Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν

2,5

Διασκεδαστικά σινεφίλ, αλλά ελάσσων Γούντι Άλεν, ο οποίος επαναδιαπραγματεύεται τις αγέραστες εμμονές του σε ένα σατιρικά κινηματογραφικό πλαίσιο.

Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν

Έχοντας υπογράψει 48 ταινίες ως σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Γούντι Άλεν δυσκολεύεται όλο και περισσότερο να ξεχωρίσει την πραγματικότητα μέσα και έξω από τη σκοτεινή αίθουσα. Αυτή, άλλωστε, είναι μια από τις σταθερότερες θεματικές που διατρέχουν την πλούσια φιλμογραφία του, η οποία μάταια αναζητά τον αυστηρό τρόπο με τον οποίο κάποιος καλλιτέχνης, αλλά ακόμα και ένας παθιασμένος θεατής («Το Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου»), μπορεί να βρει τις διαφορές ανάμεσα στην αληθινή, πεζή ζωή και σε εκείνη την ονειρεμένη της μεγάλης οθόνης. Είναι φυσικά η πρώτη αυτή που τροφοδοτεί τη δεύτερη με ένα σωρό απρόβλεπτους τρόπους και μέσα από ανεξερεύνητες συγγένειες, τεθλασμένες διαδρομές και μυστικούς διαλόγους, τους οποίους ο Γούντι Άλεν αναζητά άλλοτε σε υπαρξιακά ψυχοδράματα κι άλλοτε σε εγκεφαλικές κωμωδίες – όλα τους γεμάτα άμεσες αυτοβιογραφικές αναφορές.

Έτσι και στο «Φεστιβάλ του Ρίφκιν» ο ήρωας δεν είναι παρά ένα ακόμα γουντιαλενικό alter ego, ένας νευρωτικός διανοούμενος ο οποίος συνοδεύει τη σύζυγό του, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων, στο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν στη βόρειο Ισπανία. Υποπτεύεται πως εκείνη είναι τσιμπημένη με τον νεαρό Γάλλο σκηνοθέτη τον οποίο εκπροσωπεί, κι επειδή πράγματι είναι, τον αφήνει μόνο του να περιφέρεται στο γραφικό βασκικό θέρετρο, προφασιζόμενη επαγγελματικά ραντεβού κι υποχρεώσεις. Ο Ρίφκιν, από την άλλη, έχει τις δικές του ανησυχίες, οι οποίες είτε παίρνουν τη μορφή κινηματογραφικών οραμάτων είτε σωματοποιούνται, οδηγώντας τον στο ιατρείο μιας γοητευτικής Σπανιόλας καρδιολόγου.

Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν - εικόνα 1

Σχεδόν όλες οι ιδέες οι οποίες κυκλοφορούν στην ταινία έχουν γράψει πολλά χιλιόμετρα στην εργογραφία του Άλεν, από την υπερφίαλη σχέση των διανοούμενων με την απτή καθημερινότητα και την αδυναμία της τέχνης να απαντήσει στα διαχρονικά φιλοσοφικά ερωτήματα μέχρι τις νευρώσεις του σύγχρονου δυτικού αρσενικού και τις απρόοπτες διαδρομές του έρωτα. Ο Γουάλας Σον, σπουδαίος θεατρικός καρατερίστας, οικειοποιείται πειστικά όλα τα τικ του διάσημου σκηνοθέτη του, το εξωτικό ντεκόρ ευνοεί την ελαφρότητα των συμπεριφορών και οι σατιρικές βολές στο metier είναι ατακαδόρικες και βαθιά σαρκαστικές («Το απόγευμα θα προβάλουν επιτέλους το director's cut του “Τρίο Στούτζες”»). Το δέσιμο όλων αυτών με τη σχεδόν προσχηματική πλοκή είναι χαλαρό και αφινίριστο, ένα μόνιμο πρόβλημα του όψιμου Γούντι Άλεν, και όλα θα θύμιζαν ένα ακόμα deja vu αν δεν παρεμβάλλονταν οι απολαυστικές κινηματογραφικές φαντασιώσεις του Ρίφκιν. Αποσπάσματα ταινιών τα οποία «συνομιλούν» με την πραγματικότητά του και παραπέμπουν χιουμοριστικά στους αγαπημένους δημιουργούς του σκηνοθέτη: Γουέλς, Τριφό, Γκοντάρ, Μπέργκμαν (επί δύο), Ρενουάρ, Μπουνιουέλ, Λελούς και, φυσικά, Φελίνι. Σε καλλιτεχνικό ασπρόμαυρο –διά χειρός Βιτόριο Στοράρο–, φυσικά, μιας και ο Ρίφκιν απεχθάνεται βαθιά κάθε χολιγουντιανή κοινοτοπία.

Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν. Πρωταγωνιστούν: Γουάλας Σον, Τζίνα Γκέρσον, Έλενα Ανάγια, Λουί Γκαρέλ, Κριστόφ Βαλτς, Σέρζι Λοπέζ. Ισπανία, ΗΠΑ, Ιταλία. 2020. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν

Rifkin's Festival
2,5
  • Κομεντί
  • 2020
  • Διάρκεια: 88 '
  • Γούντι Άλεν

Ένας νευρωτικός Αμερικανός συγγραφέας παρακολουθεί το Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, κατά τη διάρκεια του οποίου η γυναίκα του, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων, γοητεύεται από έναν Γάλλο σκηνοθέτη. Παράλληλα, εκείνος γνωρίζει μια Ισπανίδα γιατρό και αρχίζει να κάνει έναν απολογισμό της ζωής και του γάμου του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.