Γιάλντα, η Νύχτα της Συγχώρεσης

3

Μεγάλο Βραβείο στο Φεστιβάλ του Σάντανς («Σινεμά του Κόσμου») για ένα αγωνιώδες ψυχολογικό δράμα με καθαρή πολιτικοκοινωνική ματιά στην ιρανική πραγματικότητα. Αμείωτης κινηματογραφικής έντασης, παρά την επιστράτευση κάποιων μελοδραματικών σεναριακών τρικ, η οποία κορυφώνεται δεξιοτεχνικά από ένα υποδειγματικό σκηνοθετικό τέμπο.

Γιάλντα, η Νύχτα της Συγχώρεσης

Η ιρανική κοινωνία, όπως και πολλές άλλες μουσουλμανικού θρησκεύματος, βρίσκονται σε μια περίοδο έντονων εσωτερικών διεργασιών και αλλαγών, πατώντας με το ένα πόδι στη (θρησκευτική) παράδοση και με το άλλο στον (παγκοσμιοποιημένο) εκσυγχρονισμό. Στη δεύτερη ταινία του Ιρανού Μασούντ Μπάκσι, λοιπόν, η reality TV συναντά το νόμο της Σαρία σε μια εκπομπή με θέμα τη συγχώρεση. Η ιδέα βασίζεται στη Γιάλντα, την ιρανική γιορτή του χειμερινού ηλιοστασίου, στο υψηλής τηλεθέασης talk show «Mah-e Asal», το οποίο προβαλλόταν από το 2007 έως το 2018, το μήνα του Ραμαζανίου, και τη βάσει εθιμικού δικαίου δυνατότητα των άμεσων συγγενών ενός θύματος δολοφονίας να αποζημιωθούν οικονομικά, αλλά και να συγχωρέσουν το δράστη, ο οποίος μπορεί έτσι να αποφύγει τη θανατική ποινή.

Έτσι, τη νύχτα της Γιάλντα πρόκειται να συναντηθούν στο τηλεοπτικό πλατό η Μάριαμ, μια φτωχή νεαρή κοπέλα η οποία καταδικάστηκε σε θάνατο για τη δολοφονία του πλούσιου, ηλικιωμένου συζύγου της, και η Μόνα, μοναχοκόρη του θύματος (από προηγούμενο γάμο), η οποία κρατάει την τύχη της μητριάς της στα χέρια της. Όπως όλοι περιμένουμε, η αντιπαράθεση των δύο γυναικών θα εξελιχθεί εντελώς απρόβλεπτα, καθώς η αναψηλάφηση των γεγονότων του γάμου θα αποκαλύψει πολλά για την ιρανική πραγματικότητα, τις ταξικές αντιθέσεις της, τη θέση της γυναίκας μέσα σ’ αυτήν, καθώς και τη μετατροπή της ιδιωτικής ζωής σε ανθρωποφάγο θέαμα.

Αιχμηρές ιδέες τις οποίες ο Μπάκσι «φυτεύει» με πονηριά και καθαρή πολιτικοκοινωνική ματιά σε ένα αγωνιώδες, σχεδόν κλειστοφοβικό ψυχολογικό δράμα. Εκμεταλλευόμενος τον ασφυκτικό «πραγματικό» χρόνο του τηλεοπτικού σόου, κρατά εξαρχής αμείωτη την κινηματογραφική ένταση, η οποία παρά την επιστράτευση κάποιων μικρών ή μεγαλύτερων μελοδραματικών σεναριακών τρικ κορυφώνεται δεξιοτεχνικά από ένα υποδειγματικό σκηνοθετικό τέμπο. Ένα εξαιρετικό δείγμα των αφηγηματικών αλλά και πολιτικών δυνατοτήτων του πάντοτε ακμαίου ιρανικού σινεμά, το οποίο απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο του τμήματος «Σινεμά του Κόσμου» στο Φεστιβάλ του Σάντανς.
Ιράν, Γαλλία, Γερμανία. 2020. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Γιάλντα, η Νύχτα της Συγχώρεσης

Yalda
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 89 '
  • Μασούντ Μπάκσι

Η Μάριαμ είναι μια νεαρή γυναίκα καταδικασμένη σε θάνατο για τη δολοφονία του συζύγου της. Μόνη της ελπίδα είναι να της δώσει δημόσια συγχώρεση η κόρη του θύματος, κάτι το οποίο έχει συμφωνηθεί να γίνει σε μια τηλεοπτική εκπομπή υψηλής τηλεθέασης. Η συνάντηση των δύο γυναικών, όμως, θα εξελιχθεί εντελώς απρόβλεπτα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ρωτήσαμε την Μαριόν Κοτιγιάρ πώς μεταμορφώθηκε στο "Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι"

Συναντήσαμε την οσκαρική ηθοποιό στο Παρίσι ώστε να μάθουμε περισσότερα για την ταινία όπου δίνει μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
22/11/2024

Η live-action εκδοχή του "Πώς να Εκπαιδεύσετε το Δράκο σας" δείχνει εντυπωσιακή

Το αγαπημένο animation αποκτά ριμέικ με ηθοποιούς και το τρέιλερ μας προετοιμάζει για κάτι επικό.

Άλλος για τη βάρκα; Και ο Ρόμπερτ Πάτινσον στη νέα ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν

Υπερφορτωμένη από σταρ είναι η επόμενη παραγωγή του οσκαρικού σκηνοθέτη.

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.