μια ευρύτερη εικόνα της εποχής. Επιπλέον, το κάθε κεφάλαιο σχολιάζεται από ένα δίδυμο ανθρώπων του ελληνικού σινεμά, συνολικά είκοσι (από συνεργάτες τους και νεότερους δημιουργούς ως κριτικούς και θεωρητικούς), διαφωτίζοντας λεπτομέρειες, περιγράφοντας περιστατικά και, κυρίως, αναδεικνύοντας τη διαχρονική αξία ιδεών που διαμόρφωσαν το σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Επικράτησαν; Διαψεύστηκαν; Δικαιώθηκαν ή ξεπεράστηκαν;  Η κορυφαία "αντιπαράθεση" των δυο τόσο διαφορετικών, αλλά και παράλληλης διαδρομής καλλιτεχνών (συγκάτοικοι ως σπουδαστές στο Παρίσι) είναι απολαυστική και η δημιουργική αξιοποίησή της διαθέτει πολλαπλό ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, ιδωμένη μέσα από τα μάτια τόσο του τότε όσο και του τώρα.

Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 76΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

Θόδωρος Αγγελόπουλος – Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Καθένας και η Μουσική του

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 76 '
  • Αντώνης Κόκκινος

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, οι σκηνοθέτες Θόδωρος Αγγελόπουλος και Νίκος Παναγιωτόπουλος θα κάνουν μια χαλαρή συζήτηση για το έργο τους και τον κινηματογράφο γενικότερα. Η συνάντησή τους ζωντανεύει ηχητικά και οπτικά, σχολιασμένη από είκοσι ανθρώπους του ελληνικού σινεμά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.