Ιβάν ο Τρομερός

5

Ένα πολυδιάστατο οπτικοακουστικό ποίημα στο οποίο ενσωματώνονται αρμονικά όλες οι εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες, από το διαλεκτικό μοντάζ ως την εικαστική πλαστικότητα του κάθε κάδρου.

Ivan_o_tromeros

Η τελευταία ταινία του Αϊζενστάιν είναι μια ακόμα προπαγανδιστική παραγγελία, με σκοπό την ταύτιση του Ιωσήφ Στάλιν με τον Τσάρο Ιβάν τον IV (1530-1584), ο οποίος επέκτεινε την κυριαρχία της Μόσχας επί των ρωσικών εδαφών και εξόντωσε βίαια τους βογιάρους (ευγενείς) που λυμαίνονταν την κατά τόπους εξουσία. Ο σκηνοθέτης, όμως, κατάφερε να ξεφύγει ακόμα μια φορά από τα στερεότυπα του βιογραφικού έπους και να υπογράψει ένα πολυδιάστατο οπτικοακουστικό ποίημα στο οποίο ενσωματώνει αρμονικά όλες τις εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες, από το διαλεκτικό μοντάζ ως την εικαστική πλαστικότητα του κάθε κάδρου. Υπόδειγμα σκηνοθετικής σύνθεσης, ο γυρισμένος σε δυο μέρη  - από το ημιτελές τρίτο σώζονται ελάχιστες έγχρωμες σκηνές - "Ιβάν" εκμεταλλεύεται κάθε οπτική και ηχητική λεπτομέρεια, κάνοντας ταυτόχρονα ένα πικρό σχόλιο πάνω στη γοητεία και το τίμημα της εξουσίας (η μοναξιά από την αναπόφευκτη κατάχρησή της). Έτσι, ενώ το πρώτο μέρος αφηγείται την ηρωική "ανάβασή" του στο θρόνο, το δεύτερο (απαγορευμένο για μια δεκαετία) περιγράφει την απομόνωσή του, τις υπαρξιακές ανησυχίες και πολιτικές αμφιβολίες του ως ένα εσωτερικό κι απομυθοποιητικό δράμα.

Α/Μ. Σ. Ένωση. 1944-46. Διάρκεια: 192΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ιβάν ο Τρομερός

Ivan Groznyy
5
  • Σινεφίλ
  • 1946
  • Διάρκεια: 192 '
  • Σεργκέι Μ.Αιζεστάιν

Ο Ιβάν ο IV, μέγας δούκας της Μοσχοβίας, στέφεται τσάρος το 1547, παρά τις πολιτικές ίντριγκες των βογιάρων και της θείας του Ευφροσύνης. Επεκτείνει την κυριαρχία της Μόσχας επί των ρωσικών εδαφών, συντρίβει τις εναντίον του συνωμοσίες και κυβερνά με τη σκληρότητα που του χάρισε το προσωνύμιο «Τρομερός».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.