Ο Πιστός

3,5

Στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ και μαύρης κωμωδίας συνδυάζονται σε μια πρωτότυπη προσέγγιση της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας και μιας κοινωνίας που βρίσκεται σε διαρκή πόλεμο με τον εαυτό της.

Ο Πιστός

Στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ και μαύρης κωμωδίας συνδυάζονται σε μια πρωτότυπη προσέγγιση της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας και μιας κοινωνίας που βρίσκεται σε διαρκή πόλεμο με τον εαυτό της.

Ο Πιστός - εικόνα 1

Καθώς απομακρύνεται αλματωδώς από το κομουνιστικό της παρελθόν, η Ρωσία επέβαλε, διά χειρός Βλαντίμιρ Πούτιν, πριν από τρία χρόνια την υποχρεωτική επαναφορά του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία. Δίπλα στη φίμωση κάθε έντονης αντιπολιτευτικής φωνής, την εθνικοπατριωτική ρητορική ή τον αντι-γκέι νόμο, είναι σαφές πως η συντηρητική στροφή της ρωσικής κοινωνίας γίνεται ολοένα και πιο κλειστή, ολοένα και πιο απότομη. Ο «Πιστός», μεταφορά στην οθόνη ενός θεατρικού του Γερμανού Μάριους φον Μάγενμπουργκ, αποτελεί γλαφυρή εικόνα αυτής της νέας πραγματικότητας, στην οποία μας ξεναγεί ο Βένια, ένας αθλητικός και όμορφος μαθητής λυκείου, τον οποίο μεγάλωσε η χωρισμένη μητέρα του.

Ένα ασήμαντο περιστατικό στην πισίνα του σχολείου θα τον αναγκάσει να υιοθετήσει μια βγαλμένη από τις σελίδες της Βίβλου ρητορική, αρχικά για να υπερασπιστεί τον εαυτό του και κατόπιν για να κάνει τη ­διαφορά από όλους τους άλλους γύρω του. Μπαίνοντας όλο και βαθύτερα σε αυτόν τον ρόλο, θα αμφισβητεί διαρκώς και μεγαλόφωνα τις ιδέες και την ηθική των πάντων, κυρίως της άθεης καθηγήτριας βιολογίας που του πηγαίνει κόντρα.

Ο Πιστός - εικόνα 2

Ελάχιστα αλληγορική, αντίθετα­ συγκεκριμένη και ξεκάθαρη, η ταινία του γνωστού μας από τα φεστιβαλικά κυκλώματα Κίριλ Σερεμπρενίκοφ («Yurev Den» στο Λοκάρνο, «The Betrayal» στη Βενετία) καυτηριάζει ανοιχτά τη θρησκευτική μισαλλοδοξία. Προχωρά όμως πολύ μακρύτερα, καθόσον περιγράφει από τη μία τους μηχανισμούς που γεννούν ανάλογες συμπεριφορές (η σεξουαλική στέρηση, οι οικογενειακές συνθήκες, η επιθυμία ενσωμάτωσης) και από την άλλη την αναποτελεσματική, δογματική επιχειρηματολογία της «επίσημης αλήθειας» και την οπορτουνιστική συμπεριφορά της εξουσίας (από τη διευθύντρια του σχολείου μέχρι τον παπά).

Ταυτόχρονα τα περίτεχνα travellings σε κλειστούς χώρους, τα στιλιζαρισμένα καδραρίσματα, η αντίστιξη που δημιουργεί η βραβευμένη από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία μουσική του Ίλια Ντεμούτσκι, το υποδόριο χιού­μορ και οι αποστασιοποιημένες αναφορές στα εδάφια της Βίβλου (οι τίτλοι των οποίων αναγράφονται στην οθόνη) αντανακλούν με κινηματογραφική στιλπνότητα μια αγχωτική, αποπροσανατολισμένη κοινωνική καθημερινότητα σε διαρκή πόλεμο με τον εαυτό της.

Ρωσία. 2016. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Πιστός

(M)uchenik / The Student
3,5
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 118 '
  • Κίριλ Σερεμπρένικοφ

Ο μαθητής ενός ρωσικού λυκείου αποφασίζει να ακολουθήσει κατά γράμμα τα λόγια της Βίβλου, αμφισβητώντας έντονα τις ιδέες και την ηθική όλων γύρω του, κυρίως της άθεης καθηγήτριας βιολογίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μια συνέντευξη για την πολιτική και την εργατική τάξη με τον "Παρείσακτο" Λαντζ Λι

Ο διακεκριμένος Γάλλος σκηνοθέτης ("Οι Άθλιοι") μιλά στο "α" για το νέο του κοινωνικό δράμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/09/2024

Σεμινάρια ιστορίας κινηματογράφου από τον Χρήστο Μήτση

Μάθετε τα πάντα για το παρελθόν και το παρόν της έβδομης τέχνης από τον πολύπειρο κριτικό κινηματογράφου του "α".

Ραντεβού με Έναν Serial Killer

Η αληθινή ιστορία του Ρόντνεϊ Αλκάλα ενισχύεται μυθοπλαστικά και μετατρέπεται σε ένα σφιχτοδεμένο θρίλερ, το οποίο περιγράφει καίρια τον συστημικό μισογυνισμό μιας ολόκληρης εποχής και κοινωνίας.

Slow

Βραβείο σκηνοθεσίας στο Σάντανς για μια εναλλακτική ερωτική ιστορία η οποία αμφισβητεί με συγκινητική τρυφερότητα μια σειρά από στερεότυπα πάνω στην ανθρώπινη επικοινωνία και συντροφικότητα.

Η Παράσταση του Σινγκ Σινγκ

Με ρεαλισμό που αγγίζει το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, μια αληθινή ιστορία φωτίζει μια εναλλακτική, σκληρή, μα και αισιόδοξη συνάντηση ζωής και τέχνης.

Κόκκινο Νησί

Ατμοσφαιρική, χαμηλής έντασης ιστορία ενηλικίωσης ενός αγοριού, αλλά και μιας ολόκληρης χώρας, στη σκιά έντονων κοινωνικών και πολιτικών αλλαγών.

Μπανέλ & Άνταμα

Γραφικά τοπία, γοητευτικές εικόνες και ένας κόσμος δέσμιος πολλαπλών προκαταλήψεων, σε ένα λακωνικό και χαμηλότονο, μα υποβλητικό σκηνοθετικό ντεμπούτο.