Υπερήρωας ανθρωπίνων διαστάσεων, ο Μπάτμαν παραμένει ο πιο ενδιαφέρων χαρακτήρας των χάρτινων υπερασπιστών του καλού. Επίκεντρο μιας σκοτεινής εικονογραφίας, είναι ανοιχτός σε κάθε αλληγορική ανάγνωση της μεταμφίεσης και της κεκαλυμμένης ταυτότητας, ενώ το τραυματικό παρελθόν τού προσθέτει επιπλέον ψυχολογικό ενδιαφέρον. Όσο μάλιστα τα σινεφίλ fan boys συνεχίζουν να κάνουν ουρές για τις ίδιες, αλλά κάθε φορά σε ανακαινισμένη συσκευασία περιπέτειές του, το κινηματογραφικό μέλλον του προδιαγράφεται μακρύ. Το δε παρόν του φαντάζει εμπορικά λαμπρότατο, μιας και το τελευταίο reboot της ιστορίας του μαυροφορεμένου προστάτη της εναλλακτικής Νέας Υόρκης έχει όλα τα εχέγγυα για να ενθουσιάσει τους σινεφίλ των πολυκινηματογράφων.
Με θητεία στην indie κωμωδία ("Ραντεβού Μετά την Κηδεία"), την art αστυνομική περιπέτεια (σενάριο στο "Σε Επικίνδυνη Τροχιά" του Τζέιμς Γκρέι) και τα θρίλερ φαντασίας ("Cloverfield", "Άσε το Κακό να Μπει"), ο Ματ Ριβς ανέλαβε το ανανεωμένο franchise του "Πλανήτη των Πιθήκων" πρώτα σκηνοθετικά ("Η Αυγή") και κατόπιν και σεναριακά ("Η Σύγκρουση"), στο οποίο έδωσε έναν έντονο πολιτικό χαρακτήρα. Βοηθούμενος κι από την πρόσφατη επιτυχία του "Joker", αναζητά τώρα το ίδιο στον κόσμο του μασκοφόρου Μπρους Γουέιν, του εκατομμυριούχου ο οποίος εδώ και δύο χρόνια, όπως αφηγείται με (υπερβολικά) επιβλητική φωνή ο ίδιος, έχει γίνει ο φόβος και ο τρόμος των κακοποιών της Γκόθαμ Σίτι. Η πόλη ετοιμάζεται για εκλογές, ο απερχόμενος δήμαρχος, όμως, βρίσκεται φρικτά δολοφονημένος από κάποιον που του αρέσει να προκαλεί τον Μπάτμαν με γρίφους. Θα ακολουθήσει η δολοφονία του αρχηγού της αστυνομίας, ένα ακόμα αίνιγμα και η σύνδεση επιφανών προσωπικοτήτων της πόλης με ένα εκτεταμένο κύκλωμα διαφθοράς. Η αναζήτησή του θα οδηγήσει τον Μπάτμαν και τον αστυνόμο Τζέιμς Γκόρντον στον γκάνγκστερ Καρμίνε Φαλκόνε, αλλά και το θολό, καλά κρυμμένο παρελθόν της οικογένειας Γουέιν.
Ο Ριβς μένει πιστός στην κατοικημένη από σκιές, αγέλαστη, οπερατική, τραγικών διαστάσεων και πολιτικά χρωματισμένη συνταγή του Κρίστοφερ Νόλαν (η τριλογία του "Σκοτεινού Ιππότη), προσθέτοντας ένα έντονα νεονουάρ μυστήριο κι έναν serial killer βγαλμένο από το "Seven" του Ντέιβιντ Φίντσερ. Το δέσιμο των υλικών αποδεικνύεται αφηγηματικά πειστικό και οι σεναριακές μικροαλλαγές του γνωστού μύθου, εκτός ίσως της άνευρης Κατγούμαν, αποτελεσματικές. Χωρίς να εντυπωσιάζει, ο Ρόμπερτ Πάτινσον κάνει κι αυτός τη δουλειά του. Η συνάντηση του Μπάτμαν με την (προσωπική, κοινωνική και ιστορική) αλήθεια όμως δεν κρύβει κανένα σασπένς. Η σκηνοθεσία συνοδεύει με στιλιζαρισμένη, σοβαροφανή κι αυτάρεσκη πόζα την παρουσία του, του βάζει όλα τα απολύτως αναμενόμενα ψυχολογικά διλήμματα και μένει σε μια αντι-τραμπική ανάγνωση της αντιπαράθεσης καλού και κακού, εκεί που ο συγγενής κινηματογραφικά "Joker" ανέπτυσσε ένα πολύ πιο περίπλοκο σκεπτικό πάνω στη σχέση ψυχοπαθολογίας, κοινωνικών αδιεξόδων, βίας και εμπορευματοποιημένου θεάματος. Εκεί η επαναστατική εξέγερση του κακομοίρη Άρθουρ Φλεκ δεν ήταν παρά ένα κακοστημένο αστείο, εδώ το "είμαι η εκδίκηση" του πάμπλουτου Μπρους Γουέιν λαμβάνει… σαιξπηρικές διαστάσεις.
ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 175΄. Διανομή: TANWEER
Περισσότερες πληροφορίες
The Batman
Όταν ο μυστηριώδης Ρίντλερ αρχίζει να δολοφονεί κορυφαίες πολιτικές προσωπικότητες της Γκόθαμ Σίτι, ο Μπάτμαν αναγκάζεται να ερευνήσει την εκτεταμένη διαφθορά των αρχών της πόλης και να αναρωτηθεί για την εμπλοκή της οικογένειάς του.