Στα 47 της χρόνια, η Λορ Καλαμί ("Οι Αγώνες μας", "Sex & Ψυχανάλυση", "Μόνο Αυτοί Είδαν το Δολοφόνο") έχει εξελιχθεί αθόρυβα σε μια από τις δυναμικότερες ερμηνεύτριες του σύγχρονου γαλλικού σινεμά, αποσπώντας τέσσερις υποψηφιότητες για βραβείο Σεζάρ την τελευταία εξαετία. Τελικά το κέρδισε πέρσι με την κωμωδία "Ο Γάιδαρος, ο Εραστής μου κι Εγώ", ενώ εντυπωσιακή ήταν και η παρουσία της στην επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά "Πάρε τον μάνατζέρ μου".
Η Καλαμί διαθέτει ακαταμάχητη κωμική φινέτσα, στο "Full Time", όμως, αποδεικνύει και το δραματικό εύρος της αποσπώντας το βραβείο ερμηνείας στο τμήμα "Ορίζοντες" του φεστιβάλ Βενετίας ως Ζιλί Ρουά. Μια χωρισμένη μητέρα δυο μικρών παιδιών, η οποία έχει επιλέξει να μένει έξω από τα όρια του Παρισιού, αν και δουλεύει ως καθαρίστρια ενός πολυτελούς ξενοδοχείου στο κέντρο του. Η καθημερινή διαδρομή της ως εκεί, όπως και η επιστροφή στο σπίτι, μοιάζει με μικρή οδύσσεια, η οποία αρχίζει να γίνεται αφόρητη λόγω των απανωτών απεργιών στα μέσα μαζικής μεταφοράς και των συνεχών ταραχών (οι διαμαρτυρίες των "κίτρινων γιλέκων") οι οποίες συγκλονίζουν τη γαλλική πρωτεύουσα. Αν και σε δεινή οικονομική θέση, εκείνη κάνει υπομονή αναμένοντας την ευκαιρία για μια καλύτερη δουλειά λόγω σπουδών και προϋπηρεσίας σε τμήμα εταιρικού μάρκετινγκ. Αλλά όταν φτάνει η στιγμή να την καλέσουν στο πολυπόθητο επαγγελματικό ραντεβού, η παρισινή πραγματικότητα θα μετατρέψει την έγκαιρη πραγματοποίησή του σε ζωντανό εφιάλτη.
Η δεύτερη ταινία του Ερίκ Γκραβέλ μετά τη δραμεντί "Crash Test Aglaé" (2017) πατάει σε ένα γραμμένο από τον ίδιο σενάριο, το οποίο περιγράφει την καθημερινότητα της σύγχρονης εργαζόμενης Γαλλίδας με ευαισθησία και ακρίβεια που θυμίζει δράμα του Κεν Λόουτς. Κάθε προσωπικό δίλημμα ή ψυχολογικό πρόβλημά της Ζιλί συνδέεται εμμέσως, αλλά εύστοχα και σαφέστατα, με την οικογενειακή, εργασιακή και πολιτική πραγματικότητα γύρω της, την οποία κατοικούν τρισδιάστατοι κινηματογραφικοί χαρακτήρες. Οι μελοδραματικές συμπτώσεις κι ευκολίες είναι ελάχιστες, με την πλοκή να μένει επικεντρωμένη σε μια ηρωίδα σε διαρκή κίνηση, η οποία τρέχει ασταμάτητα προς το… κενό. Αυτήν τη σύγχρονη αστική αλήθεια αποτυπώνουν εξαιρετικά μια σκηνοθεσία με σπασμένα φρένα και ένα πυρετικό μοντάζ, τα οποία προσδίδουν στα απελπισμένα σπριντ της Ζιλί την ένταση ενός καλοκουρδισμένου θρίλερ. Κι ενώ είναι στιγμές που το σασπένς κόβει την ανάσα, το παραδομένο στο χάος Παρίσι (ποτέ σε γενικά πλάνα) μοιάζει με μετα-αποκαλυπτική μητρόπολη δυστοπικού sci-fi. Παρά την ντοκιμαντερίστικης αυθεντικότητας περιγραφή ενός υπό κατάρρευση κόσμου, όμως, ο Γκραβέλ παραμένει τελικά –ίσως υπερβολικά– αισιόδοξος και βαθιά ουμανιστής, ιδιότητες που χάρισαν στην ταινία του το βραβείο κοινού στο πρόσφατο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας.
Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: CINOBO
Περισσότερες πληροφορίες
Full Time
Η Ζιλί, χωρισμένη μητέρα δύο μικρών παιδιών, ζει έξω από το Παρίσι, ταξιδεύει όμως κάθε πρωί ως το κέντρο του όπου δουλεύει ως καθαρίστρια σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο. Οι απανωτές απεργίες κάνουν τη διαδρομή της ολοένα δυσκολότερη, φέρνοντάς τη στα όρια της απόγνωσης όταν πρέπει να προλάβει μια συνέντευξη για τη δουλειά που πάντα ήθελε.