Η Έκλειψη

4

Ο Αντονιόνι ολοκληρώνει την πρωτοποριακή «Τριλογία της αποξένωσης» με μια κινηματογραφικά μοντέρνα και σοκαριστικά διεισδυτική ματιά στο άδειο εσωτερικό ανθρώπινο τοπίο.

Η Έκλειψη

Μετά την «Περιπέτεια» (1960) και τη «Νύχτα» (1961), ο Μικελάντζελο Αντονιόνι ολοκληρώνει μέσα σε μια τριετία την «Τριλογία της αποξένωσης» με την πλέον λιτή και ταυτόχρονα νεωτερική αφηγηματικά ταινία του. Επιπλέον, το πικρότερο σχόλιό του πάνω στη χρεοκοπία των σύγχρονων σχέσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ήθελε να χρησιμοποιήσει ως εισαγωγική κάρτα-προμετωπίδα της «Έκλειψης» το στίχο του Ντίλαν Τόμας: «Κι όμως, κάποια βεβαιότητα πρέπει να υπάρχει· εάν όχι ότι αγαπάμε καλά, τουλάχιστον ότι δεν αγαπάμε».

Μπαίνοντας στη συναρπαστικότερη δεκαετία της μεγάλης οθόνης, η αντονιονική «Τριλογία» ανέτρεψε σοκαριστικά (η «Περιπέτεια» γιουχαΐστηκε εντονότατα στις Κάνες) την κατεστημένη κινηματογραφική άποψη πάνω στο χώρο και στο χρόνο, πιστοποιώντας πανηγυρικά το πέρασμα από την εποχή του κλασικού σ’ αυτή του μοντέρνου σινεμά που είχε ξεκινήσει από τον «Πολίτη Κέιν».

Η Έκλειψη - εικόνα 1

Το «Χιροσίμα, Αγάπη μου», το «Με Κομμένη την Ανάσα» και η «Περιπέτεια», ταινίες οι οποίες έκαναν πρεμιέρα σε διάστημα 12 μηνών μεταξύ τους, άλλαξαν ριζικά παγιωμένες αντιλήψεις πάνω στη δομή και την εξέλιξη της πλοκής, αλλά και την ψυχολογική περιγραφή των χαρακτήρων. Η φαινομενολογική, αποστασιοποιημένη αντονιονική προσέγγιση θα εστιάσει στη σύγχρονη αλλοτρίωση των σχέσεων και θα την περιγράψει με μια πρωτόγνωρη διεισδυτικότητα, καθαρά οπτική (μακριές, σιωπηλές σεκάνς, το άγριο φυσικό τοπίο απέναντι στην άδεια, ψυχρή αστική πραγματικότητα, η διαταραγμένη εσωτερική δυναμική των πλάνων, η μνήμη ως παρούσα πραγματικότητα), που αποδεσμεύει την κινηματογραφική αφήγηση από θεατρικά και λογοτεχνικά δεσμά.

Αυτή η γεωμετρική σκηνοθεσία, από την οποία αναδύεται μια ποίηση της μοναξιάς και μια πρωτόγνωρη ανθρωπογεωγραφία, φτάνει με την «Έκλειψη» στην απόλυτη εκφραστική ωριμότητά της. Η μινιμαλιστική πλοκή αφορά μια περιπλάνηση, αυτή της Βιτόρια, σε μια τσιμεντένια αδιάφορη και θορυβωδώς χαοτική Ρώμη. Η σχέση της με τον μεγαλύτερό της σε ηλικία Ρικάρντο δεν την ικανοποιεί πια και μετά από μια ταραγμένη νύχτα αναγκάζεται να τη διακόψει. Θα αναζητήσει τη μητέρα της στο χρηματιστήριο, μια μέρα γενικού ξεπουλήματος. Εκεί θα γνωρίσει τον γοητευτικό χρηματιστή Πιέρο, με τον οποίο θα ξεκινήσει ένα παγερό φλερτ, καθώς κανένας από τους δυο τους δεν μοιάζει ικανός να εκφράσει ζωντανούς πόθους και ειλικρινή συναισθήματα.

