Ναούμ 3:6 "Και θέλω ρίψει βδελυράν ακαθαρσίαν επί σε και θέλω σε καταισχύνει και θέλω σε καταστήσει εις θέαμα". Μ’ αυτό το απόσπασμα από την Παλαιά Διαθήκη ξεκινάει η τρίτη ταινία στην οποία ο κωμικός ηθοποιός Τζόρνταν Πιλ κάθεται πίσω από την κάμερα, έχοντας ήδη εντυπωσιάσει με τα αλληγορικά θρίλερ τρόμου "Τρέξε!", για το οποίο απέσπασε το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου, και το "Εμείς" των 255 εκατομμυρίων δολαρίων σε παγκόσμιες εισπράξεις. Όπως και οι προηγούμενες ταινίες του, οι οποίες μπολιάζουν πετυχημένα το σινεμά των ειδών με τρέχουσες πολιτικοκοινωνικές αναφορές, έτσι και το "Ούτε Καν" προσπαθεί, και προσπαθεί πολύ, να μην είναι ένα απλό θρίλερ, με την αρχική βιβλική προφητεία να μας προϊδεάζει περί βίαιης τιμωρίας και θεάματος.
Τα δυο αυτά στοιχεία συνδυάζονται ήδη από την εναρκτήρια σκηνή, στην οποία το 1998 ένας χιμπατζής – σταρ ενός οικογενειακού sitcom έχει τρομάξει από το σπάσιμο ενός μπαλονιού στο πλατό και έχει επιτεθεί στους ηθοποιούς της σειράς, σκοτώνοντάς τους όλους πλην του μικρού Ρίκι "Τζουπ" Παρκ. Επιστρέφοντας στο παρόν, παραμένουμε στο χώρο της showbiz και ακολουθούμε τον Ο Τζέι και την Εμ Χέιγουντ, αδέλφια τα οποία κληρονομούν το ράντσο του πατέρα τους στην Καλιφόρνια – μετά τον ξαφνικό θάνατό του από ένα κέρμα που έπεσε από τον ουρανό – συνεχίζοντας τη δουλειά του ως εκπαιδευτές αλόγων για γυρίσματα κινηματογραφικών ταινιών και τηλεόρασης. Δίπλα στο ράντσο βρίσκεται ένα γουέστερν θεματικό πάρκο με διαχειριστή τον ενήλικο πλέον Τζουπ, ο οποίος εκμεταλλεύεται την παλιά, διαβόητη ιστορία με τον χιμπατζή για οικονομικό όφελος. Κι ενώ μετά από τη βίαιη αντίδραση ενός αλόγου σε γυρίσματα οι Χέιγουντ απολύονται, μια σειρά από παράξενα γεγονότα αποκαλύπτουν πως πιθανότατα πάνω από το ράντσο τους υπάρχει ένα UFO κρυμμένο στα σύννεφα, το οποίο εκείνοι επιχειρούν να κινηματογραφήσουν.
Πολλές ενδιαφέρουσες ιδέες οι οποίες περιστρέφονται γύρω από τη σχέση βίας, σκοποφιλίας και βιομηχανίας του θεάματος στριμώχνονται σε ένα sci-fi θρίλερ το οποίο υποβάλλει μια έντονη αίσθηση απειλής. Όπως και στα προηγούμενα φιλμ του, ο Πιλ περιγράφει κι εδώ – πιο άτσαλα - μια πολλαπλά τραυματισμένη Αμερική, η οποία στο βωμό του κέρδους μετατρέπει τα πάντα σε (καταστροφικό) θέαμα. Ικανός σκηνοθέτης αγωνιωδών ημιτονίων (αλά Νάιτ Σιάμαλαν), υπερβολικά φιλόδοξος όμως ως σεναριογράφος, φορτώνει την αφήγησή του με δεκάδες αναφορές, κλεισίματα του ματιού, ευφυείς μα και εκβιαστικές συνδέσεις, "αντανακλάσεις" και μια εμμονική αλληγορική διάθεση που βάζει την πλοκή στο κρεβάτι του Προκρούστη, φέρνοντάς την με το ζόρι στα μέτρα μιας κραυγαλέας παραβολής. Η τόλμη του συναγωνίζεται σκληρά το διδακτισμό του, κάτι που χαρακτηρίζει σχεδόν όλη την παραγωγή του σύγχρονου "ενήλικου" και "προοδευτικού" Χόλιγουντ.
ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: TULIP
Περισσότερες πληροφορίες
Ούτε Καν
Δυο αδέλφια κληρονομούν ένα ράντσο αλόγων στην Καλιφόρνια και γίνονται μάρτυρες μιας σειράς παράξενων φαινομένων που τους οδηγούν σε μια απίστευτη αποκάλυψη.