Το βασικότερο θέμα της ενήλικης επιστημονικής φαντασίας, λογοτεχνικής και κινηματογραφικής, ήταν ανέκαθεν αυτό του ορισμού της ανθρώπινης υπόστασης, ο οποίος με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης αποδεικνύεται όλο και περιπλοκότερος. Από το εμβληματικό "Εγώ, το ρομπότ" του Ισαάκ Ασίμοφ μέχρι την πρόσφατη "Εκπνοή" του Τεντ Τσιάνγκ, η συνάντηση ηθικής και βιοτεχνολογίας μοιάζει να απασχολεί πλέον την καλλιτεχνική κοινότητα το ίδιο έντονα με την επιστημονική, καθώς τα ερωτήματα όλων πολλαπλασιάζονται. Ο Αμερικανός συγγραφέας Αλεξάντερ Γουαϊνστάιν έθεσε μια σειρά από αυτά στη συλλογή διηγημάτων του "Children of the new world" (2016), από την οποία ο συμπατριώτης του Κογκονάντα διάλεξε να διασκευάσει για τη μεγάλη οθόνη το "Saying goodbye to Yang".
Ο κορεατικής καταγωγής Κογκονάντα, ο οποίος είναι γνωστός μόνο με το ψευδώνυμό του, ξεκίνησε ανεβάζοντας βιντεο-πραγματείες (video essays) κινηματογραφικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, προτού περάσει πίσω από την κάμερα με το ανεξάρτητο δράμα "Columbus" (2017), το οποίο έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Σάντανς με εξαιρετικές κριτικές. Με το ίδιο, χαμηλότονο ύφος περιγράφει τώρα ένα μέλλον στο οποίο άνθρωποι, κλώνοι τους και ανδροειδή συμβιώνουν σε κοινωνική ηρεμία. Ο Γιανγκ είναι ένα ρομπότ το οποίο έχουν αγοράσει ο Τζέικ και η Κίρα ως μεγάλο αδελφό και συντροφιά της θετής κόρης τους Μίκα. Όταν αυτός παρουσιάσει σοβαρή βλάβη και τεθεί εκτός λειτουργίας, ο Τζέικ ανακαλύπτει πως η επαναφορά του είναι σχεδόν αδύνατη. Κι ενώ η Μίκα τον θέλει πίσω, η μνήμη του αποδεικνύεται πολύτιμη τόσο για μια επιστήμονα, η οποία θέλει να τον κρατήσει ως μουσειακό έκθεμα, όσο και για τον Τζέικ, ο οποίος την "εξερευνά", ανακαλύπτοντας ξεχασμένες ή άγνωστες οικογενειακές στιγμές, αλλά και σημαντικές πληροφορίες για το παρελθόν του Γιανγκ.
Είμαστε η μνήμη μας. Τόσο σε προσωπικό (οι αναμνήσεις) όσο και κοινωνικό (η ιστορία) επίπεδο. Αυτή ορίζει τη διαδρομή που μας έχει φέρει ως εδώ, κάτι που ο Τζέικ ξέρει (περιγράφει έξοχα την "πορεία" της γεύσης του τσαγιού μέσα στο χρόνο), αλλά καταλαβαίνει πραγματικά μόνον όταν ξεκλειδώνει τα παρελθόντα μυστικά του Γιανγκ. Ενός ρομπότ το οποίο οι Γουαϊνστάιν και Κογκονάντα δεν περιγράφουν απλοϊκά ως μια ευφυή μηχανή που θέλει να γίνει άνθρωπος, αλλά ως έναν περίπλοκο χαρακτήρα, ο οποίος προσπαθεί, όπως κι άλλοι γύρω του, να συνδιαλλαγεί με διλήμματα ηθικής, ταυτότητας και συνείδησης. Η ταινία τα θέτει με μια ζεν απλότητα, η οποία τα βαθαίνει και τα αφήνει να αιωρούνται μέσα σε μια αρμονική, ασιατικής καταγωγής εικονογραφία (σκηνογραφικά και ενδυματολογικά). Ταυτόχρονα, κρατά τα συναισθήματα του τρυφερού μινιμαλιστικού δράματός της ζωντανά και περιγράφει διακριτικά ένα (άμεσο) μέλλον αδιατάρακτο, ασφαλές, τακτοποιημένο, όσο και βαθύτατα ανησυχητικό.
ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: TANWEER
Περισσότερες πληροφορίες
Μετά τον Γιανγκ
Ο Τζέικ και η Κίρα ζουν με τη θετή κόρη τους Μίκα και τον Γιανγκ, ένα ανδροειδές το οποίο παθαίνει σοβαρή βλάβη. Η προσπάθεια του Τζέικ να τον επισκευάσει, όμως, αποδεικνύεται μια ιδιαίτερα περίπλοκη υπόθεση.