Μικρή Μαμά

3,5

Παραμυθένια ατμόσφαιρα, ρεαλιστικά συναισθήματα, σκηνοθετική κομψότητα: Η Σελίν Σιαμά ("Το Πορτραίτο Μιας Γυναίκας που Φλέγεται") προσεγγίζει τη σχέση κόρης – μητέρας μ’ έναν απίστευτα λιτό και απροσδόκητα ευρηματικό τρόπο, ο οποίος αποτυπώνει αφοπλιστικά την περίπλοκη παιδική ψυχοσύνθεση.

Mikri_mama_1

Μετά τις Ζουλιά Ντικουρνό ("Titane") και Οντρέ Ντιγουάν ("Το Γεγονός"), οι οποίες απέσπασαν τα πρώτα βραβεία στα φεστιβάλ Κανών και Βενετίας, αντίστοιχα, η τελευταία ταινία της Σελίν Σιαμά έρχεται να επιβεβαιώσει πως το νέο γαλλικό σινεμά βρίσκεται σε ασφαλή χέρια. Χέρια σκηνοθετριών οι οποίες κατακτούν τον κόσμο εμπλουτίζοντας την κινηματογραφική μυθολογία της θηλυκής ενηλικίωσης / ανεξαρτητοποίησης με φρέσκιες ιδέες και συναρπαστικές εικόνες.

Η 41χρονη Σιαμά εστιάζει σταθερά σε ζητήματα γυναικείας ταυτότητας και σεξουαλικής αφύπνισης ("Water Lillies", "Αγοροκόριτσο", "Κορίτσια"), αποδεικνύοντας με το "Πορτραίτο Μιας Γυναίκας που Φλέγεται" πως διαθέτει αφηγηματική τόλμη, ποιητική ευαισθησία και κοινωνική οξυδέρκεια. Θα τις επιστρατεύσει ξανά για να μας διηγηθεί την ιστορία της μικρής Νελί, η οποία ξεκινάει με μια απώλεια και μια σειρά αποχαιρετισμών. Η μητέρα της μητέρας της έχει μόλις πεθάνει και το κορίτσι περνά από τα δωμάτια του οίκου ευγηρίας όπου ζούσε για να χαιρετήσει μία μία τις ηλικιωμένες φίλες της γιαγιάς της. Κατόπιν θα ταξιδέψει με τη μαμά της ως το πατρικό της τελευταίας στην εξοχή, όπου μαζί με τον πατέρα της θα κάτσουν για μερικές μέρες όλοι μαζί να τακτοποιήσουν τις τελευταίες εκκρεμότητες. Είναι το σπίτι όπου μεγάλωσε η μητέρα της, την οποία αρχίζουν να πλημμυρίζουν οι αναμνήσεις. Το επόμενο πρωί, όμως, εκείνη θα φύγει ξαφνικά, ενώ λίγο αργότερα η Νελί θα συναντήσει στο διπλανό δάσος ένα συνομήλικο μ’ αυτήν κορίτσι που της μοιάζει και την λένε Μαριόν, όπως και τη μητέρα της. Όταν θα πάει μάλιστα σπίτι της, εκείνο είναι πανομοιότυπο με το δικό τους, αλλά με τα έπιπλα ελάχιστα φθαρμένα, και η μητέρα της Μαριόν είναι η… δική της γιαγιά σε ηλικία σαράντα χρονών.

Μπορεί να ακούγεται σαν επεισόδιο της "Ζώνης του λυκόφωτος", όμως η "Μικρή Μαμά" δεν κάνει ούτε ένα μικρό βήμα μακριά από το ρεαλισμό. Η Σιαμά διατηρεί μια ξεκάθαρη, ανεπιτήδευτη παιδικότητα στο βλέμμα με το οποίο αγκαλιάζει την πραγματικότητα της Νελί, η οποία αμύνεται απέναντι στην τραυματική αίσθηση της (πολλαπλής) απώλειας με τον πιο αυτονόητο τρόπο. Την απόδρασή της στη φαντασία, την οποία η ταινία αντιμετωπίζει ακριβώς ως… αυτονόητη, περιγράφοντας με αξιοθαύμαστη σκηνοθετική κομψότητα πως στα μάτια ενός οκτάχρονου κοριτσιού όνειρο κι αληθινή ζωή, ανάμνηση και επιθυμία, παρελθόν και μέλλον μπορούν να συνυπάρξουν με μαγική απλότητα. Η αφηγηματική οικονομία της ταινίας είναι υποδειγματική και η ψυχολογική ευαισθησία της αξιοθαύμαστη, κατασκευάζοντας από βλέμματα, σιωπές και παιδικούς διαλόγους έναν παραμυθένιο κόσμο που δεν είναι άλλος από το δικό μας. Έχοντας όμως απολέσει προ πολλού την αθωότητά μας, έχουμε χάσει και την ικανότητα να αναγνωρίζουμε τα καθημερινά θαύματά του.

Περισσότερες πληροφορίες

Μικρή Μαμά

Petite Maman
4
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 72 '
  • Σελίν Σιαμά

Μετά το θάνατο της γιαγιάς της, η οκτάχρονη Νελί βοηθά τους γονείς της να αδειάσουν το σπίτι στο οποίο μεγάλωσε η μητέρα της. Μια μέρα, στο διπλανό δάσος, η Νελί θα συναντήσει ένα κορίτσι της ηλικίας της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.