Οι Δυο Πάπες

3

Μια αληθινή ιστορία εμπνέει μια δεξιοτεχνικά σεναριογραφημένη και υποδειγματικά ερμηνευμένη κομεντί πάνω στην πίστη, τις ηθικές επιλογές και την κοινωνική ευθύνη. Αδέξια σοβαροφανής όταν επιχειρεί να γίνει διδακτική, απολαυστική στο χιουμοριστικό, ανθρώπινο και συγκινητικό κομμάτι της.

Οι Δυο Πάπες

Μετρ των οσκαρικών κινηματογραφικών βιογραφιών («Η Θεωρία των Πάντων», «Η πιο Σκοτεινή Ώρα», «Bohemian Rhapsody»), ο Νεοζηλανδός σεναριογράφος Άντονι ΜακΚάρτεν αφήνει προς στιγμήν τις σύγχρονες βρετανικές προσωπικότητες και στρέφει την προσοχή του σε μια γερμανο-αργεντίνικη διαμάχη· αυτή του πάπα Βενέδικτου ΧVI με τον καρδινάλιο Χόρχε Μπεργκόλιο, η οποία ξεκίνησε άτυπα το 2005, όταν οι δυο τους πήραν τις περισσότερες ψήφους ως διάδοχοι του Ιωάννη Παύλου ΙΙ στον παπικό θρόνο.

Ο Γερμανός Γιόζεφ Ράτζινγκερ, εκπρόσωπος της πιστής στη δογματική τήρηση των αρχών του καθολικισμού τάσης, εξελέγη τελικά νέος επίσκοπος Ρώμης, ύστερα από επτά χρόνια όμως πολλά άλλαξαν. Οι καταγγελίες για παιδεραστία ιερωμένων, γνωστές στην αγία έδρα, πληθαίνουν απειλητικά, όπως και οι κατηγορίες για οικονομικές ατασθαλίες, οι οποίες έχουν στείλει το δεξί χέρι του πάπα στη φυλακή. Στην άλλη άκρη της Γης, ο Χόρχε Μπεργκόλιο νιώθει πως δεν μπορεί πλέον να προσφέρει ως καρδινάλιος, απογοητευμένος από την αποκομμένη από τις ανάγκες των πιστών ιδεοληψία της καθολικής εκκλησίας. Στέλνει λοιπόν μια επιστολή στον πάπα για να τον πληροφορήσει πως πλέον επιθυμεί να συνεχίσει να υπηρετεί τον θεό ως απλός ιερέας. Η απάντηση έρχεται με τη μορφή πρόσκλησης από το Βατικανό, όπου ταξιδεύει για να συναντήσει τον ποντίφικα και να τον πείσει να υπογράψει την επίσημη παραίτησή του.

Οι Δυο Πάπες - εικόνα 1

Η παρατεταμένη συνάντηση των δύο αντρών, η οποία ξεκινάει από το εξοχικό του πάπα στο καστέλο Γκαντόλφο και ολοκληρώνεται εντός των τειχών του Βατικανού, έχει στην αρχή τη μορφή μιας υψηλού επίπεδου αντιπαράθεσης πάνω στην ελευθερία ερμηνείας των ιερών γραφών κι «εκσυγχρονισμού» της δογματικής αλήθειας. Το άφθονο, ατακαριστό χιούμορ δίνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην πνευματώδη μονομαχία, την οποία απολαμβάνουν και χρωματίζουν ζωηρά οι δύο κορυφαίοι Βρετανοί ηθοποιοί, αμφότεροι υποψήφιοι για Χρυσή Σφαίρα. Ο εδώ και καιρό εκτός φόρμας Φερνάντο Μεϊρέγες («Η Πόλη του Θεού», «Ο Επίμονος Κηπουρός») τους σκηνοθετεί διατηρώντας πάντα τον σωστό τόνο της σκηνής και περνά δεξιοτεχνικά από την ένταση στο σασπένς, από εκεί στο χαριτωμένο σχόλιο και πάλι πίσω στο δράμα, χωρίς να χάνει τις συγκινητικές σπίθες και την κομψή ελαφρότητά του.

Δεν συμβαίνει το ίδιο όμως όταν, θέλοντας να σπάσει τη θεατρικότητα και να βαθύνει ψυχολογικά τον βασικό ήρωά του, ταξιδεύει στο κινηματογραφικά μελοδραματικό, ξύλινο παρελθόν του ιησουίτη Χόρχε Μπεργκόλιο. Μια άλλη ταινία παίρνει τότε τα αφηγηματικά ηνία, μόνο που δεν έχει, ευτυχώς, τη δύναμη να τα κρατήσει μέχρι τέλους. Όταν ο φακός εστιάζει ξανά στους δύο πάπες, το γοητευτικό σινε-τανγκό τους βρίσκει ξανά τέμπο κι έμπνευση, ολοκληρώνοντας μια χρονικά σύντομη μα πνευματικά επίπονη ψυχολογική (διπλή) οδύσσεια, η οποία φέρνει στην επιφάνεια τις πικρότερες αλήθειες με τον πιο γλυκό τρόπο.

Μ. Βρετανία, Ιταλία, ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 125΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Δύο Πάπες

The Two Popes
3
  • Δραματική κομεντί
  • 2019
  • Διάρκεια: 125 '
  • Φερνάντο Μεϊρέγιες

Το 2012 ο Αργεντινός καρδινάλιος Χόρχε Μπεργκόλιο ταξιδεύει ως τη Ρώμη για να παραδώσει στον πάπα Βενέδικτο την επιστολή παραίτησής του, την οποία ο τελευταίος πρέπει να υπογράψει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.