Κορσές

3,5

Η βελούδινα ψυχρή ερμηνεία της Βίκι Κριπς προσθέτει «προοπτική» στο αντισυμβατικό πορτραίτο μιας διασημότητας η οποία εξεγέρθηκε ενάντια στην κατασκευασμένη εικόνα της και τα κοινωνικώς επιβεβλημένα στερεότυπα.

Korses

Άκουγε η αυτοκράτειρα Σίσι Rolling Stones; Αν ζούσε σήμερα, σίγουρα ναι, αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο η Μαρί Κρόιτσερ βάζει τη διάσημη Αυστριακή πριγκίπισσα να απολαμβάνει, εν έτει 1878, το "As tears go by" συνοδεία άρπας! Υπάρχουν κι άλλες, περισσότερο ή λιγότερο διακριτικές, εσκεμμένες ιστορικές και πραγματολογικές ανακρίβειες στην ταινία της (η κινηματογραφική κάμερα, το σύγχρονο πλοίο από Ανκόνα, το υψωμένο μεσαίο δάχτυλο, η χρήση της αγγλικής γλώσσας…), οι οποίες από τη μια δοκιμάζουν την αντοχή των κλισέ ενός τυπικού biopic και από την άλλη προσθέτουν διαχρονικότητα στην ιστορία της πιο δημοφιλούς προσωπικότητας της δυναστείας των Αψβούργων.

Κλείνοντας τα 40 της χρόνια την παραμονή των Χριστουγέννων του 1877, η αυτοκράτειρα της Αυστρίας και βασίλισσα της Ουγγαρίας Ελισάβετ θα είχε μπροστά της μια δύσκολη χρονιά. Είναι πλέον μεσήλικη για τα δεδομένα της εποχής και καθώς η εικόνα της είναι άμεσα συνδεδεμένη με αυτή μιας όμορφης, λεπτής και ευτυχισμένης αριστοκράτισσας, ο αγώνας της να τη διατηρήσει γίνεται ολοένα και δυσκολότερος. Ο σύζυγός της Φραγκίσκος Ιωσήφ την περιορίζει σε απλή διακοσμητική παρουσία, η προσπάθειά της να επανασυνδεθεί με φίλους και παλιούς εραστές μοιάζει αναποτελεσματική, τα μάτια όλου του κόσμου είναι στραμμένα επάνω της και η δίψα της για γνώση συναντά κομφορμιστικά στεγανά και προκαταλήψεις. Έτσι, η επιθυμία της να σφίξει τον κορσέ της γίνεται ακόμα μεγαλύτερη.

Όσο λαοφιλής ήταν η αληθινή Σίσι, άλλο τόσο γνωστή είναι και η γερμανόφωνη κινηματογραφική περσόνα της, ενσαρκωμένη από την Ρόμι Σνάιντερ στην τριλογία "Sissi" (1955-7). Η Μαρί Κρόιτσερ ("Gruber Is Leaving", "The Ground Beneath my Feet"), όμως, επιχειρεί εδώ μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση του ρομαντικού μύθου της, με ένα αντισυμβατικό δράμα εποχής που θυμίζει κάτι ανάμεσα σε "Μαρία Αντουανέτα" της Σοφία Κόπολα, "Ευνοούμενη" του Γιώργου Λάνθιμου και "Spencer" του Πάμπλο Λαραΐν. Όπως όλες αυτές οι ταινίες, ο "Κορσές" αξιοποιεί το αυστηρό βασιλικό πρωτόκολλο για να εγκλωβίσει την ηρωίδα του σε ένα αναπόδραστο χρυσό κλουβί, δανειζόμενη αποδομητικές ιδέες απέναντι στον καλλιγραφικό ακαδημαϊσμό των ιστορικών σινε-βιογραφιών. Οι ηθελημένες ανακρίβειες, οι αναχρονισμοί και η αντιπαράθεση των εμβατηρίων με το ποπ σάουντρακ υπονομεύουν ευρηματικά το κινηματογραφικό εθιμοτυπικό, το χιούμορ διαβρώνει βαθιά τη σοβαροφανή φεμινιστική ατζέντα και η Ελισάβετ της φεστιβαλικά πολυβραβευμένης Βίκι Κριπς είναι την ίδια στιγμή ένα ισχυρό σύμβολο και μια ολοζώντανη κινηματογραφική ηρωίδα. Η Κρόιτσερ δεν την αγιογραφεί και δεν επιτίθεται με φτηνά τρικ στους "καταπιεστές" της, κρατώντας το δράμα της ανθρώπινο, συγκινητικό και αληθινό (γεμάτο ψυχολογικές αντιφάσεις), παρουσιάζοντας θύτες και θύματα εξίσου εγκλωβισμένους στους ίδιους εξουσιαστικούς – πατριαρχικούς, κοινωνικούς, πολιτικούς – μηχανισμούς.

Αυστρία, Γερμανία, Γαλλία. 2022. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Κορσές

Corsage
3,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 113 '
  • Μαρί Κρόιτσερ

Κλείνοντας τα 40 της χρόνια, η αυτοκράτειρα της Αυστρίας Ελισάβετ προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στον δημόσιο ρόλο της και τις καταπιεσμένες προσωπικές ανάγκες της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.