Ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα της Αγκάθα Κρίστι διασκευάζεται από τον δημιουργό του «Downton abbey» με τον ευπρεπή, στερεό και prêt-a-porter βρετανικό τρόπο.
Εδώ κι έναν αιώνα, Αγκάθα Κρίστι κι ενδιαφέρουσα ιστορία μυστηρίου έχουν γίνει συνώνυμα, καθώς η Βρετανίδα συγγραφέας θεωρείται σήμερα η απόλυτη εμπορική σταρ της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μια κι έχει πουλήσει περισσότερα αντίτυπα απ’ οποιονδήποτε συνάδελφό της – και του Ουίλιαμ Σαίξπηρ συμπεριλαμβανομένου! Αν και αποτελούν τον ορισμό του page turner, τα πάνω από 66 μυθιστορήματά της είναι στην πραγματικότητα καλογραμμένα, αγωνιώδη σταυρόλεξα με ελάχιστο λογοτεχνικό ενδιαφέρον, πλην κάποιων φωτεινών εξαιρέσεων. Όπως ο «Φόνος του Ρότζερ Ακρόυντ», το «ABC murders», τα «Πέντε μικρά γουρουνάκια» και το «Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές». Ή το «Crooked house» («Αράχνες στη σοφίτα»).
Το τελευταίο, γραμμένο το 1949, έχει –όπως όλα τα βιβλία της Κρίστι– στιβαρή πλοκή, τολμηρή επιλογή δολοφόνου κι επιπλέον διάθεση οξείας κοινωνικής κριτικής, η οποία απουσιάζει από το υπόλοιπο έργο της συγγραφέως. Αυτή ήταν που συγκίνησε τον οσκαρικό σεναριογράφο του «Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ» και δημιουργό του τηλεοπτικού «Downton abbey» Τζούλιαν Φέλοους, ο οποίος ανέλαβε να το διασκευάσει αρκετά πιστά για τη μεγάλη οθόνη, προσκαλώντας μας να συνοδεύσουμε τον Τσαρλς Χέιγουορντ στα άδυτα της «διεφθαρμένης» έπαυλης του Αριστίντ Λεονίντις. Έλληνας μετανάστης που πλούτισε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, ο αυταρχικός και μπλεγμένος σε ένα σωρό ύποπτες δουλειές Λεονίντις βρίσκεται ύστερα από μισό αιώνα νεκρός στον οικογενειακό πύργο του.
Όπως αποκαλύπτει η νεκροψία, κάποιος αντικατέστησε την ενέσιμη ινσουλίνη του με εσερίνη και του προκάλεσε καρδιακή προσβολή. Έτσι η εγγονή του Σοφία καλεί τον ιδιωτικό ντετέκτιβ Τσαρλς Χέιγουορντ, με τον οποίο είχε μια σύντομη σχέση όταν ο τελευταίος δούλευε για το υπουργείο Εξωτερικών στο Κάιρο, να μεταβεί στο επιβλητικό αρχοντικό –και τόπο του εγκλήματος– και να ανακαλύψει τον δολοφόνο του δεσποτικού πατριάρχη. Τρεις γενιές Λεονίντις συνωστίζονται σε (τρόπος του λέγειν) λίγα τετραγωνικά, στα οποία μοιράζονται μυστικά, ψέματα, απωθημένα και απροκάλυπτη αμοιβαία περιφρόνηση. Καθώς ο Χέιγουορντ αρχίζει να ανακρίνει τους υπόπτους και η Κρίστι, όπως γνωρίζει καλύτερα από τον καθέναν, να μεταθέτει τις υποψίες από τον έναν αντιπαθή χαρακτήρα στον άλλον, ο Φέλοους ξεσκεπάζει ατάκα την ατάκα και (κρυφό) κίνητρο το (κρυφό) κίνητρο ένα μεγαλοαστικό περιβάλλον απληστίας, ζήλιας, ανικανότητας και γενικευμένης παρακμής.
Πρόκειται για το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο μιας καλοστημένης παραγωγής, με ατμόσφαιρα, έμπειρο καστ κι ευπρεπή σκηνοθετική διεκπεραίωση, από τον Γάλλο Ζιλ Πακέ-Μπρενέ («Sarah’s Key», «Σκοτεινός Τόπος»), δέσμιας όμως της χρυσοφόρας, αναγνωρίσιμης από χιλιόμετρα και μηχανιστικά αναπαραγόμενης whodunit συνταγής της Αγκάθα Κρίστι, η οποία με τις γοητευτικές ευκολίες της καθορίζει και την εμβέλεια ακόμη ενός κινηματογραφικού εγχειρήματος που την υπηρετεί πιστά.
Μ. Βρετανία. 2017. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: SEVEN FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Δέκα Ύποπτοι για Φόνο
Όταν ο ελληνικής καταγωγής μεγαλοεπιχειρηματίας Αριστίντ Λεονίντις δηλητηριάζεται από κάποιον του οικογενειακού του περιβάλλοντος, η εγγονή του Σοφία αναθέτει στον ιδιωτικό ντετέκτιβ Τσαρλς Χέιγουορντ, με τον οποίο είχε στο παρελθόν μια σύντομη σχέση, να έρθει στο αρχοντικό τους και να ανακαλύψει τον ένοχο.