Ατμοσφαιρικό νεο-γουέστερν βγαλμένο από το κινηματογραφικό σύμπαν των Κοέν και την αληθινή Αμερική, όπου ηθικές και οικονομικές αξίες αλλά και παρελθόν και μέλλον συγκρούονται δραματικά όσο και αθόρυβα.
«Αυτό που ξέρω είναι ότι στο Τέξας είσαι μόνος σου», ακούγεται κάποια στιγμή στο «Μόνο Αίμα» των αδερφών Κοέν. Βέρος Τεξανός, ο πρώην ηθοποιός Τέιλορ Σέρινταν («Sons of anarchy») γνωρίζει καλύτερα από τον καθέναν τον βαθύ αμερικανικό Νότο και τον περιγράφει γλαφυρά ως σεναριογράφος πρώτα στο «Sicario: Ο Εκτελεστής», την υποψήφια για τρία Όσκαρ αστυνομική περιπέτεια του Ντενίς Βιλνέβ, και τώρα στο «Πάση Θυσία» του Ντέιβιντ Μακένζι («Νεαρός Αδάμ», «Η Αίσθηση του Έρωτα», «Γροθιές στους Τοίχους»), δραματική περιπέτεια η οποία του χάρισε μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα και θα του χαρίσει σίγουρα άλλη μία για τα επερχόμενα χρυσά αγαλματάκια της Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Αυτήν τη φορά βρισκόμαστε στο Δυτικό Τέξας, όπου ένας σχετικά νεαρός χωρισμένος πατέρας και ο πρώην κατάδικος αδερφός του επιχειρούν μια σειρά ληστειών τραπεζών για να διασώσουν τη χρεωμένη οικογενειακή τους φάρμα. Χτυπούν τοπικά υποκαταστήματα, δεν αποσπούν υπέρογκα ποσά και πάντα σε μικρής αξίας χαρτονομίσματα, ενώ αλλάζουν τα αυτοκίνητα διαφυγής, θάβοντας όσα έχουν χρησιμοποιήσει σε μια μεγάλη τάφρο στο έδαφος. Οι δραστηριότητές τους δεν θα αργήσουν να φέρουν στα ίχνη τους έναν βετεράνο –στα πρόθυρα της σύνταξης– ρέιντζερ και τον ινδιάνο βοηθό του, οι οποίοι προσπαθούν να τους αναγνωρίσουν και να μαντέψουν την επόμενη κίνησή τους.
Έναν και πλέον αιώνα μετά την κατάκτηση της Δύσης στην καρδιά της Αμερικής η γραμμή που χωρίζει αστυνομικούς και παρανόμους παραμένει θολή, όπως ο απέραντος ορίζοντας στην άκρη των ατελείωτων πεδιάδων. Πεδιάδες που όλο και φεύγουν από τα χέρια των φάρμερ και των καουμπόηδων που τις εκμεταλλεύονταν και καταλήγουν στα χέρια των τραπεζών – σε μια χαρακτηριστική σκηνή ο Τέιλορ Σέρινταν, ως «άνθρωπος του Marlboro», το εξηγεί με λίγα λόγια στον Τζεφ Μπρίτζες. Πρόκειται για ένα «νόμο», ένα καινούργιο status quo, που έρχεται «από ψηλά» και ορίζει τη ζωή των ανήμπορων να αντιδράσουν καθημερινών ανθρώπων, αναγκάζοντας κάποιους από αυτούς να υποταχτούν σιωπηλά και κάποιους να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους.
Αυτή η αλλαγή των καιρών, ιστορική, κοινωνική και βαθιά πολιτική, η οποία μεταμορφώνει την άμεση χειροπιαστή βία του παρελθόντος (οι ινδιάνοι αποτελούν μια πολλαπλή αναφορά) σε μια άλλη μορφή (οικονομικής) καταπίεσης απλώς ανακυκλώνοντάς την, αποτελεί την κινηματογραφική καρδιά αυτού του λιτού όσο και κομψού νεο-γουέστερν του Ντέιβιντ Μακένζι. Ο οποίος, αν και Σκοτσέζος, τη ρυθμίζει να χτυπάει στο τελετουργικό, μελαγχολικό τέμπο ενός all American b movie της παλιάς σχολής, «ξαδερφάκι» των «Μοναχικό Αστέρι», «Το Μυστικό του Brokeback Mountain» και –κυρίως– «Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους». Με σκληρούς άντρες, πικρό χιούμορ, κοφτερές ατάκες κι ένα υπέροχο σάουντρακ των Νικ Κέιβ και Γουόρεν Έλις.
ΗΠΑ. 2016. Διάρκεια: 102΄. Διανομή: TANWEER.
Περισσότερες πληροφορίες
Πάση Θυσία
Ένας χωρισμένος πατέρας και ο πρώην κατάδικος αδερφός του επιχειρούν μια σειρά ληστειών τραπεζών για να διασώσουν τη χρεωμένη οικογενειακή τους φάρμα στο Δυτικό Τέξας, ενώ στα ίχνη τους βρίσκονται ένας βετεράνος σερίφης και ο ινδιάνος βοηθός του.