Σκηνές Από Ένα Γάμο

4,5

Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας για την κινηματογραφική εκδοχή μιας τηλεοπτικής μίνι σειράς, στην οποία ο Μπέργκμαν αποδομεί επώδυνα την κοινωνική αυταπάτη του «ευτυχισμένου γάμου».

Scines_apo_ena_gamo

Όπως είχε γίνει και με την "Τελετουργία" (ή "Οι Τιποτένιοι") του 1969, την οποία ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν σκηνοθέτησε για την τηλεόραση και τελικά προβλήθηκε και στους κινηματογράφους, έτσι και οι "Σκηνές από Ένα Γάμο" γυρίστηκαν το 1973 ως μίνι σειρά έξι πενηντάλεπτων τηλεοπτικών επεισοδίων, με τη σχεδόν τρίωρη κινηματογραφική εκδοχή τους να ακολουθεί ένα χρόνο αργότερα.
Σίριαλ και ταινία αφορούν τη γαμήλια ρουτίνα, τις εντάσεις και τελικά την κρίση στη μακρόχρονη σχέση του ψυχολόγου Γιόχαν και της δικηγόρου Μάριαν, ενός "ιδανικού" σουηδικού ζευγαριού με δύο παιδιά και τακτοποιημένη καθημερινότητα. Για τον Μπέργκμαν, όμως, το πιο αιματηρό πεδίο μάχης δεν είναι άλλο από το συζυγικό κρεβάτι. Γι’ αυτό και τραβώντας τα σκεπάσματα από την αψεγάδιαστα στρωμένη κλίνη του Γιόχαν και της Μάριαν, θα διαπιστώσει ότι σε κάθε τέλειο γάμο η ευτυχία έχει αντικατασταθεί από την ανακωχή. Η απόσταση από την κήρυξη πολέμου με τα χρόνια μικραίνει και δεν χρειάζονται παρά μικρές αφορμές (οι αρχικές τρεις σεκάνς) ώστε αυτός να ξεσπάσει. Οι ήρωες της ταινίας, αν και γνώστες της ανθρώπινης επιθυμίας (ο ψυχολόγος) και των κοινωνικών συμβάσεων (η δικηγόρος), θα καταλήξουν από την τρυφερότητα στη βία αφού, εγκλωβισμένοι στις συμβάσεις του γάμου, σ’ ένα πλαστό κοινωνικό συμβόλαιο δηλαδή, έχουν μετατρέψει τον έρωτά τους σε εχθρότητα, οργή, άρνηση, απόγνωση. Κι έπειτα έρχεται το ανατρεπτικά σαρκαστικό φινάλε, που επαναφέρει τα πράγματα "στη θέση τους", σαρκάζοντας κάθε κοινωνιολογική σοβαροφάνεια.

"Δεν ξέρω τίποτα πιο φρικτό από έναν άντρα και μια γυναίκα που μισούν ο ένας τον άλλον". Έχοντας στο νου τα λόγια του δασκάλου του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ, ο Μπέργκμαν μετατρέπει τους εκφραστικούς περιορισμούς της τηλεόρασης σε δημιουργικές κινηματογραφικές ελευθερίες, με ένα γκρο πλάνο να συγκεντρώνει μέσα του την ένταση μιας ολόκληρης σεκάνς καταιγιστικής δράσης. Μία κάμερα, δύο ανθρώπινα πρόσωπα και ίσως η χαρακτηριστικότερη περίπτωση από όλες όσες η απίστευτη επιμονή στη σκηνοθετική λιτότητα μετατρέπεται σε κινηματογραφικό μεγαλείο.

Περισσότερες πληροφορίες

Σκηνές Από Ένα Γάμο

Scener ur Ett Aktenskap / Scenes From a Marriage
4,5
  • Δραματική
  • 1974
  • Διάρκεια: 169 '
  • Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Η γαμήλια ρουτίνα, οι εντάσεις και τελικά η κρίση στη μακρόχρονη σχέση του ψυχολόγου Γιόχαν και της δικηγόρου Μάριαν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.