Μέσα σε διάστημα λίγων μηνών, δύο ταινίες επανέφεραν στην επικαιρότητα το όνομα της Ανί Ερνό, της συγγραφέα που με μια σειρά αυτοβιογραφικών μυθιστορημάτων έχει περιγράψει γλαφυρά τη μετεξέλιξη της σύγχρονης γαλλικής κοινωνίας από τη δεκαετία του ’60 έως και τις αρχές του καινούργιου αιώνα. Πρώτα έκανε πρεμιέρα το "Πάθος" της Ντανιέλ Αρμπίντ, πάνω στην περιπετειώδη ερωτική σχέση μιας χωρισμένης μητέρας με έναν παντρεμένο Ρώσο διπλωμάτη. Κατόπιν ήρθε το "Γεγονός" της Οντρέ Ντιουάν, μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματός της, το οποίο απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι και το βραβείο των κριτικών στο Φεστιβάλ Βενετίας.
Είμαστε στην άνοιξη του 1963 και το "Γεγονός" ακολουθεί την καθημερινότητα της Αν, φοιτήτριας φιλολογίας από μια κωμόπολη κοντά στην Αγκουλέμ της δυτικής Γαλλίας, όπου οι γονείς της διατηρούν ένα μικρό καφέ. Με την κάμερα κολλημένη πάνω της, η Ντιουάν αποκαλύπτει σταδιακά και μεθοδικά την ταραγμένη ψυχολογία της ηρωίδας της, η οποία μοιάζει ελαφρώς απόμακρη απ’ όσα εξελίσσονται γύρω της, και ταυτόχρονα περιγράφει μια νέα γενιά που μεγαλώνει με όνειρα φυγής από μια καταπιεστική επαρχιακή πραγματικότητα. Ένα κοινωνικό περιβάλλον το οποίο από τη μια αναλύει βαθυστόχαστες ιδέες στα ποιήματα του Λουί Αραγκόν και από την άλλη απαγορεύει με ποινή αυστηρής φυλάκισης τις αμβλώσεις. Η Αν βρίσκεται λοιπόν μπροστά σε ένα μεγάλο δίλημμα όταν διαπιστώνει πως είναι έγκυος, καθώς η ιδέα να κρατήσει το παιδί αποκλείει κάθε πιθανότητα ενός αξιοπρεπούς επαγγελματικού μέλλοντος, ενώ δεν βρίσκει κανέναν τρόπο να κάνει έκτρωση. Ακόμα και οι φίλες της θεωρούν αποτρόπαιο στίγμα κάτι τέτοιο και οι γιατροί, αν και κατανοούν, αρνούνται να βοηθήσουν σε κάτι παράνομο.
Αυτό λοιπόν που ξεκινάει σαν ψυχολογικό δράμα με κοινωνικές αναφορές εξελίσσεται σ’ ένα εξαντλητικά αγωνιώδες θρίλερ, με την Αν να καταλαμβάνεται από άγχος, κατόπιν από φόβο και τελικά από πανικό. Τα συναισθήματα αποκτούν θαρρείς σωματική διάσταση, και οι σκηνές σοκ, χωρίς ίχνος εντυπωσιασμού ή διδακτισμού, κάνουν το θεατή συμμέτοχο σ’ ένα συλλογικό έγκλημα. Όχι αυτό της "αφαίρεσης μιας (αθώας) ζωής", αλλά της απαγόρευσης σε μια γυναίκα να έχει τον έλεγχο του σώματός της. Κάτι το οποίο οι Ερνό και Ντιουάν θίγουν επιτακτικά και άμεσα, όσο και με έμμεση, βαθιά πολιτική ωριμότητα, επισημαίνοντας τις πολλαπλές απαγορεύσεις της επιθυμίας στην ευρωπαϊκή μεταπολεμική πραγματικότητα. Η ταξική θέση της Αν, οι ιδέες που συνοδεύουν τις σεξουαλικές σχέσεις και ο κομφορμιστικός καθωσπρεπισμός που κυριαρχεί από το πανεπιστήμιο μέχρι τη "γειτονιά" παραμονεύουν διαρκώς στην άκρη του τετράγωνου κάδρου, το οποίο περιορίζει κι αυτό τις ανάγκες και τις δυνατότητες, αλλά όχι και τη θέληση μιας αποφασιστικής ηρωίδας.
Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: ROSEBUD.21
Περισσότερες πληροφορίες
Το Γεγονός
Στην επαρχιακή Γαλλία του 1963 η Αν, φοιτήτρια φιλολογίας, μένει έγκυος. Αποφασίζει να κάνει έκτρωση, κάτι το οποίο όμως είναι παράνομο και τιμωρείται με φυλάκιση.