Ο Άνθρωπος απ' τον Βορρά

2,5

Ο «Κόναν ο Βάρβαρος» συναντά τον «Πράσινο Ιππότη» σε ένα αδιαπραγμάτευτα επικό φιλμ μεσαιωνικής φαντασίας ικανό να προξενήσει δέος με τις εικόνες του, το οποίο όμως εγκλωβίζεται στη φλύαρη αισθητική αυταρέσκεια του δημιουργού του και εξελίσσεται σε φεστιβάλ τεστοστερόνης.

the_northman7

Μετά τα αξιέπαινα "Witch" και "Φάρος", ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Έγκερς εξασφάλισε τον προϋπολογισμό εκατομμυρίων που χρειαζόταν για να υλοποιήσει το μεγαλεπήβολο όραμά του, εξαργυρώνοντας το σινεφίλ σούσουρο και την πρόδηλη πρωτότυπη κινηματογραφική ματιά που συνόδευαν τα προηγούμενα φιλμ του. Πράγματι, ο "Άνθρωπος απ’ τον Βορρά" είναι ταυτόχρονα ένας άθλος και ένα έπος με όλη τη σημασία της λέξης. Διαθέτει τιτάνια κλίμακα, σταρ πρώτης γραμμής, ήρωες που μοιάζουν με επίγειους θεούς, εξπρεσιονιστική εικονογραφία με γερές δόσεις Γκόγια που κόβει την ανάσα, βαρυσήμαντες αναφορές από την ιστορία των Βίκινγκ και τη σκανδιναβική μυθολογία, τον Σαίξπηρ και τον Λάβκραφτ, όλα καμωμένα με χερτζογκική τελειομανία. Καθετί στην ταινία υπογραμμίζει τη διάθεση του Έγκερς να φτιάξει μια προσωπική κινηματογραφική saga αντάξια των αναφορών του, ωστόσο το αδιαπραγμάτευτο δέος των εντυπωσιακότατων κάδρων δεν είναι αρκετό για να κρύψει την αδύναμη αφηγηματική ραχοκοκαλιά της.

the_northman5

Διότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια γενναιόδωρα αιματοβαμμένη πλην όμως συμβατική περιπέτεια εκδίκησης κατά τη μεσαιωνική περίοδο των Βίκινγκ. O πρίγκιπας Άμλεθ (Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ) γίνεται μάρτυρας της προδοτικής δολοφονίας του βασιλιά πατέρα του (Ίθαν Χοκ) από τον έμπιστό του Φιόλνιρ (Κλες Μπανγκ), ο οποίος παράλληλα απαγάγει τη βασίλισσα (Νικόλ Κίντμαν). Αυτομάτως, ο Άμλεθ ορκίζεται να μην ησυχάσει μέχρι να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη.

Οι καθαρογραμμένες πλοκές, όπως η παραπάνω, αποτελούν πάντα τη βάση πάνω στην οποία ο Έγκερς εξελίσσει το δράμα, προσδίδοντάς του διαστάσεις αρχαίας τραγωδίας – εν προκειμένω, έχουμε να κάνουμε με την τύφλωση που φέρνει η εκδίκηση και οδηγεί στην ύβρη. Την ίδια στιγμή, ο Αμερικανός σκηνοθέτης αρέσκεται να επιτίθεται στις αισθήσεις, καθώς ξεδιπλώνει μια βεντάλια μεταφυσικών φαινομένων, όπου το απόκοσμο γίνεται ορατό και χειροπιαστό. Τα συγκεκριμένα συστατικά θα περίμενε κανείς να ευδοκιμήσουν στον "Άνθρωπο…", καθώς το πλαίσιό του είναι ιδανικό, ωστόσο τα εν λόγω στοιχεία αποδίδονται αναπάντεχα επιφανειακά.

the_northman6

Έτσι, και με την κατάληξη του μονοπατιού της εκδίκησης να είναι προδικασμένη, η ταινία στερεύει από διακυβεύματα και εξελίσσεται σε φεστιβάλ τεστοστερόνης, εγκλωβισμένο στην αισθητική αυταρέσκεια του φλύαρου Έγκερς. Ακόμα και όταν ενσωματώνει μια σπουδαία σε σύλληψη ανατροπή αναφορικά με τη βασίλισσα, με διαφορά την πιο ενδιαφέρουσα ηρωίδα στο φιλμ, εκείνη μένει σιωπηλά στο παρασκήνιο προκειμένου να εκπληρώσει ο Άμλεθ την όλο και ματαιότερη αποστολή του. Τότε, απελευθερώνεται η σφυρηλατημένη σε ατσάλι… αρρενωπή αρρενωπότητα του πρωταγωνιστή, η οποία εκφράζεται με τέτοιο στόμφο που αδικεί την ταινία και μειώνει το ηθικό βάρος που κουβαλά ο ταλαίπωρος Άμλεθ, ο οποίος συρρικνώνεται στο μέγεθος ενός μυώδη άντρα αποφασισμένου να κάνει του κεφαλιού του, ακόμα και όταν όλοι του λένε να πράξει το αντίθετο.

ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 136΄. Διανομή: TULIP ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Άνθρωπος απ΄ τον Βορρά

The Northman
2,5
  • Φαντασίας
  • 2022
  • Διάρκεια: 136 '
  • Ρόμπερτ Έγκερς

Ο νεαρός Βίκινγκ πρίγκιπας Άμλεθ γίνεται μάρτυρας της δολοφονίας του βασιλιά πατέρα του από τον μέχρι πρότινος έμπιστο φίλο του Φιόλνιρ, ο οποίος παράλληλα απάγει τη βασίλισσα μητέρα του. Εκείνη τη στιγμή ορκίζεται να πάρει εκδίκηση με κάθε κόστος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.