Η Έκλειψη - εικόνα 2

Μαθηματικός (εξωτερικός) και ψυχολογικός (εσωτερικός) χρόνος συμπλέκονται, δημιουργώντας ρωγμές στην αφηγηματική συνέχεια, η αποξενωμένη αστική καθημερινότητα μετατρέπεται σε υπαρξιακή αβεβαιότητα, οι θεμελιωμένες αξίες γύρω τους (το κυνήγι του χρήματος) δεν προσφέρουν καμία παρηγοριά ή ικανοποίηση. Στην τελευταία, μοναδικής σκηνοθετικής σύλληψης σκηνή, η Βιτόρια θα περιπλανηθεί ολομόναχη σε μια έρημη, μα τόσο πολύβουη, αγχωτική μεγαλούπολη, όπου η έκλειψη κάθε ανθρώπινης επαφής θα αποτυπωθεί σαν το ταξίδι του τελευταίου ανθρώπου στο αχανές, σκοτεινό και παγωμένο διάστημα.

Ιταλία, Γαλλία. Α/Μ. 1962. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Έκλειψη

L’Eclisse
5
  • Σινεφίλ
  • 1962
  • Διάρκεια: 126 '
  • Μικελάντζελο Αντονιόνι

Η Βιτόρια χωρίζει με τον μεγαλύτερό της σε ηλικία Ρικάρντο, περιπλανιέται στις αίθουσες του ρωμαϊκού χρηματιστηρίου όπου η μητέρα της χάνει ένα τεράστιο ποσό και έχει μια εφήμερη, χωρίς πάθος σχέση με ένα νεαρό χρηματιστή.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (7/11-13/11)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
08/11/2024

Το παθιασμένο "Emilia Pérez" δεν είναι το μιούζικαλ που έχεις συνηθίσει

Η διπλά βραβευμένη στις Κάννες νέα ταινία του Ζακ Οντιάρ διαθέτει αρετή, τόλμη αλλά και εμφανή ελαττώματα.

Η δημιουργία του μυστηριώδους κόσμου του "Κονκλάβιου" μέσα από τις τοποθεσίες και την αρχιτεκτονική της Ρώμης

Η ταινία "Κονκλάβιο" φέρνει στο προσκήνιο τις κρυφές πλευρές του Βατικανού, χρησιμοποιώντας τις τοποθεσίες και την αρχιτεκτονική της Ρώμης για να δημιουργήσει έναν κόσμο γεμάτο μυστήριο και ίντριγκα.

Η "Παρθενόπη" Σελέστε Ντάλα Πόρτα είναι μια σταρ εν τη γενέσει

Συναντήσαμε στο ξενοδοχείο "Τιτάνια" την ανερχόμενη Ιταλίδα ηθοποιό που πρωταγωνιστεί στη νέα ταινία του στιλίστα Πάολο Σορεντίνο.

Emilia Perez

Βραβευμένο στις Κάννες και οσκαρικά φιλόδοξο οδοιπορικό αναζήτησης ταυτότητας (έμφυλης, σεξουαλικής, πολιτικής και ιδεολογικής), το οποίο συνδυάζει τολμηρά μιούζικαλ, νεονουάρ και αλμοδοβαρικό μελόδραμα.

Κονκλάβιο

Ένα χορταστικό δράμα που εμβαθύνει στις περιπλοκότητες των πολιτικών τελετουργιών, προτού επαναπαυτεί σε μια σειρά από ασφαλή και συζητήσιμης ευστοχίας ηθικά σχόλια.

Παρθενόπη

Με υπέροχες εικόνες που θυμίζουν τη φελινική "Τέλεια Ομορφιά", αλλά περισσότερο διαφημιστικό κλιπ, ο Σορεντίνο ("Το Χέρι του Θεού") στέλνει ένα ακόμα ερωτικό γράμμα στην αγαπημένη του πόλη.