Ληστεία στο Μουσείο

3

Πικρά σατιρικό δράμα με στοιχεία αστυνομικού θρίλερ, το οποίο διασκευάζει πρωτότυπα μια αληθινή ιστορία. Βραβείο σεναρίου στο Βερολίνο και σκηνοθεσίας στις Νύχτες Πρεμιέρας.

Ληστεία στο Μουσείο

Η δεύτερη ταινία του Αλόνσο Ρουιζπαλάσιος («Gueros») φέρνει αμέσως στο νου την πρόσφατη ταινία του Μπαρτ Λέιτον «Μια Αμερικανική Ληστεία». Διότι όχι μόνο πρόκειται για άλλη μία αληθινή ιστορία κλοπής μουσειακών εκθεμάτων από ανίδεους ερασιτέχνες αλλά και γιατί οι δύο σκηνοθέτες προσπαθούν να βγάλουν από την κωμικοτραγική πρώτη ύλη τους κάτι παραπάνω από ένα απλό heist movie.

Ο Ρουιζπαλάσιος ξεκινάει από τους χαρακτήρες οι οποίοι κάθε άλλο παρά σοβαροί κακοποιοί μοιάζουν (και είναι). Σχεδόν 30άρηδες, αιώνιοι φοιτητές που ζουν με τους δικούς τους σε ένα ταχέως αναπτυσσόμενο οικιστικά προάστιο της Πόλης του Μεξικού το 1985, ο άβουλος και ανασφαλής Γουίλσον, αφηγητής της ταινίας, ακολουθεί τον φανφαρόνο και ανεύθυνο Χουάν, ο οποίος ζει στη σκιά του αυταρχικού πατέρα του, σε κάθε αθώα απερισκεψία του.

Όπως αυτή της εισβολής το βράδυ των Χριστουγέννων, όταν τα μέτρα ασφαλείας ατονούν, στο Εθνικό Ανθρωπολογικό Μουσείο. Έτσι, ύστερα από μια μικρή περιπέτεια, οι δύο φίλοι καταφέρνουν όχι μόνο να μπουν αλλά και να βγουν απαρατήρητοι από το πολιτιστικό αυτό θησαυροφυλάκιο, κουβαλώντας σχεδόν 150 πολύτιμα αντικείμενα από την εποχή των Μάγια, ανάμεσά τους και μια εντυπωσιακή νεκρική μάσκα. Αρχίζοντας να συνειδητοποιούν τις συνέπειες των πράξεών τους από τον τεράστιο αντίκτυπο που παίρνει στα ΜΜΕ η υπόθεση, οι δύο φίλοι φεύγουν για τον Νότο και –με ενδιάμεσο έναν γνωστό τους ξεναγό– κανονίζουν να συναντήσουν στο Ακαπούλκο έναν Βρετανό συλλέκτη για να πουλήσουν τη λεία τους.

Ληστεία στο Μουσείο - εικόνα 1

Ο Ρουιζπαλάσιος ξεμπερδεύει σχετικά γρήγορα με τα της ληστείας, αφιερώνοντας χρόνο στο road trip των δύο χαρακτήρων, που το πέρασμα του χρόνου τούς φέρνει όλο και πιο κοντά σε μερικές επώδυνες συνειδητοποιήσεις. Όπως και οι ήρωες του «Μια Αμερικανική Ληστεία», πρόκειται για καλοαναθρεμένους μεσοαστούς που ασυναίσθητα αναζητούν διέξοδο από την πληκτική καθημερινότητά τους.

Μια καθημερινότητα που οι κομφορμιστικοί κι έμμεσα καταπιεστικοί κανόνες της (η κοινωνική επιτυχία του γιατρού πατέρα) γεννούν μια επιφανειακά αστεία, αλλά ουσιαστικά δραματική αταξία, η οποία από ψυχολογικής τάξεως εύκολα γίνεται κοινωνικής και τελικά ιστορικο-πολιτικής – η κλοπή αντιμετωπίζεται από όλους ως αντεθνική πράξη.

Η ταινία χειρίζεται όλες αυτές τις αναγωγές με διακριτικό χιούμορ και διηγηματική πρωτοτυπία (το ευρύ, ανοιχτό κάδρο, το οπερατικό μουσικό score, τα off σχόλια), μπολιάζοντας το πικρά σατιρικό δράμα με στοιχεία αστυνομικού θρίλερ. Η Ιστορία του Μεξικού επανέρχεται ως μόνιμο φόντο των εφήμερων, κωμικοτραγικών περιπετειών που εξελίσσονται σε μια ανιστόρητη καθημερινότητα και η υπενθύμιση πως κάθε πράξη δεν μπορεί να αιτιολογηθεί μονοσήμαντα και ολοκληρωτικά δίνει στα γεγονότα μια ανάλαφρα αποστασιοποιημένη διάσταση. Βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Βερολίνου και σκηνοθεσίας στις αθηναϊκές Νύχτες Πρεμιέρας.

Μεξικό. 2018. Διάρκεια: 128΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

Περισσότερες πληροφορίες

Ληστεία στο Μουσείο

Museo
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 128 '
  • Αλόνσο Ρουιζπαλάσιος

Το 1985 δύο τριαντάρηδες Μεξικάνοι, αιώνιοι φοιτητές που ζουν με τους δικούς τους, αποφασίζουν να κάνουν μια παράτολμη ληστεία. Το βράδυ των Χριστουγέννων εισβάλλουν στο Εθνικό Ανθρωπολογικό Μουσείο της πρωτεύουσας και αποσπούν τα πιο πολύτιμα κομμάτια του, ξεκινώντας άμεσα ένα ταξίδι στο Ακαπούλκο σε αναζήτηση αγοραστή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αναγνώριση των κασκαντέρ στα Όσκαρ ήταν δίκαιη και έγινε πράξη

Μια αργοπορημένη πλην αξιέπαινη κίνηση από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου που τιμά έναν από τους πιο σκληρά εργαζόμενους κλάδους της βιομηχανίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
11/04/2025

Ανακαλύψτε τα μοναδικά "Φαντάσματα" του ελληνικού κινηματογράφου

Ένα must αφιέρωμα με κλασικά και λιγότερο γνωστά διαμάντια του εγχώριο σινεμά έρχεται στο Άστορ από την ΕΣΠΕΚ και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Πρώτο τρέιλερ για τις "Άγριες Μέρες Μας" του Βασίλη Κεκάτου

Πλάνα από την επερχόμενη κυκλοφορία του μεγάλου μήκους ντεμπούτου του καταξιωμένου σκηνοθέτη.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (10-16/4)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Σπάικ Λι ανακοίνωσε (μόνος του) πως συμμετέχει στο 78ο Φεστιβάλ των Καννών

Χωρίς να έχει επισημοποιηθεί από τη διοργάνωση, ο εμβληματικός σκηνοθέτης έβγαλε την είδηση μέσω social media.

Ο Ντάρεν Αρονόφσκι μισεί τους ηθοποιούς της Μεθόδου

Μια αμφιλεγόμενη δήλωση από το σκηνοθέτη της "Φάλαινας" και του "Μαύρου Κύκνου" ο οποίος φημίζεται για τις ερμηνείες που "βγάζει" από τους πρωταγωνιστές του.

Η Κρήτη υποδέχεται το πρώτο φεστιβάλ κινηματογράφου και φιλοσοφίας

Το CINEphil_101 συστήνεται στο σινεφίλ κοινό του Ηρακλείου συνδυάζοντας την κριτική ανάλυση με την κινηματογραφική ψυχαγωγία.